تصویب شش قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل متحد شش قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی و نقض حقوق بشر مردم مظلوم فلسطین از سوی این رژیم را با اکثریت آرا تصویب کرد.

به گزارش مشرق، مجمع عمومی سازمان ملل متحد شش قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی و نقض حقوق بشر مردم مظلوم فلسطین از سوی این رژیم را که پیش از این در کمیته ویژه سیاسی و استعمارزدایی مجمع عمومی (کمیته چهارم) تصویب شده بود، با اکثریت آرا تصویب کرد.

این قطعنامه ها  ۱۹ آبان ماه در کمیته ویژه سیاسی و استعمارزدایی مجمع عمومی سازمان ملل (کمیته چهارم) به تصویب رسیده بود که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز به تصویب رسید.

 این قطعنامه ها درباره گزارش کمیته تحقیق در مورد اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض سیستماتیک حقوق بشر مردم فلسطین، محکومیت شهرک سازی در بیت المقدس شرقی و جولان سوریه و حمایت از فعالیت های آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) است.

در این قطعنامه ها همچنین محاصره زمینی، هوایی و دریایی غزه، شهرک سازی در سرزمین های اشغالی، ‌اقدامات تحریک آمیز شهرک نشینان علیه شهروندان فلسطینی در سرزمین های اشغالی و نیز تخریب منازل و بازداشت های خودسرانه و زندانی کردن فلسطینیان محکوم و بر بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه و کاشانه خود، تاکید شده است.

در این قطعنامه ها مورد جولان سوریه نیز از رژیم صهیونیستی خواسته شده است به قطعنامه های مصوب سازمان ملل عمل کند و به اشغال این منطقه پایان دهد.

به گزارش مشرق، پیش از رای گیری در مورد این قطعنامه ها، نماینده رژیم صهیونیستی در سخنانی با نادیده گرفتن هفت دهه جنایات این رژیم در سرزمین های اشغالی مدعی شد که این قطعنامه ها به جای به رسمیت شناختن اقدامات مثبت این رژیم  و شرکای آن به سوی صلح، بر ارائه روایت های نادرست تمرکز کرده اند.

وی با بیان اینکه هیچ یک از نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد نباید در موضوعات با انگیزه‌های سیاسی وارد شوند، مدعی شد، گزارش ارائه شده در مجمع عمومی سازمان ملل درباره اقدامات اسرائیل از واقعیت جدا است و باید به آن رای منفی داد.

نماینده رژیم صهیونیستی در ادامه سیاست مظلوم نمایی برای سرپوش گذاشتن بر جنایاتش، حماس را متهم کرد که  در هفته‌های اخیر، غیرنظامیان اسرائیلی را هدف قرار داده و مدعی شد با این حال سازمان ملل ترجیح داد سکوت کند و در عوض، تصمیم می گیرد به تصویب قطعنامه هایی ادامه دهد که منحصراً اسرائیل را محکوم می کند.

 هر شش قطعنامه به تصویب رسیده در صحن کمیته ویژه سیاسی و استعمارزدایی سازمان ملل با اکثریت آرا درمجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.

به گزارش مشرق، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای غرب آسیا «اسکوا» به تازگی گزارش سال ۲۰۲۱ خود را ذیل بند ۶۴ کمیته دوم مجمع عمومی درخصوص حاکمیت دائمی مردم فلسطین و سوریه بر منابع طبیعی خود در سرزمین های تحت اشغال رژیم صهیونیستی، در نشست عمومی کمیته دوم مجمع عمومی ارائه کرد.

 این گزارش، اقدامات و سیاست های رژیم صهیونیستی به ویژه در نقض حقوق بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر را که بر شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم سرزمین های اشغالی تاثیر منفی داشته، پوشش داده است.

تمرکز این گزارش، اقدامات و سیاست های رژیم اشغالگر قدس در بازه زمانی اول آوریل ۲۰۲۰ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۱  است.

برپایه این گزارش، مهمترین اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در این بازه زمانی، عبارتند از: گسترش فعالیت های غیرقانونی شهرک سازی، کاربرد خشونت توسط شهرک نشینان، تخریب و مصادره  دارایی ها و منازل فلسطینیان، اعمال محدودیت های رفت و آمد، جابجایی های اجباری، تبعیض و نقض اصول برابری، کاربرد وسیع خشونت و استفاده از زور، بازداشت خودسرانه و سوء رفتار و محرومیت فلسطینیان و اعراب ساکن جولان اشغالی از دسترسی به منابع طبیعی سرزمین های خود است.

این گزارش تصریح کرده است تنها در بازه زمانی مذکور، مقامات رژیم صهیونیستی، ۱۰۱۵ منزل و ساختمان متعلق به فلسطینیان را ویران کرده اند و اقدامات نیروهای نظامی اسرائیلی در داخل یا نزدیک مدارس کودکان فلسطینی موجب نگرانی عمیق شده است.

 براساس این گزارش، تنها در طول بازه کوتاه زمانی یاد شده، نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی، ۲۱ فلسطینی شامل ۶ پسربچه را شهید و ۱۶۶۲ فلسطینی دیگر شامل ۱۸۵ کودک و ۲۱ زن را زخمی کرده اند.

طبق این گزارش، تا ۳۱ مارس ۲۰۲۱، تعداد ۴۴۵۰ فلسطینی به عنوان زندانی امنیتی در زندانهای رژیم صهیونیستی بسر می برند که از این میان ۱۴۰ نفر، کودک و ۳۷ نفر زن هستند.

گزارش همچنین به کتک زدن و شکنجه کودکان، عدم اجازه ملاقات با خانواده و نیز حبس آنان در سلول های انفرادی اشاره می کند.  

در این گزارش، وضعیت اسفناک اقتصادی و اجتماعی در سرزمین های تحت اشغال، شامل فقدان دسترسی لازم به بهداشت، سلامت، آب آشامیدنی و کشاورزی، آموزش و نیز مسائل مربوط به زنان، کودکان و سالمندان، به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.

در این بخش از گزارش تاکید شده که رژیم صهیونیستی با اعمال محدودیت های غیرقانونی علیه ساکنان مناطق اشغالی نه تنها موجب شده مردم این مناطق از توسعه محروم شوند، بلکه دسترسی آنها را به منابع طبیعی خودشان نیز محدود کرده که مجموع این اقدامات بحرانی انسانی در سرزمین های اشغالی به وجود آورده است.

 این رژیم همچنین، مانع ورود کمک های بین المللی برای کمک به مردم این منطقه به منظور مقابله با کرونا شده است. این درحالی است که اثرات اقتصادی ناشی از بحران کرونا، وضعیت زندگی مردم فلسطین را با مشکل مواجه کرده و تداوم این سیاست ها از سوی رژیم صهیونیستی باعث شده است سیستم بهداشتی در غزه پیش از کرونا از بین برود.

وضعیت غزه و شرایط آن از یک سو و از سوی دیگر، محدودیت های اعمال شده از سوی رژیم اشغالگر قدس باعث شده است شرایط غزه بحرانی شود که این موضوع نیازمند اقدام سریع و به موقع از سوی جامعه بین المللی است.

آینده اقتصاد فلسطین در وضعیت نامطلوبی قرار داشته و به نظر می رسد این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد. بحران مالی پیش روی آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) و کاهش اعطای کمک های مالی بین المللی از دیگر عواملی است که شرایط اکثریت مردم فلسطین را تحت تاثیر قرار داده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس