نهاد ریاست جمهوری

لایحه بودجه سال آینده توسط رئیس جمهور اخیرا به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و از زمان ارائه آن؛ برخی افراد و جریان‌های رسانه‌ای و سیاسی نسبت به این لایحه موضع گیری هایی داشته‌اند.

به گزارش مشرق، لایحه بودجه ۱۴۰۱ روز یکشنبه توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی های لازم این لایحه را به تصویب برسانند. اما در این مدت برخی از افراد و جریان های رسانه ای و سیاسی نسبت به لایحه بودجه سال آینده موضع گیری‌هایی داشته‌ و این لایحه را به باد انتقاد گرفته‌اند.

آیا هزینه‌های نهاد ریاست جمهوری افزایش داشته است؟

بر همین اساس محمد مهاجری یکی از فعالین رسانه‌ای اصولگرا در توییتی بیان کرد که هزینه های نهاد ریاست جمهوری نسبت به سال ۱۴۰۰ حدودا ۳ برابر شده است.

این درحالی است که لایحه بودجه نشان می‌دهد، بودجه این نهاد، با توجه به برنامه‌های دولت در راستای محرومیت زدایی و توجه به مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز و موادمخدر، افزایش یافته است و برای هزینه های جاری نهاد ریاست جمهوری نیست.

سهم نهاد ریاست جمهوری از لایحه بودجه ۱۴۰۱ چقدر است؟

این فعال رسانه‌ای همچنین بیان کرده بود که در سال ۱۴۰۰ بودجه نهاد ریاست جمهوری، مبلغی حدود ۵۳۰ میلیارد تومان بوده، که این عدد در بودجه ۱۴۰۱ با اضافه شدن دو بند مهم به سرفصل بودجه نهاد (۱۰۱۰۰۰) این عدد به ۱۴۸۳ میلیارد تومان رسیده است. این درحالی است که در این سرفصل یک بند با عنوان برنامه حکمرانی امور قوه مجریه وجود دارد که شامل تعهد به مصوبات سفرهای استانی است که در بودجه سال ۱۴۰۰ وجود نداشت. همچنین دولت مبلغ ۵۲۵ میلیارد تومان را برای مصوبات سفرهای استانی در نظر گرفته است که در سرفصل بودجه نهاد ریاست جمهوری آمده است.

حتی دولت، بندی برای برنامه‌های راهبری فناورانه و مقابله با قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر و داروهای روان‌گردان به مبلغ ۴۶۲ میلیارد تومان در نظر گرفته است.

* لایحه بودجه  ۱۴۰۱ می تواند از بزرگ شدن دولت جلوگیری کند

در همین راستا محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: علت اضافه شدن بودجه نهاد ریاست جمهوری به خاطر حذف بندهای اضافی است که در بودجه های سال گذشته بوده و اکنون مبلغ این ردیف ها با اهداف دیگر به نهاد ریاست جمهوری اضافه شده است.

وی با بیان اینکه هزینه اضافی بر نهاد ریاست جمهوری اضافه نشده است، افزود: به نظر بنده دولت با این لایحه از اسراف دور شده است و به نوعی این لایحه بودجه یک لایحه شست رفته ای است که می تواند از بزرگ شدن دولت جلوگیری کند.

همچنین مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه بودجه نیز در پاسخ به افزایش چند برابری بودجه نهاد ریاست جمهوری گفت: این رقم که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درج شده، شامل تجمیع ردیف‌هایی مثل معاونت حقوقی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر، معاونت امور زنان و ردیف‌های دیگر است. در حالی که در لایحه بودجه سال جاری و سال‌های قبل، این مجموعه‌ها در قالب ردیف‌های جداگانه می‌آمدند.

وی ادامه داد: ثانیا اعتباری هم برای اجرای مصوبات سفرهای استانی در زیرمجموعه بودجه نهاد ریاست جمهوری دیده شده است همچنین علاوه بر کنترل و کاهش هزینه های جاری بخشی از همین بودجه هم برای حل مشکلات مردم، شهرها و روستاها در سفرهای استانی مصرف خواهد شد.

* رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس: بودجه نهاد ریاست‌ جمهوری کاهش یافته است

بر همین اساس محسن زنگنه رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بودجه نهاد ریاست جمهوری از۵۰۰ میلیارد تومان به ۹۶۳ میلیارد تومان رسیده است که از این عدد بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اختصاص دارد به برنامه های نهاد ریاست جمهوری مثلاً خدمات یکپارچه دولت نیز در این ردیف بودجه دیده شده است.

وی ادامه داد: از عدد هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان که حدود ۹۶۳ میلیارد تومان آن مخصوص نهاد ریاست جمهوری است مابقی آن که حدود ۴۶۴ میلیارد تومان است برای دستگاههای دیگر دیده شده است که در این ردیف بودجه آمده است.

سهم نهاد ریاست جمهوری از لایحه بودجه ۱۴۰۱ چقدر است؟

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس، گفت: از این رو از عدد ۹۶۳ میلیارد تومانی که نهاد ریاست جمهوری در بودجه ۱۴۰۱ سهم دارد ۷۰۰ میلیارد تومان آن برای خدمات است و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان آن برای حقوق و دستمزد کارکنان نهاد ریاست  جمهوری است فلذا با تجمیع ردیف های بودجه در یک ردیف این عدد به یک رقم بزرگ تبدیل شده است.

زنگنه تصریح کرد: مثلاً برخی از برنامه‌هایی که برای دولت مهم بوده است شخص رئیس جمهور آنها را به دفتر خود واگذار کرده است از این رو ردیف بودجه‌ای که برای آن برنامه ها در سایر وزارتخانه ها در نظر گرفته شده بود حذف و تحت نظر نهاد ریاست جمهوری تعریف شده است.

وی افزود: رقم دستمزد کارکنان نهاد ریاست جمهوری نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است به جز همان افزایش ۱۰ درصدی که برای همه کارمندان و کارکنان دولت در نظر گرفته شده است پس رقم ۲۰۰ میلیارد تومان تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نداشته است.

در نهایت باید گفت دولت سیزدهم سعی کرده است در اولین لایحه بودجه خود برخی از ردیف هایی که برای کشور زیان ده هستند و کارایی لازمی را در این شرایط اقتصادی برای کشور ندارند را حذف کند و مبالغ آن را در جایی که کشور بیشتر به آن نیاز دارد هزینه کند و درمقابل این فضاسازی ها ابتدایی علیه لایحه بودجه موضوع تازه ای نیست زیرا مخالفان دولت از هر اتفاقی در جهت تخریب دولت و دستاوردهای آن داشته باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اسماعیلی IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 1
    کی گفته محمد مهاجری اصول گراست ایشان خیلی وقت پیش از قطار اصولگرايی و حتی از قطار انقلاب پیاده شده اند
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    ‏افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری، بدلیل تجمیع ردیفهایی مثل معاونت حقوقی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، ارز و مواد مخدر، معاونت امور زنان ذیل بودجه نهاد است؛
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    مبارزه با قاچاق و مواد مخدر و مناطق محروم چه ربطی به بودجه نهاد ریاست جمهوری داره.پس پلیس و بنیاد مستضعفان و... برای چی بودجه می گیرند؟!
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    باور غلط چنان است. که اگر کل کشور و حتی دنیا ان باور را بد و غیر انسانی بدانند. مانند باور داعش و طالبان و گاو پرستان و هندو ها 00000 . باز روی ان باور پافشاری می کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس