وبگاه تخصصی امور نظامی در گزارشی نوشت، ایران در تولید انبوه تسلیحات ضد هوایی و تجهیزات مربوط به آن‌ها تقریبا به خودکفایی کامل رسیده است.

به گزارش مشرق، یک وبگاه تخصصی امور نظامی در گزارشی نوشت، ایران تقریباً در تولید انبوه تسلیحات ضد هوایی و تجهیزات مربوط به آن‌ها به خودکفایی کامل رسیده است.

وبگاه تخصصی «مانیتورینگ آرم‌ریس» که به بررسی تحولات نظامی منطقه و اوراسیا می‌پردازد، روز یکشنبه در گزارشی تحت عنوان «فناوری پیشرفته دفاع موشکی ایران» نوشت، جمهوری اسلامی ایران در طول یک دهه، سامانه‌های پدافند هوایی متعددی را مونتاژ و با سرعتی چشمگیر به شاخه‌های مختلف نظامی خود معرفی کرد. اگر چه پذیرش و مهندسی معکوس فناوری خارجی بسیار مهم است، اما روند آشکار این است که ایران تقریباً در تولید انبوه تسلیحات ضد هوایی و تجهیزات مربوط به آنها به خودکفایی کامل رسیده است. این نقطه کانونی رزمایش «مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰» در اواسط مهرماه بود، زمانی که پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همراه با ارتش توانستند از انواع  پدافند موشکی خود استفاده کنند.

تنوع سامانه‌های پدافندی در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰

در بخش دیگر این گزارش آمده است، این رزمایش تقریباً تمام توپخانه‌های ضدهوایی، پهپادها، رادارها و سامانه‌های موشکی ساخت ایران را گرد هم آورد. حداقل چهار پرتاب کننده موشک جدید معرفی شدند و شلیک مستقیم انجام دادند از جمله سامانه دفاع موشکی میان برد «جوشن» که مکمل «سامانه پانزدهم خرداداست»، یا «سامانه برد کوتاه دزفول» و سامانه دفاع موشکی برد کوتاه مجید.

ایران فناوری دفاع موشکی پیشرفته دارد

سامانه دفاع موشکی مجید

این وبگاه نوشت، سامانه‌های دفاع موشکی ساخت ایران که در رزمایش آسمان ولایت ظاهر شدند دارای پرتابگرهای عمودی، رادار جستجو و ردیابی و ایستگاه کنترل بوده و نحوه عملکرد آنها طوری است که قابل شناسایی نیستند. وجود سامانه‌های تسلیحاتی مشابه می‌تواند نشان‌دهنده ایجاد لایه‌های دفاعی حداکثری مقابل یک عملیات هوایی مداوم به رهبری (رژیم) اسرائیل یا ایالات متحده باشد.

پیشرفت مهندسی هوا فضای ایران

این وبگاه نوشت، وجود سامانه دفاع موشکی «زوبین» اثبات می‌کند با هزینه‌های کم می‌توان نیازهای ارتش را تامین کرد. پرتابگرهای عمودی و موشک‌های آنها به همراه رادار جستجو و ردیابی قابل حمل، اثبات انکار ناپذیری بر پیشرفت مهندسی هوا فضای ایران علی‌رغم فشارهاست. موفقیت سامانه دفاع موشکی دوربرد «باور ۳۷۳»   و رادارهای مختلف حتی از تلاش بی وقفه ترکیه در ساخت سامانه‌های دفاع هوایی بومی فراتر رفته است. در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس، امارات متحده عربی تنها کشوری است که در توسعه تسلیحات و فناوری دفاع هوایی در حال تلاش است.

این وبگاه در خاتمه نوشت، در نهایت، تولید انبوه تسلیحات پدافند هوایی ایران آینده نگری این کشور در تقابل با حملات موشک‌های کروز و پهپادها در یک درگیری آینده است. در این سناریوی دلهره آور سامانه‌های دفاع موشکی کوتاه و میان برد قابل دوام‌ترهستند.

شکست پهپادهای مهاجم  در تقابل با سامانه‌های ایران

این وبگاه چندی قبل نیز نوشت،   سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش ایران دارای ذخایر فراوانی از سامانه‌های موشکی  به ویژه برد کوتاه هستند و این ایده که هدف رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ متحد کردن شاخه‌های پدافند هوایی در جریان یک سناریوی جنگی بود، با اضافه شدن «سامانه برد کوتاه مجید» ارزش و اعتبار کافی گرفت.   هنگامی که این سامانه با آتشبارهای توپخانه ضدهوایی، سامانه پدافندی دزفول، مرصاد-۱ و سوم خرداد استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد که شکست پهپادهایی که در ارتفاع پایین  پرواز می‌کنند، جدی است.

 بخش نظامی، صنعتی ایران در کمتر از دو سال و در بحبوحه تحریم بی‌امان اقتصادی، چهار سامانه دفاع موشکی متحرک مختلف را راه‌اندازی کرده و این یک دستاورد شگفت انگیز است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    31 2
    اما ترکیه نمی تواند سامانه پدافندی بسازد و مجبور است از روسیه بخرد و کلی هم از طرف آمریکا به خاطر این کار تنبیه میشود. اینجا است که بزرگی کار کارشناسان وزارت دفاع نمایان می شود.
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      3 28
      ترکیه میتواند حالا چرا عصبانی شدید که داره سامانه پدافندی رو خودش تولید میکنه؟؟؟
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      21 0
      ترکیه اگه عرضه داشت جزو ناتو نبود
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      2 9
      خوب البته یادمه چند سال پیش یک کشوری اس300 رو با به مبلغ700میلیون دلار یعنی سه برابر قیمت واقعی خرید و روسیه هفت سال سرکارش گذاشت و بعد از هفت سال اون هم ناقص تحویلش داد فکر کنم یا ترکیه بود یا ایران بود
    • رحمت عیدی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      4 0
      خطاب به اونی که یادشه:مگه دلقکهای اصلاحطلب با پانترکها هم رفیقند؟ البته بدجوری بهم میان، ضمنا شرایط همیشه یکجور نیست اونموقع که ایران تقاضای خربد s300 داد با وقتی که تحویل گرفت تومنی سنار توفیر داشت برخلاف اصلاحطلب و پانترک جماعت که همیشه خدا شرایطشون یه جوره و ثابت که اونم مزدوری ابلهانه است،این ناقص بودن s300 تحویلی هم محصول اتاق فکرهای همبن جماعت منافق و کودن اصلاحطلب است که به دوستان ابله تر از خودشونم سرایت کرده شاید یکم مرحم درد خودشون و ارباباشون بشه،احمق جون رو اسب بازنده شرط میبندی!؟
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    15 0
    ای کاش جنگنده های پیشرفته هم می ساختن عالی میشد
    • US ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      0 0
      ساخت جنگنده در اینده ممکن میشه برامون ولی فعلا ساخت پهپاد های رهگیر بهترین گزینه است! تلفات هم نداره. آمریکایی ها هم ازش حساب میبرن نمیدونم شاید چیزی بیشتر از خودمون میدونن
  • SE ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    3 0
    خیلی هم عالی ولی انتظارات ما مردم از نیروهای مسلح کشورمان برای دفاع از کشور دین و فرهنگ ایران زمین بیشتر از اینهاست. یکروز دست از پیشرفت برندارید خدا حافظ تان باشد
    • US ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      2 0
      البته وزارت دفاع و نیروهای نظامی کارشون دفاع فرهنگی و دینی نیست و این ها متوالی خودش از جمله حوزه و وزارت فرهنگ داره!
  • ناشناس IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 15
    ترکیه در همه عرصهااز ایران دو سه قرن جلو‌است مثل ایران نیست تمام فناوریشو از کره شمالی روسیه و چین بگیره اون هم در ازای سهم دریا وخاک اما ترکیه در صنایع نظامی چنان پیشرفتی داشته که ایران بگرد پای ترکیه هرگز نخواهد رسید ترکها مثل ما از ترس آمریکا اسرائیل وبقیه هر روز الگی با سامانه هایی که هیچ کدام کاریی نداره فقط میخواهد دشمن رو بترساند اما ترکیه ونابود چنان پیشرفتی در صنایع موشکی وغیره کرده که موقع جنگ معلوم خواهد شد چه قدرت مخوفی داشته ورو نکرده به قول قدیمیها جوجه رو آخره پاییز میشمارن
    • GB ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      4 0
      همین ترکیه که میگی با همه اسباب‌بازی هاش و تانکهای لئوپارد آلمانی که پیشرفته ترین تانک دنیا هست تو کوبانی سوریه از تروریست ها شکست خورد. مهم نیست چی دستت باشه.
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      3 0
      در نهایت ترکیه از همه ترکتره و .... الکی هم بادش نکنید - اگه ایران نبود تا حالا چند بار کودتا شده بود و با خاک یکسان به دلیری ایران و جوانمردی مردمان ایران بنازید که حتی با وجود دولتهای مخالف پیشرفت ایران ، پشتیبان مردم ترک بود یاشاسین ایران و ایرانی
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      1 0
      ولی ما توی تحریم وباسر بلندی ازدینمون وکشورهای اسلامی دفا کردیم وساختیم مسل ترکیه دست دوست بادوشمنای اسلام ندادیم
  • US ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    2 0
    بدون کمک نیروی هوایی، عملکرد نیرویی پدافندی هم با مشکل رو به رو میشه! باید به سمت پهپا های رهگیر که بتونن جنگنده های بروز رو رهگیری کنند بریم! مهم ترین موضوع موتوره این پرنده هاست و در موضوع موتور هم اصل مطلب فلز مورد استفاده و فناوری ساخته که زیر ساخت میخواد! ایشالله چیزای خوبی رو نمایی بشه. پهپاد هایی با قابلیت حمل تسلیحات زیاد !
  • GB ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    لطفاً اسم انگلیسی وب‌سایت رو چاپ کنید. ممنون.
  • یاسین IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    3 0
    اون دوستی از قدرت ترکیه تعریف میکنه و سلاحهای پیشرفتش نگو اقا ایقد جک ظاهرا شما خیلی اطلاعات داری کدوم تسلیحات؟ ی دونه پهپاد داره ک هر تییکه اون از ی کشوری اومده ایقد جک نگو خاهشا
  • Iran IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    1 0
    خداقوت به کارشناسان گمنام ایرانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس