کد خبر 1312284
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
همه گیری کرونا به کدام سمت می‎رود؟

کارشناسان می‌گویند که بعید است کووید-۱۹ ریشه کن شود، اما جوامع در گذشته یاد گرفته اند که با بیماری‌ها زندگی کنند.

به گزارش مشرق، با توجه به شیوع غیرقابل پیش بینی کرونا در سراسر جهان و سویه‌های مختلفی مانند اومیکرون که سوالاتی را در مورد مسری بودن ویروس ایجاد می‌کند، ما هنوز در یک بیماری همه گیر هستیم.

به گزارش «گاردین»، در حالی که پیش‌بینی زمان دقیق آن دشوار است، بیشتر دانشمندان موافق هستند که همه‌گیری کووید-۱۹ پایان خواهد یافت و این ویروس بومی خواهد شد.

این بدان معناست که احتمالاً ویروس هرگز به طور کامل از بین نخواهد رفت، اما هر چه تعداد بیشتری از افراد واکسینه می‌شوند و در معرض آن قرار می‌گیرند، ابتلاها در نهایت با سرعت پایینی ایجاد می‌شوند و افراد کمتری به شدت بیمار می‌شوند.

این ویروس در منطقه‌ای که نرخ واکسیناسیون در آن بالاست احتمالاً زودتر از منطقه‌ای با نرخ پایین تر، بومی می‌شود.

انتقال به وضعیت همه گیری بومی به شکل خواهد بود؟

از نظر عملی، اطلاعیه‌ای اعلام خواهد شد. سازمان جهانی بهداشت و آژانس‌های بهداشتی محلی رسماً همه گیری جهانی را پایان یافته اعلام می‌کنند، تعیین وضعیتی که توسط معیارهای بیولوژیکی و آماری مشخصی مشخص می‌شود: مسری بودن ویروس، میزان مرگ و میر، و قدرت غلبه بر بیمارستان ها.

در برخی مکان‌ها، مانند آمریکا و سایر کشورهای ثروتمند با دسترسی کامل به واکسن‌ها و درمان‌های ضد ویروسی، بومی‌سازی می‌تواند بسیار شبیه به امروز باشد: افرادی که از ناامیدی بیرون می‌آیند، غذاخوردن‌ها در رستوران‌ها حضور دارند و کارت‌های واکسن با دقت کمتری بررسی می‌شوند. اما ممکن است تغییرات اجتماعی عمیق‌تر دیگری نیز وجود داشته باشد.

برای درک چگونگی تغییر زندگی روزمره در صورت بومی شدن کووید-۱۹، می‌توانیم برای راهنمای مفید به تاریخ مراجعه کنیم.

اگرچه کووید همچنان رایج است، ظهور واکسن‌های مؤثر به سرعت دامنه تهدید آن را تغییر داد. در ماه مارس، زمانی که تنها ۹.۲ درصد از آمریکایی‌ها به طور کامل واکسینه شدند، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را کاهش داد تا به افراد واکسینه شده اجازه دهد تا در داخل اماکن بسته تجمع کنند؛ و در روز شکرگزاری، جو بایدن اعلام کرد که آمریکا از خواب زمستانی همه گیر بازگشته است؛ آن هم در حالی که نزدیک به ۱۰۰ هزار مورد جدید ابتلا کووید-۱۹ هنوز هر روز در این کشور ثبت می‌شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    2 0
    خوندید یا نه میگه باید با کرونا کنار بیاید کنار اومدن هم یعنی استفاده همیشگی از ماسک (پوزبند) و تزریق دوزهای ابدی واکسن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس