کد خبر 1310426
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
حذف ارز ترجیحی مشروط به اقدام حمایتی دولت است/ دولت باید یارانه را به مردم بدهد

عضو کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها» مجلس گفت: در دولت قبل خیلی از کالاها را از لیست خارج کردند، ولی متأسفانه راه جایگزینی اعمال نشد و در قبال آن مردم یارانه‌ای دریافت نکردند

به گزارش مشرق، محمدصالح جوکار، با انتقاد از سیاست ارز ترجیحی گفت: سالانه مبالغ کلانی از منابع محدود ارزی کشور را با عنوان ارز ترجیحی به کالاهای اساسی و نهاده‌ها اختصاص می‌دهیم، ولی متأسفانه به دلیل فقدان نظام صحیح توزیع، منافع این ارز به دست مردم نمی‌رسد و غالباً به جیب برخی اشخاص خاص، واردکننده‌ها و شبکه‌های مافیایی انحصار و رانت می‌رود. اگر مزایای ارز ترجیحی نصیب مردم می‌شد و دهک‌های پایین جامعه از آن بهره می‌بردند، قطعاً وضعیت متفاوتی برای مردم رقم می‌خورد.

بیشتر بخوانید:

رانت ارز ترجیحی قابل مدیریت نیست

وی همچنین با تأکید بر ضرورت پوشش حمایتی دولت برای دهک‌های پایین جامعه افزود: بهتر است که یارانه ارز ترجیحی به صورت کارت اعتباری و برای خرید کالاهای اساسی در اختیار مردم قرار گیرد تا از این طریق کمتر شاهد از دست رفتن و یا به غارت بردن ارز کشور باشیم.

نماینده مردم یزد در مجلس درباره چگونگی کنترل آثار تورمی حذف ارز ترجیحی اظهار داشت: ما برای این کار نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و نیازسنجی جامع هستیم. باید دهک‌هایی که واقعاً نیازمندند، شناسایی شوند و قبل از حذف این ارز، راه‌های حمایتی جایگزین اعمال شود تا مردم اطمینان خاطر داشته باشند.

جوکار افزود: ضمن اینکه به صورت موازی، نظارت بر بازار هم در دستور کار قرار بگیرد تا سودجویان و واسطه‌های میان تولیدکننده و مصرف‌کننده نتوانند به هر قیمتی که می‌خواهند، کالای خود را عرضه کنند. باید با همه بخش‌های زنجیره نسبت به وضعیت پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صحبت شود.

وی حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی را امکان‌پذیر دانست و افزود: در دولت قبل هم خیلی از کالاها را از لیست خارج کردند، ولی متأسفانه راه جایگزینی اعمال نشد و در قبال آن مردم یارانه‌ای دریافت نکردند. در حالی که حذف ارز ترجیحی مشروط به اقدام حمایتی دولت است؛ یعنی الزاماً باید معادل هر کالایی که از فهرست ارز ترجیحی خارج می‌شود، مبلغی به هر فرد اختصاص داده شود.

نماینده مردم یزد اظهار داشت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که نقش اصلی آن را مردم ایفا می‌کنند و انقلاب و دفاع مقدس را مدیون همین مردم هستیم؛ بنابراین بر ما واجب است که در تمام تصمیمات، منافع مردم را در اولویت قرار دهیم و منافع راهکارهای جایگزین هم باید به جیب مردم برود نه افراد سودجو و رانت‌خوار.

رئیس کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها» مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلالان و سودجویانی که ارز ترجیحی اختصاص‌یافته به دارو یا نهاده‌های دامی را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند، اظهار داشت: این مشکل از نظام توزیع است که نیازسنجی دقیقی انجام نمی‌شود. به طور کلی یا باید نظام توزیع و سیستم نظارتی تقویت شود که عملا با اعطای یارانه به ابتدای زنجیره امکان‌پذیر نیست یا اینکه این سیاست به طور کلی حذف و ارز تک نرخی شود و راهکار جایگزین اعمال شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    ارز 4200 توامنی برای قشر سرمایه دار حیاتی است چرا دارید این ارز رانتی را حذف می کنید
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    مورد غضب شیطان قرار خواهید گرفت
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    بابا ارز رانت خواران را حذف نکنید
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    خوب این ارز باید مستقیما تحت عنوان کارت پروتئین بحساب خانوراها ریخته شود تا از فروشگاهای معتبر روغن و گوشت و برنج بخرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس