کد خبر 1311867
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
روسیه: لحن آمرانه ازسوی غرب را نمی پذیریم

آندره رودنکو معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه لحن آمرانه ازسوی غرب را نمی پذیرد و فقط در شرایط برابر و یکسان حاضر به گفت و گو با کشورهای غربی است.

به گزارش مشرق، آندره رودنکو روز شنبه در یک همایش سیاسی جوانان در مینسک پایتخت بلاروس گفت: روسیه برای پیشبرد مذاکرات و روابط برابر و یکسان با غرب برمبنای معیارهای قوانین بین المللی و درحالی که کشورهای غربی تمایل به حل مسائل با استفاده از زور دارند، آماده است.  

وی افزود: در همین حال هر گونه تلاش برای گفت و گو با روسیه با لحم آمرانه و به صورت متکبرانه را رد می کنیم.  

معاون وزیر خارجه روسیه در مورد مواضع بین المللی کشورش تصریح کرد: رویکرد اصولی ما به این گونه است که موضع خود را به هیچ کشوری تحمیل نمی کنیم و برای درس دادن به هیچ کشوری تلاش نمی کنیم.  

رودنکو هچنین گفت که کشورش به هیچ کشوری اجازه مداخله در امور داخلی خود را نمی دهد و با تلاش های برای اعمال فشار بر روسیه نیز مقابله می کند و پاسخ به این گونه اقدامات سخت و قاطعانه است.  

دیپلمات ارشد روس با بیان اینکه وضعیت جهانی پیچیده و در مواردی رو به آشفتگی است، اظهار کرد: علت اصلی بروز این وضعیت رویکرد منفی کشورهای غربی در پذیرفتن واقعیت های سیستم مناسبات بین المللی جدید چندقطبی و تلاش این کشورها برای حل مسائل بوجود آمده از راه بکارگیری از زور و با استفاده از ابزارهای غیرقانونی است.

 وی ادامه داد: غرب تحریم های یکجانبه بکار می گیرد و در مواردی وضعیت به مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل و برپایی انقلاب های رنگی منجر می شود.  

 به گفته رودنکو، سیستم مناسبات بین المللی و نظام مبتنی بر منشور سازمان ملل شکل گرفته پس از جنگ جهانی دوم، بطور هدفمندانه از بین می رود و تلاش می شود بجای آن اصول من درآوردی غرب جایگزین شود.

  وی افزود: در این شرایط، همکاری با کشورهای دیگر در چارچوب سازمان های جامعه همسود، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیمان امنیت جمعی، برای روسیه در اولویت قرار می گیرد. در شرایط جدید بین المللی، تعمیق همگرایی با بلاروس در قالب دولت اتحادی برای روسیه در درجه اول اهمیت قرار می گیرد.   

روسیه و بلاروس سال ۱۹۹۸ توافقنامه ای را امضا کردند که بر اساس آن دو کشور دولت اتحادی تشکیل می دهند و در چارچوب این طرح بین دولتی، دولت ها و پارلمان ها و وزارتخانه های خارجه دو کشور هر سال نشست های مشترک برگزار می کنند و مبلغی نیز به عنوان بودجه دولت اتحادی برای اجرای طرح های مشترک بین دو کشور تخصیص می دهند.

در دهه ۹۰ لوکاشنکو بشدت موافق اتحاد کامل بلاروس با روسیه بود. اما با روی کار آمدن ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۰ سخنان تند لوکاشنکو در حمایت از روسیه کاهش یافت و از آن زمان وی سعی کرده که خود را مدافع مردم عادی بلاروس جلوه دهد اما مجددا وی خواستار اتحاد کامل شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس