کد خبر 1311711
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
فواید و منابع ویتامین D

در افراد بالای ۵۰ سال احتمال کمبود ویتامین دی افزایش یافته و با افزایش سن خطر بروز بیماری‌ها افزایش می‌یابد. بزرگسالان ۱۹-۷۰ ساله باید روزانه ۶۰۰ واحد ویتامین دی دریافت کنند.

به گزارش مشرق، دکتر سمانه همایی متخصص روماتولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: ویتامین دی از جمله ویتامین‌های محلول در چربی و ضروری برای بدن است. وجود این ویتامین برای جذب کلسیم و شکل گیری استخوان‌ها لازم است. به این معنا که کمبود ویتامین دی باعث کمبود کلسیم و بروز بیماری در استخوان‌ها مانند پوکی استخوان یا نرمی استخوان می‌شود.

وی افزود: این ویتامین باعث کاهش رشد سلول‌های سرطانی شده و جلوی عفوت و التهاب را می‌گیرد. همین طور این ویتامین می‌تواند باعث تنظیم سطح انسولین و کنترل دیابت شود.

بیشتر بخوانید

علائم پنهان کمبود ویتامین D

به گفته این متخصص، وجود ویتامین دی برای کارکرد موثر سیستم قلبی و عروقی، ریوی، عصبی و ایمنی بدن لازم است.

وی در جواب این سوال که آیا نور آفتاب و غذاها برای تامین ویتامین دی کافی است گفت: جواب خیر است. درست است که بدن از نور آفتاب ویتامین دی می‌سازد، اما در معرض آفتاب بودن آن هم ساعات متمادی می‌تواند باعث بروز آفتاب سوختگی، پیر شدن پوست و حتی ایجاد سرطان پوست شود.

وی در ادامه اضافه کرد: از طرف دیگر غذاهای کمی حاوی ویتامین دی هستند مانند زرده تخم مرغ، جگر، ماهی آب‌های شور و قارچ. پس بعید است تنها با خوردن غذا بتوان ویتامین دی کافی به بدن رساند؛ بنابراین راهی نیست جز اینکه از مکمل‌های ویتامین دی استفاده کنیم.

این متخصص روماتولوژی عفونت مداوم، خستگی مفرط و ضعف، درد کمر و استخوان، افسردگی، نقص در توانایی ترمیم زخم، پوسیدگی دندان ها، ریزش مو و درد عضلات را از علائم کمبود ویتامین دی دانست.

افراد ۷۱ سال به بالا باید ۸۰۰ واحد از این ویتامین را دریافت نمایند. با آزمایش خون می‌توان میزان ویتامین دی موجود در بدن را مشخص کرد. به خاطر داشته باشید که وجود مقدار زیاد ویتامین دی در بدن می‌تواند اثرات منفی جدی بر سلامتی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    قارچ بایستی جلوی آفتاب قرار داده بشه تا ویتامین دی سه آن بالا برود. در صنعت مکمل سازی از گلسنگ هم ویتامین دی استخراج میکنند. البته علامت های گفته شده در بالا میتواند علامت کمبود ویتامین دی باشد ولی اگر با دریافت آن برطرف نشود مشخصا آسیب پوشش میلین عصب های محیطی با آکسون کوتاه هست جهت ترمیم آن بایستی ویتامین ب۱۲ فقط در فرم طبیعی یعنی هایدروکسو کوبال امین و یا متیل کوبال امین همراه با ب۹ در فرم طبیعی آن یعنی متیل فولیت و گهگاهی آهن و بعضی از ویتامین های گروه ب بصورت بلند مدت و در دوز بالا دریافت شود. متاسفانه در ایران فقط فرم مصنوعی ب۱۲ یعنی سیانوکوبالامین موجود هست که در بیشتر افراد از نظر زیستی غیرقابل استفاده می‌باشد. آسیب عصبی حاصل از کمبود ب۱۲ فعال بسیار گسترده هست و متاسفانه اطلاعات متخصصین بسیار کم در این زمینه هست. خیلی از بیماریها با کمبود ب۱۲ فعال و افزایش متیل مالونیک اسید و افزایش هموسیستین در ارتباط هستند ولی متخصصین همچنان غافل از این مشکل بسیار گسترده در جامعه می‌باشند. بیماریهایی مثل آلزایمر، ام اس دیمنشیا،مشکلات روانی،اتوسیم،نازایی، غیره همه در ارتباط با این بیماری نهفته هستند. نیاز به سنتز این نوع مواد مکملی در کشور یک ضرورت حیاتی می‌باشد. هیدروکسوکوبالامین و متیل فولیت و قرص آهن با مشکلات هاضمه کم از نیازهای اساسی در صنعت دارویی در کشور هست که متاسفانه به هیچ عنوان به این نیازها توجه نشده.دستکم آموزش پزشکان و متخصصین در این زمینه یک نیاز اساسی هست تا هزینه های تشخیص اشتباهی بسیاری از بیماریها کاهش یابد.متخصصین فقط وقتی علامت های کم خونی را مشاهده کنند به تشخیص این بیماری فکر میکنند در صورتی که این بیماری بسیار نهفته هست
  • غلامرضاتماری IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 2
    سلام من یه سوال دارم خواستم بپرسم ویتامین دی ۵۰۰۰۰ هفته ای بایدبخورم یا ماهیانه
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 0
      ماهیانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس