کد خبر 1310766
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
آزمون دستیاری

دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور گفت: متنی که مربوط به ۱۳ سال پیش است، چگونه می‌تواند در کشور ما که قطب پزشکی خاورمیانه به شمار می‌آید، رفرنس نخبگان ایران باشد.

به گزارش مشرق، هامون سبطی، دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور، اظهار کرد: با یک پدیده نو و خجسته در کشور روبه‌رو هستیم و این است که دانش‌آموزان و دانشجویان کشور متوجه شدند که محمل‌های قانونی برای دادخواهی‌شان در کشور فراهم است و شاید تا پیش از این، آگاهی لازم یا تجربه و اعتماد کافی را نداشتند.

وی با بیان اینکه ۵ سال است که پویش دادخواهی آموزشی شکل گرفته است، گفت: با توجه به نتایج ارزشمندی که از این پویش به دست آمده است، می‌بینیم که روز به روز این پویش گسترده‌تر می‌شود، به عرصه‌های بیشتری ورود می کند و می توانیم خیلی امیدوار باشیم که این احساس بستگی امور که در ذهن نخبگان است که گویا از خیلی کارها نمی‌توان گره‌گشایی کرد، با یاری مسؤولان دلسوز حل شود.

بیشتر بخوانید:

تونل وحشتی بنام دوره «دستیاری»

سبطی اضافه کرد: البته از آن طرف، با مسؤولانی روبه‌رو هستیم که برخی از آنها تازه صاحب مناصبی شدند و شاید دچار هیجانات و ناآشنایی با مسائل هستند و رفتارهایی می‌کنند که می‌تواند باعث دلسردی نخبگان شود و باید هرچه سریع‌تر جلوی این قضیه گرفته شود. 

وی به ذکر مثالی پرداخت و ادامه داد: در وزارت  بهداشت که نقش بسزایی در مبارزه باکرونا دارند، گهگاه کارهایی می‌بینیم که نباید انجام شود؛ در این زمینه هم با ریاست و هم معاونت قضایی دیوان عدالت اداری، گفت‌وگو و مکاتبه داشتیم و رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت، احمد توکلی نامه‌ای را خدمت  حجت الاسلام مظفری نوشتند و خواستند که درباره اجرای حکم‌های قطعی دیوان، حتما جدی‌تر با مسؤولان متخلف برخورد شود تا این احساس امیدواری که در مردم به ویژه نسل جوان و نخبگان به وجود آمده است، کمرنگ نشود. 

دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور اظهار کرد: سال گذشته درباره منابع آزمون دستیاری ۴۸ و زمان آن، اختلافی میان داوطلبان و مسؤولان آموزش و سنجش وزارت بهداشت بود؛ این موضوع بررسی شد و با دخالت دیده بان شفافیت و عدالت و نمایندگان مجلس به نتیجه رسید؛ هم در شعبه بدوی و هم شعبه تجدیدنظر حکم قطعی صادر شد مبنی بر این که برخی مسؤولان وزارت بهداشت متخلف بودند و باید با آنها با مُر قانون رفتار شود و دیگر نباید از رفرنس‌های تاریخ گذشته و منقضی استفاده شود و بیش از یکبار در سال نباید آزمون دستیاری برگزار شود.

وی افزود: متأسفانه متوجه شدیم که چون با متخلفان سال گذشته برخورد قانونی نشده است، امسال دوباره همان تخلفات صورت گرفته؛ دو تا از رفرنس‌هایی که در آزمون آمده، تاریخ گذشته است. به طوری که ۱۳ سال از عمر یکی از رفرنس‌ها می گذرد و این در حالیست که ۱۳ سال کهنگی در علم پزشکی اصلا معنی ندارد.

سبطی تصریح کرد: متنی که مربوط به ۱۳ سال پیش است، چگونه می‌تواند در کشور ما که قطب پزشکی خاورمیانه به شمار می‌آید، رفرنس نخبگان ایران باشد و اعتراض‌ نخبگان پزشک کاملا به جا و به حق است و اصلا مشخص نیست که اصرار و پافشاری برخی مسؤولان به چه دلیل است و حتما باید تغییر کند. 

وی اضافه کرد: در حکمی که از سوی قضات صادر شده، گفته شده است که باید رفرنس‌های پزشکی به روز باشد و باید تغییر کند. از آن طرف، زمان را هم مطابق قانون مصوب، اعلام نمی‌کنند و این باعث شده است که حدود ۱۲ هزار پزشک که در صف مقدم مبارزه با کرونا و حفظ سنگر بهداشت و امنیت جانی مردم ما هستند دلگیر و عصبانی شوند زیرا راهی که سال گذشته رفتند و به نتیجه قطعی رسیده و سیستم قضایی به صورت قاطع، حق را به آنها داده است، گویا دوباره باید بپیمایند و تکرار کنند.

دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور تصریح کرد: از سوی دیگر برخی مسؤولان گاهی در مصاحبه ها عبارات و  اصطلاحات عجیبی استفاده می‌کنند مثلا «در حال حل و فصل قضیه با قضات دیوان هستیم» اینها شائبه‌های  برای استقلال قوه قضائیه به وجود می‌آورد که اصلا واقعیت ندارد. یا مسؤولی گفته است که «ما به احکام قضایی کاری نداریم. زمان آزمون را بر اساس مسائل داخلی خودمان تعیین می کنیم»؛ بعید می‌دانم که قصد آنها واقعا توهین به قوه قضائیه باشد ولی به نظر می‌رسد که نادانسته شأن قوه قضائیه را پایین می‌آورند و سریعا باید با این رویه های نوظهور برخورد شود.

وی تأکید کرد: یک توصیه به مسؤولان دارم: توجه بفرمایید که پزشکان و سایر عزیزان کادر بهداشت و درمان در خدمت مردم ایران هستند و مسؤولان وزارت بهداشت از وزیر و معاونان گرفته تا هر کسی که آنجا خدمت می‌کند، در خدمت پزشکان و کادر درمان هستند. مسؤولان وزارت بهداشت سرپرست و ولی پزشکان نیستند بلکه خدمتگزار پزشکان هستند. اینکه بیش از دو سال است پزشکان جوان کشور را دچار زحمت می‌کنند و با اینکه حکمی قطعی صادر شده، خود را موظف به اجرای حکم نمی‌دانند، اصلا قابل پذیرش نیست و مطمئنا طبق قانون قوه قضائیه با متخلفان برخورد خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    1 0
    نکته جالب اینجا است که دوستان در دیدبان شفافیت استفاده از رفرانس متعلق به 13 سال قبل (البته برای امتحان و چون آموزش بر اساس رفرانس روز است) را تخلف می دانند. ولیکن برخی در کشور برای استفاده کردن از رفرانس 1000 سال قبل(قانون ابن سینا) جو کشور را بهم میریزند.
  • حامد IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 0
    سلام طبق ماده ۱۳ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری:(اثر ابطال مصوبات از زمان صدور رای هیات عمومی است مگر در موارد خلاف شرع یا در مواردی که به منظور جلوگیری از تضییع حقوق اشخاص ،هیات مذکور اثر آن را به زمان تصویب مصوبه مترتب نماید) الان به نظر شما تغییر منابع آزمون دستیاری تضییع حقوق افرادی نیس که هشت ماهه نشستن این منابع رو خوندن؟ این انصافه این افراد به خاطر برنامه ریزی و خواندن طبق برنامه رسمی اعلامی در سایت سنجش آموزش پزشکی همه زندکی و آیندشون تباه شه؟؟؟؟ توروخدا این موضوعو تو شبکتون منعکس کنین ...تعویض منابع ظلم در حق افرادیه که هشت ماهه نشستن این منابع رو خوندن
  • علی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 0
    سلام ببخشین درمورد زمان آزمون دستیاری اسفند ۱۴۰۰ مزاحمتون میشم باز نزدیک امتحان شده و یه عده درس نخون افتادن دنبال عقب انداختن امتحان... ما یه ساله رو این زمان برنامه ریختیم و از کاروزندگیمون زدیم تا درسمونو بخونیم الان انصافه به خاطر یه عده که درسشونو نخوندن حق ما ضایع بشه؟اونم وقتی که منابع کامل با فاصله نه ماهه از امتحان اعلام شده ؛این مصداق بارز نخبه کشی نیست؟ این انصاف و عدالته چن ماه مونده به امتحان منابع عوض شه ؟؟به نظرتون این بی عدالتی و تضییع حق کسایی نیس که هشت ماهه نشستن این منابع رو خوندن؟یه منبع پزشکی متوسط چهارصد پونصد صفحه هس ینی همه چیزایی که تا الان خوندیم و همه زحمات ما باید هدر بره ؟ لطفا این دغدغه های مارو تو خبرگذاریتون منعکس کنین ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس