اتباع بیگانه

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: تعیین هویت ۸۵ هزار کودک حاصل از ازدواج مادران ایرانی با اتباع غیر ایرانی بر عهده سازمان پزشکی قانونی کشور گذاشته شده است.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، مسعود قادی پاشا در جلسه مشترک با کمیته بین‌الملی صلیب سرخ که در سالن شماره یک حوزه ریاست سازمان برگزار شد، افزود: طی هماهنگی صورت گرفته با وزارت کشور، وزارت رفاه و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، کار تعیین هویت فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با اتباع بیگانه به سازمان پزشکی قانونی واگذار شده است اما با توجه به محدودیت‌های موجود، سازمان برای انجام این آزمایش‌ها و تعیین هویت این افراد به اعتبار و تجهیزات بیشتری نیاز دارد.

وی تصریح کرد: پزشکی قانونی برای انجام آزمایش‌های ژنتیک و تعیین هویت این فرزندان به حمایت‌های بیشتری در بحث مواد مصرفی، دستگاه‌های آنالیز ژنتیک و … نیاز دارد که اگر شرایط آن تأمین شود قطعاً کار تعیین و تشخیص هویت با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

بیشتربخوانید:

مصوبه کمیسیون قضایی برای مجازات پناه‌دهندگان به اتباع بیگانه غیرمجاز

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و شرایط مهاجرپذیری آن، اظهار داشت: بنا به آخرین آمارها هم اکنون در ایران سه میلیون و ۵۰۰ هزار پناهنده وجود دارد که بیشتر آنان فاقد اوراق هویتی هستند.

قادی پاشا در ادامه سازمان پزشکی قانونی کشور را سازمانی علمی، تخصصی و خدمت رسان معرفی کرد که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند و با بیش از ۴۴۰ مرکز در ۳۱ استان کشور در حال ارائه خدمت به مراجعین در چهار حوزه تخصصی معاینات بالینی، تشریح، امور کمیسیون پزشکی و آزمایشگاه است.

وی با تأکید بر پیشرفت‌های قابل توجه سازمان پزشکی قانونی ایران در سال‌های اخیر افزود: هم اکنون در ۳۱ استان کشور آزمایشگاه‌های سم شناسی، آسیب شناسی فعال و در حال خدمت رسانی هستند، همچنین ۱۰ آزمایشگاه ژنتیک نیز در کشور فعالیت می‌کنند.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خرسندی از برگزاری جلسه مشترک با کمیته بین‌الملل صلیب سرخ و اشاره به همکاری این کمیته با سازمان پزشکی قانونی ایران در سالیان گذشته یادآور شد: در سنوات گذشته، ۵ دوره آموزشی و کارگاه آنتروپولوژی و تشخیص اجساد اسکلتی با همکاری صلیب سرخ و پزشکی قانونی ایران در کشور برگزار شد که در این دوره‌ها ایران به عنوان قطب آموزشی میزبان تعدادی از همکاران پزشک قانونی از کشورهای منطقه بود.

وی با تأکید بر اهمیت برگزاری این جلسات مشترک و افزایش توانمندی و دانش کارشناسان در جریان تبادل اطلاعات اظهار امیدواری کرد که در آینده نیز این همکاری و برگزاری جلسات مشترک ادامه یابد.

بزرگ‌ترین شبکه آزمایشگاهی ژنتیک کشور در اختیار پزشکی قانونی است

در ادامه جلسه رضا رئوفیان رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران گفت: پزشکی قانونی ایران از سال ۱۳۸۶ به دستگاه‌های ژنتیک آنالایزر مجهز و پس از آن امکان استخراج پروفایل‌های ژنتیکی فراهم شد و هم اکنون این سازمان بزرگ‌ترین شبکه آزمایشگاهی کشور در حوزه ژنتیک را در اختیار دارد.

وی افزود: آزمایشگاه‌های ژنتیک قانونی در ۱۰ استان کشور گسترده شده که فضایی بالغ بر ۳ هزار مترمربع یا ۶۰ کارشناس آزمایشگاهی را در بر می‌گیرد.

رئوفیان با اشاره به اینکه سازمان پزشکی قانونی کشور با توجه به مأموریت‌های خاص آن بازوی توانمند قوه قضائیه است، تصریح کرد: در آزمایشگاه‌های ژنتیک پزشکی قانونی سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار پروفایل ژنتیکی استحصال می‌شود که نمونه‌هایی از صحنه جرم، بقایای انسانی حوادث دسته جمعی، موضوع اتباع بیگانه، مهاجرین و … را در بر می‌گیرد.

این کارشناس حوزه ژنتیک سازمان اظهار داشت: ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیاییش و قرار گرفتن در کریدور مهاجرت، همواره پذیرای تعداد زیادی از مهاجرین و پناهندگان بوده به نحوی که ایران یکی از مهاجرپذیرین کشورها در دنیا است.

رئوفیان همچنین با اشاره به موضوع تعیین هویت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با اتباع بیگانه که به عهده سازمان پزشکی قانونی کشور گذاشته شده است، ادامه داد: بیش از ۸۵ هزار فرزند حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی در کشور وجود دارد که متقاضی شناسنامه هستند و پزشکی قانونی برای این امر مکلف به تأیید پروفایل ژنتیکی آنان است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که پزشکی قانونی در سال‌های اخیر با محدودیت‌های بسیار در تأمین اقلام مصرفی و قطعات مورد نیاز در آزمایشگاه‌های ژنتیک مواجه بوده، در انجام این مأموریت با مشکل مواجه شده است. امیدواریم کمیته بین المللی صلیب سرخ با توجه به مأموریت‌ها و فلسفه وجودیش بتواند در تأمین اقلام مورد نیاز به پزشکی قانونی در تعیین هویت فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی کمک کند.

در ادامه جلسه نادین دونادیو هماهنگ کننده امور حمایتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران نیز با اشاره به سابقه همکاری طولانی صلیب سرخ با پزشکی قانونی ایران گفت: هدف از برگزاری این جلسه مشترک تبادل اطلاعات و پاسخ به سوالات و ابهامات طرفین در خصوص تعیین هویت و آزمایشات ژنتیک است که امیدواریم دوره آموزشی مفیدی برای دو طرف باشد.

وی به عنوان هماهنگ کننده امور حمایتی کمیته صلیب سرخ برگزاری این جلسه را فرصتی برای ارتقای سطح همکاری‌های دو طرف عنوان کرد.

در برنامه دو روزه (۱۶ و ۱۷ آذر) کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با پزشکی قانونی ایران جلسات آموزشی با موضوع نحوه برخورد با نمونه‌های LT-DNA در مدیریت اجساد و تشخیص هویت افراد برگزار می‌شود که کارشناسان ژنتیک پزشکی قانونی سراسر استان‌ها به صورت وبینار در این دوره حضور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    ۸۵ هزار نوزاد ؟! این تعداد رقم از کدوم سال تا چه سال است....
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      1 0
      استان البرز حومه کرج تشریف بیارید جمعیت میلیونی افاغنه رو مشاهده خواهید کرد
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 0
    وقتی بی وقفه افغان وارد کشور میشه وهیچ نهادی هم جلوشون رو نمیگیره همین میشه بچه های بی هویت میمونن رو دستتون. ۹۰درصد افغانها اصلا شناسنامه نه ایرانی ونه افغان و نه حتی مجوز قانونی برای ورود به کشور دارن واکثرا غیر قانونی وارد کشور هستن.
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      1 0
      متاسفانه همینطوره ولی کو ، گوش شنوا !!! جمعیت مهاجرین غیر قانونی افاغنه در ایران خیلی بیش از این آمار و ارقام زسمی است که مسئولین اعلام می‌کنند ..!
  • شیوا IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 1
    مردهای ایرانی زن نمی گیرند ، خیلی زنان بی شوهر مانده اند ، خواستگار افغانی برایشان پیدا میشه و زن اون میشن . مردهای غیر ایرانی خیلی با ایرانی ها فرق دارند . اهل ناز و عشوه نیستند . مرد ایرانی خیال می کنه کلی باید افاده بیاد تا قبول کنه ازدواج کنه و چه منتی سر زن می ذاره که شوهرش شده !!
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      0 0
      قانع شدم واقعا خیلی قانع کننده بودی تو !
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 0
    چرا مانع از ورود جمعیت غیرقانونی به کشور نمی‌شوید ؟
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 0
    جمعیت افاغنه در استان البرز به شدت زیاد شدن متاسفانه.... لطفا احساسی تصمیم نگیرید آینده ایران با این جمعیت افغانستانی در کشور در معرض خطر است
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 0
    به به ... گل بودند به سبزه نیز آراسته شدن !
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    لطفا از زاد و ولد خانواده های افغانی که در ایران هستند هم یک پست و مطلب بگذارید تا مسئولین محترم از خواب بیدار شوند و متوجه ازدیاد نسل افاغنه در ایران بشوند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس