کد خبر 1313237
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین منتشر کرد و نوشت: ائتلاف آمریکایی مبارزه داعش طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای توافق با دولت عراق، نیروهای رزمی خود را تا پیش از آغاز سال میلادی از عراق خارج خواهد کرد. البته طبق بیانیه ائتلاف همچنان 2500 سرباز آمریکایی برای انجام مأموریت‌های مستشاری و آموزشی در عراق باقی خواهند ماند. 

عدم خروج کامل نیروهای آمریکایی مسئله‌ای است که با مخالفت گروه‌های مقاومت مواجه شده، زیرا آن را مغایر مصوبه پارلمان عراق می‌دانند و بر این مبنا اعلام کرده‌اند در صورتی که خواسته‌شان محقق نشود، گزینه‌ای جز مقاومت نظامی تا اخراج کامل نظامیان آمریکا از عراق نخواهند داشت. 

فارغ از این که خواسته فصائل مقاومت مطالبه‌ای قانونی و منطقی است، لیکن به نظر می‌رسد شرایط سیاسی و داخلی فعلی در عراق برای تحقق این مسئله چندان مساعد نیست. چند عامل در حال حاضر مانع عملی شدن خواسته گروه‌های مقاومت است. 

 نخستین و مهم‌ترین عامل نتایج انتخابات پارلمانی است. با عنایت به نتایج نهایی اعلام شده توسط کمیساریای عالی انتخابات (البته نتایج هنوز توسط دادگاه فدرال تأیید نشده است) شرایط برای مانور گروه‌های مقاومت چندان فراهم نیست. 

 شیعیان در این انتخابات حدود 60 کرسی خود را به نسبت انتخابات پیشین از دست داده‌اند. از سویی احزاب و جریان‌های مقاومتی مانند ائتلاف الفتح و... نیز نتایج ضعیفی کسب نموده‌اند. از طرفی رأی بالای نامزدهای مستقل و تشرینی‌ها نیز مزید بر علت است. 

 همچنین با توجه به رأی بالای فهرست مقتدا صدر و میدان‌داری شخص وی در فضای سیاست داخلی و گرایشات و دیدگاه‌های خاص او امکان تحرک گروه‌های مقاومت در شرایط فعلی بسیار محدود خواهد شد.

 شاید به همین دلایل باشد که دبیرکل کتائب سیدالشهداء از فراخوان خود برای آغاز حملات علیه نیروهای آمریکایی در ابتدای سال میلادی عقب‌نشینی کرده است. با این شرایط به نظر می‌رسد لااقل در کوتاه‌مدت نمی‌توان خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق را متصور بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 0
    آمریکا واستکبارممکنه ازعراق وکشورهای عربی گاو شیرده بیرون بروند ولی موضوع اینه که (سیستم مداخلات،نفوذ،سلاحهای اتمی ومختلفشان درآمریکا، نخست وزیر،رئیس جمهور،مفسدها مفتخورها،خائنین،نوکران،اشعالگران،تروریستهاوشیفتگانشان .)هستند-مثلا شاید یک نطامی وجاسوس آمریکایی یا استکبار درایران نباشدولی شیفتکان،مفسدان،مفتخورها،امتیازیها،سهمیه ایها،مناصبان بی رقابت،خائنین،خرابکارها،تروریست،جاسوس وافسادطلیانشان به وفور هستند(فقط استکبار واستعمارنوین کاملا محو بشه کشورها به استقلال پیشرفت صلح وارامش ورقاه میرسند ولاغیر
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    2 0
    عمرا یانکی ها نمیروند. مگر به زور اسلحه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس