کد خبر 1310309
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۰
بیماری که موجب تسریع در روند پیری مغز می‌شود

به گفته محققان، افرادی که سابقه طولانی مدت بیماری صرع دارند علائم پیری سریع مغز را نشان می دهند که ممکن است احتمال ابتلای آنها به زوال عقل را افزایش دهد.

به گزارش مشرق به نقل از مدیسن نت، این یافته اصلی تحقیقات جدید است که گزارش می‌دهد مغز افراد مبتلا به صرع که از دوران کودکی شروع شده است، حدود ۱۰ سال بزرگ‌تر از مغز افراد بدون سابقه این اختلال تشنج است.

همچنین این احتمال بیشتر است که در افراد مبتلا به صرع علائم زوال شناختی از جمله مشکلات حافظه و استدلال و تغییرات در اسکن مغز که نشان دهنده افزایش خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر است، مشخص شود.

بیشتر بخوانید

اصول تغذیه در کودکان مبتلا به صرع

محققان مشاهده کردند پیری مغز و تغییرات در تفکر و حافظه در میان افرادی که بیماری صرع به خوبی کنترل نشده داشتند، بارزتر بود. اما این مطالعه نشان داد که در افرادی هم که تشنج‌هایشان به مدت ۱۰ سال یا بیشتر تحت کنترل بود، نیز مشهود بود.

«بروس هرمان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ویسکانسین، می‌گوید: «به نظر می‌رسد صرع با شروع از دوران کودکی ممکن است فرآیندهای پیری را تسریع بخشد، به ویژه در میان افرادی که از دوران کودکی تا ۶۰ سالگی به صرع فعال مبتلا هستند.»

اینکه دقیقاً چگونه این دو شرط به هم مرتبط هستند به طور کامل درک نشده است، اما محققان نظریه‌هایی در این زمینه دارند.

به گفته هرمان: «تشنج های مکرر ممکن است برخی از مشکلات مغزی مرتبط با پیری در مغز را تسریع کند.»

برای این مطالعه، محققان کودکان فنلاندی مبتلا به صرع و همتایان بدون صرع آنها را برای بیش از ۵۰ سال تحت نظر داشتند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷ تحت اسکن مغز و تست‌های شناختی قرار گرفتند.

در هر دو مقطع زمانی، افراد مبتلا به صرع پلاک‌های آمیلوئید بیشتری در مغزشان داشتند که نشانه خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر است.

به طور کلی، علائم پیری مغز در افراد مبتلا به صرع که بیماری شأن به خوبی کنترل نشده بود، و افرادی که یک نشانگر خطر ژنتیکی برای بیماری آلزایمر به نام APOE ۴ داشتند، پیشرفته‌تر بود.

این مطالعه نشان داد عوامل دیگری که بر خطر پیری مغز و مشکلات شناختی تأثیر می‌گذارند، از جمله فشار خون بالا، در افراد مبتلا به صرع شایع‌تر است.

خبر خوب حاصل از این مطالعه این است که پیری مغز و تغییرات شناختی در افرادی که بیماری صرع شأن تحت کنترل خوبی بود، شدت کمتری داشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس