پاتریوت - نمایه

با ادامه استراتژی موفق نیروهای یمنی، اکنون ذخیره موشکهای سامانه پاتریوت عربستان رو به اتمام بوده و این کشور بار دیگر دست به دامان آمریکا و دیگر دارندگان این موشک برای پر کردن مجدد انبارهای خود شده است

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، جنگ یمن را می توان بزرگترین میدان عملی مقابله سیستم های دفاع هوایی و موشکی مشهور و پرادعای غربی در برابر موشک های بالستیک، کروز و پرنده های بدون سرنشین دانست. حملات چند سال اخیر مقاومت یمن به عمق خاک سعودی از جمله حمله معروف سال ۲۰۱۹ به تاسیسات شرکت نفتی آرامکو نشان داد که دفاع هوایی عربستان علی رغم سرمایه گذاری چشمگیر سعودی ها و حمایت مستقیم آمریکا، در برابر حملات چقدر ضعیف است.

در این میان بار اصلی دفاع هوایی از خاک سعودی ها بر عهده رادارها و موشک های آمریکایی پاتریوت بوده که حجم زیادی از آنها در سالهای گذشته به عربستان وارد شده و با نرخ بسیار بالایی نیز مصرف می شود! قبل از پرداختن به این مسئله کاهش و به نوعی تمام شدن موشک های پاتریوت در خدمت سعودی ها لازم است که نگاهی کوتاه به به جنگ اخیر و برخی نقاط مهم در ان داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

تاکتیک جالب ارتش یمن برای تنبیه اقتصادی و ورشکستگی متجاوزان سعودی/ پرواز شبانه‌روزی جنگنده‌ها و شلیک موشک‌های میلیون دلاری از ترس پهپادهای ارزان قیمت +عکس

شاهکار گرانفروشی دولت آمریکا به گاوهای شیرده منطقه بابت «هزینه تسلیم شدن» / باید پاتریوت و کروز را ۲ تا ۳ برابر قیمت رسمی بخرید! +عکس

موشک‌های میلیون دلاری ارتش سعودی برای شکار پرنده‌های بدون سرنشین تمام شد/ هزینه ۲۰۰ برابری عربستان در نبرد با پهپادهای دست‌ساز یمنی +فیلم

تبدیل شدن طوفان قاطعیت به باتلاق بزرگ سعودی ها

در سال ۲۰۱۵ و بر اساس محاسبات غلط حکام سعودی عملیاتی به اسم طوفان قاطعیت برای تجاوز گسترده به خاک یمن آغاز شد. حملات هوایی سنگین عربستان سعودی و متحدانش از جمله امارات متحده عربی به نقاط مختلف یمن، زیرساخت ها و جان بسیاری از مردم این کشور را گرفت. با توجه به برتری تکنولوژیکی و هوایی طرف متجاوز، بسیاری تصور می کردند که یمن به سرعت تصرف شود. با ادامه یافتن جنگ و آغاز حملات متقابل یمنی ها که در ابتدا با واحدهای کوچک چریکی آغاز شد و در نهایت به حملات موشکی و پهپادی امروز رسید، مشخص شد که سعودی ها دوباره روشی اشتباه را انتخاب کرده بودند!

در بحث حملات متقابل یمن به عمق خاک سعودی، در ابتدا موشک های بالستیک بودند که کار را آغاز کردند. موشکی مثل توچکا در چندین مورد محل های تجمع مزدوران سعودی و اماراتی را هدف قرار داده و اولین موارد تلفات سنگین به متجاوزان را ثبت کرد. بعد از آن بود که موشک های بالستیک برد بلندی تری مثل برکان وارد میدان شده و هدف قراردادن نقاط عمقی در عربستان را آغاز کردند. عربستانی ها در آن دوره با وارد کردن موشک های پاتریوت توانستند در برابر بخشی از حملات مقاومت کند.

موشک های پاتریوت سعودی در ابتدای جنگ از مدل موسوم به پک ۲ بوده که در ادامه به مدل پک ۲ – GEM ارتقاء یافته و در نهایت مدل پک ۳ نیز به دارایی سعودی ها اضافه شد. سری پک ۲ به نوعی قابلیت چند منظوره در برابر اهداف هوایی مثل هواپیما، بالگرد، پهپاد و موشک های کروز و بالستیک داشته و مدل ۳ بیشتر به صورت تخصصی به روی مسئله دفاع ضد بالستیک تمرکز دارد. بر اساس اعداد و آمار موجود و تا به این لحظه چیزی در حدود ۲ هزار تیر از انواع مدل پک ۲ و ۸۰۰ تیر پک ۳ در اختیار داشته است.

استراتژی موفق یمن برای اتمام موشک‌های پدافندی عربستان جواب داد/ پاتریوت‌های محافظ بن سلمان بی‌فایده‌تر از قبل شدند +عکس

پاتریوت های سعودی - پرتابگر سمت چپ مدل PAC ۳ و دیگر پرتابگرها مدل PAC-۲

با رونمایی و عملیاتی شدن پرنده های بدون و سرنشین و موشک های کروز یمنی، مشکلات پاتریوت برای اولین بار به صورت عیان در جهان آشکار شد. کروزها و پهپادهای انتحاری یمنی یکی از بعد از دیگری به اهداف خود در عمق عربستان اصابت کرده و دفاع هوایی عربستان به نوعی وجود نداشت. در این بخش نیز در نهایت نیروی هوایی عربستان بود که با فعال کردن جنگنده های خود عملیات سنگین گشت هوایی رزمی را فعال کرده و سعی کرد بخشی از پهپادها و موشک های کروز را سرنگون کند.

روایتی جالب از کمک های عمو سام به آل سعود

شدت گرفتن حملات موشکی به عربستان سعودی در حقیقت در دوره ریاست جمهوری ترامپ رخ داد. رییس جمهور آمریکا در چند مورد به صورت علنی اعلام کرد که هزینه دفاع از عربستان و حمایت از این کشور در جنگ یمن بایستی توسط ریاض پرداخت شود و حتی در یک مورد معروف در یک تجمع در آمریکا به تمسخر شاه سعودی و تقلید صدا و گفتگوی تلفنی با او پرداخت. ترامپ در این تجمع گفت : من به شاه عربستان اعلام کردم شما بدون حمایت ما دو هفته هم وجود نخواهید داشت!

در دوره ترامپ یک حادثه بزرگ در خصوص عربستان رخ داد و آن هم قتل بیرحمانه جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی به دست ماموران این کشور در کنسول گری عربستان واقع در استانبول ترکیه بود. این حادثه با واکنش تند بسیاری از کشورهای جهان رو به رو شد و ترامپ که به دنبال دلارهای نفتی بود به نوعی سعی در پنهانکاری و به نوعی کاهش فشار به سعودی ها از جمله شخص محمد بن سلمان کرد.

با بروز این حادثه و حمایت ترامپ بود که عربستان به یک هدف مهم برای حزب دموکرات آمریکا و جو بایدن رییس جمهور جدید آمریکا بدل شد. دموکرات که با شعارهای مربوط به حقوق بشر و عدم همکاری با دیکتاتورها به میدان انتخاباتی آمده بودند سیبلی بهتر از عربستان سعودی پیدا نکردند. با روی کار آمدن دموکرات ها بود که بعد از مدتی اعلام شد آمریکا سیستم های دفاع هوایی تاد و پاتریوت مستقر در عربستان را خارج کرده و بخش زیادی از حمایت های اطلاعاتی و پشتیبانی خود از جنگ یمن را نیز قطع کرد.

استراتژی موفق یمن برای اتمام موشک‌های پدافندی عربستان جواب داد/ پاتریوت‌های محافظ بن سلمان بی‌فایده‌تر از قبل شدند +عکس

تصویر مربوط به ماه سپتامبر سال جاری میلادی از پایگاه سلطان در عربستان سعودی - سامانه های پاتریوت و تاد آمریکایی در تصویر مشخص هستند

استراتژی موفق یمن برای اتمام موشک‌های پدافندی عربستان جواب داد/ پاتریوت‌های محافظ بن سلمان بی‌فایده‌تر از قبل شدند +عکس

پایگاه سلطان در عربستان در ماه اکتبر سال جاری میلادی بعد از خروج سامانه های پدافندی آمریکا

در این دوره بود که با شدید شدن حملات متقابل یمنی ها، فشار زیادی به ذخایر موشکی عربستان وارد شده و این کشور به دنبال نوعی راه فرار از این مشکل بود. در بخش اول سعودی ها در نهایت دست به دامن یونانی ها شدن تا آتش بار پاتریوب به همراه ۱۲۰ نظامی را به عربستان منتقل کردند. اما یک آتش بار جوابگوی این جنگ عظیم نبوده و مشکل در نهایت به نظر می رسد که خود را نشان داده است.

استراتژی موفق یمن برای اتمام موشک‌های پدافندی عربستان جواب داد/ پاتریوت‌های محافظ بن سلمان بی‌فایده‌تر از قبل شدند +عکس

نظامیان یونانی در مراسمی قبل از اعزام به عربستان سعودی

آیا ذخایر پاتریوت سعودی ها رو به اتمام است؟

در سالهای اخیر، یمنی ها در حملات خود، بیشتر به سمت موشک های کروز و پرنده های بدون سرنشین رفته بودند ولی در چند ماه اخیر شاهد هستیم که بالستیک ها دوباره به میدان بازگشته و حملات به عمق خاک سعودی را از سر گرفتند. با بررسی شواهد و مدارک تصویری، به نظر می رسد موشک های جدید دارای سرعت بالاتری بودند، لذا در هر درگیری سعودی ها مجبور شده اند موشک های بیشتری شلیک کنند. آخرین نمونه از این درگیری ها در هفته پیش بود که برای رهگیری یک موشک بالستیک بر فراز ریاض سعودی ها مجبور به شلیک ۵ تیر پاتریوت شدند.

درگیری موشک های پاتریوت سعودی با بالستیک یمنی بر فراز ریاض در هفته جاری

اما این شلیک های زیاد در سالهای اخیر، فشار زیادی به زرادخانه سعودی ها آورده و حالا اخبار جدید نشان از روند رو به اتمام ذخیره موشکی سعودی ها می دهد. روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از مقام‌های آمریکایی و سعودی گزارش داده مهمات ریاض برای مقابله با حملات هفتگی هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادی) و موشکی یمنی‌ها به خاک عربستان رو به پایان است و ریاض با فوریت در حال تقاضا از ایالات متحده و کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی برای تجهیز مجدد است.

به گفته مقامات آمریکایی و سعودی، طی چند ماه گذشته عربستان سعودی هر هفته توسط نیروهای یمنی، هدف بیش از  ۱۰ حمله موشکی بالستیک و پهپادی قرار گرفته و بنا بر اعلام مقام‌های مورد استناد این روزنامه آمریکایی، ارتش سعودی حملات زیادی را با سیستم موشکی پاتریوت زمین به هوای خود دفع کرده، اما زرادخانه موشک‌های رهگیر آن - موشک‌هایی که برای سرنگونی سلاح‌های هوابرد استفاده می‌شود - به طور خطرناکی کاهش یافته است.

طبق این گزارش، در همین حال، ارتش آمریکا بسیاری از تسلیحات این کشور را که از نیروهای ایالات متحده دفاع و امنیت عربستان سعودی را تامین می‌کرد و برای مقابله با چین از غرب آسیا خارج کرده بود، مجدداً مستقر کرده است. لذا در حالی که به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی آماده تایید رسمی درخواست سعودی هستند، وضعیت کنونی مقامات ریاض را نگران کرده که بدون ذخیره کافی موشک‌های رهگیر پاتریوت، حملات مداوم می‌تواند منجر به آبروریزی و آسیب بیشتر به زیرساخت‌های مهم نفتی این کشور شود.  

اگر به این گزارش منتشر شده توسط رسانه آمریکایی استناد کنیم باید بگوییم این بدین معناست که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ میلادی یعنی در حدود ۶ سال، عربستان حجم زیادی از ۲۸۰۰ تیر موشک تحویل گرفته را مصرف کرده که این مسئله نشان از فشار گسترده به دفاع هوایی سعودی و منتشر نشدن بخش زیادی از حملات به عربستان است. در حقیقت خبر اخیر این رسانه آمریکایی برای اولین بار نشانی از حجم واقعی فشار وارد به ارتش عربستان در جنگ یمن را نشان می دهد، مسئله ای که شاید تا به امروز هرگز به این روشنی مشخص نشده بود و گرفتاری متجاوزان را در این باتلاق نشان می دهد.

نکته مهم اینجاست که در سالهای اخیر، مسئله خالی کردن ذخیره موشکی عربستان سعودی به عنوان یک استراتژی دفاعی از طرف برخی کارشناسان غربی مورد اشاره قرار گرفته بود و با توجه به بحث های مالی و مقایسه ارزش موشک های پدافندی در مقابل موشک ها و پهپادهای مهاجم، مشخص است که یمنی ها چقدر هوشمندانه، هم به جبران حملات پرداخته و هم ضرر جدی روانی و مالی به متجاوز وارد کرده اند. با این وضعیت یا آمریکا بایستی به نجات متحد خود بیاید یا این که این مسئله تبدیل به فشار جدید به عربستان برای پایان دادن به افتضاح تجاوز به یمن خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    مرگ بر آل سعود
    • بوق IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      20 1
      می بینم آلبانی نشین ها تعدادشون رو بر علیه کامنتهای اربابشون "بِن ارّه" افزایش دادن
    • سید IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      11 2
      اشتباه منفی دادم ببخشید
  • حسين DE ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    36 1
    وهابيها ميخواستند جنگ را بداخل ايران بكشند و حالا داخله خودشون بدجورى مشغوله، بجنگ تا بجنگيم.
  • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    19 1
    اتفاقا کار درست نظامی همینه ارتشک سعودی مثل آمریکا مزدور هستن و یکجوری فانتزین برای همینه روی تبلیغات قدرت تسلیحاتی و کمی نفراتشون مانور می دن مثل کسی که تو دعوا زیاد داد می زنه چون می ترسه نمی گم نمی تونن آسیب بزنن ولی شما خودتون یک دنیا دوست بیشتر ترس از هدر رفت سرمایه و جان داره یا یک فرد با ایمان؟ اصلا فرد با ایمان عشق به شهادت داره و مادیات دنیا رو متعلق به خدا می دونه چه از لطف و بزرگی ببخشه چه از حکمت بگیره و ترسی از دست دادنش نداره تا می شه باید این سعودی ها لجن مال تاوان بدن از چیزی که می ترسن جان و مادیات.
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    14 0
    هیچ اتفاق خاصی نمی افته این وسط شرکت های امریکایی هستند که با فروش موشک ها سود به جیب میزنن و گاو شیرده هم که توی این تله افتاده چاره ای جز خرج کردن دلارهای نفتی نداره.درضمن اینها که از پس چهارتا موشک ساده یمن برنمیان در صورت درگیری با ایران چه طور میتونن حملات فوق سنگین موشکی و پهبادی ایران رو دفع کنن.فقط با راه انداختن این جنگ ضعیف بودن خودشونو ثابت کردن.
  • سیدحامد AF ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    7 0
    با سلام میخواهم بک بحثی روی نابودی سیستم پدافند هوایی ارمنستان ونقش اف۳۵ اسراییل در نابودی ان بکنید تا جایی که معلوم میشه سرکوب پدافند هوایی ارمنستان کار اف۳۵ بود نه پهباد های ترکی
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      1 2
      اگر شواهدی به غیر از نقل قول داری لطفا ارائه و توضیح دهید.
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    5 0
    عربستان موشکهای بالستیک را با پاتریوت وپهبادها را با هواپیمای f15هدف قرار میدهد هردوسلاح عملا جوابگو بوده اما چه در عربستان وحتی امریکا نقطه ضعف پدافند هوایی برای هر موشک بالستیک حداقل دو پاتریوت شلیک میشود لذا اگر یمن یا کشور حمله کننده در مرحله اول چند موشک بی دقت قدیمی یاپهباد معمولی را همزمان شلیک کند مدافع مجبور به شلیک تیرهای موشک شارژ شده پاتریوت خواهد بود وشارژ مجدد ۸ دقیقه زمان میبرد در این مرحله عملا آسمان کشور هدف که اینجا عربستان است امن میشود که حمله اصلی با موشکهای دقیق وپهبادهای قوی انجام میشود فواید این سبک حمله ۱- اتمام تیرهای پاتریوت هدف ۲- هزینه چند میلیون دلاری برای هر پهباد چند هزار دلاری ۳- عملا از کار افتادن سیستم ضد هوایی هدف ۴- در فوج دوم می‌توان با پهباد ضدرادار عملا رادار پاتریوت ها را هدف قرار داد ۵- پر فوج دوم اهداف حیاتی دشمن هدف قرار میگسرد لذا فوج اول به یک هدف مثلا ریاض باید با ۱۰ پهباد ارزان انجام شود وسه دقیقه تا پنج دقیقه بعد باید موشکها به هدف رسیده باشند که درصد برخورد به هدف بالا خواهد بود این نوع حمله برای اسرائیل وکشورهای عربی وحتی پایگاههای امریکا هم صادق است
  • سیدحامد AF ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    6 0
    با سلام یک راه خوب برای بی ابرو کردن انریکا اینست که پیشنهاد های برجانی ایران درصورت عدم موفقیت مذاکرات به رسانه ارائه شود تا همه ببیند که پیشنهاد های ایران غیر منطقی وغیر عملی نبود ممنون.
  • MD ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    6 0
    بزار خسته بشن تا برای ضربه نهایی آماده شن
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 12
    در حمله موشکی دو شب پیش یمنی ها به ریاض برای اواین بار یک کلاهک جدا شونده هدف پدافند قرار گرفت. جز این مورد, تا کنون به صورت عملیاتی چنین اتفاقی در جهان ثبت نشده است. تعداد شکارهای سامانه اس 300 یا اس 400 در شرایط جنگ واقعی دقیقا صفر است.
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      5 1
      جناب برو ‌‌شکارهای اس 300 سوریه رو بخون میفهمی
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 0
      دوستاني كه منفي دادن يا فيلم منتشر شده رو نديدن يا مي دانند قبلا مسبوق به سابقه بوده يا اينكه اطلاع دارند كه قبلا اس 300 و اس 400 شكار تاييد شده داشته اند. اگر مي دانند لطفا ما را هم مطلع كنند.
    • افشین IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 1
      پاتريوت یعنی بی آبرو ترین سامانه ارتفاع بلندی که برای زدن یک موشک شبهه اسکاد گاها تا پنج موشک شلیک کرده . اس ۴۰۰ فعلا آنقدر ترسناک هستکه کسی دورو برش نرفته و البته دارندگانش درگیر جنگی نبودند.اما همینکه کشورهایی که میتوانند از هردو سامانه بخرند اس ۴۰۰ را ترجیح میدهند و البته از شما و من بیشتر می فهمند پس اس ۴۰۰ بهتر هست. حالا از این حرفها بگذریم .چند می گیری برای آبرو خریدن برای پاتريوت که سابقه خود زنی هم داره؟؟؟ این کلاهک جدا شونده مال کدوم موشک یمنی بوده و کی ديده؟؟ البته جز خود يانکيها؟؟ اعراب مرتجع منطقه تازه حالا فهمیدن تا چه سانتی بهشون انداختن.
  • نیما IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    8 2
    اینهم نتیجه اعتماد به آمریکا
  • US ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    6 0
    مرگ بر کاپتاگون فروشان
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    5 0
    حالا 10 هزارتا از این موشک های گران قیمت پولش چند درصد درامد سالانه عربستانه؟ اونطرف مردم یمن به خاک و خون کشیده شدن
    • افشین IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 2
      اولا بسته به نوع موشک شما با توجه به عجله السقوط ده میلیون دلار برای هرکدام رو حساب کن. دوما پرفسور اینا تا حالادکلا ده هزار تا از این موشکها نساختن. سوما مردم یمن از اول هم شيليک شانديز و استیک فیله بره نميخوردن و از همه مهمتر غیرت دارند. غیرت میدونی چی هست؟؟؟ متن نظرت میگه نمیدونی و حاضری،برای،شکمت خیلی چیزها رو بدی.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    17 0
    سلام برادران مجاهد یمنی الان بهترین موقع برای بزیرکشبدن عرعرستان نامرده احسن صدباربکلله
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 0
    در این که حق با یمنی هاست شکی نیست توی یک جنگ اگر شما بدونید یه موشک داره میاد که بیاد جون یک یا چند نفر رو بگیره من باشم ترجیح میدم به جای 5 تا حتی 10 تا ضد موشکهم شلیککنم که جون اون آدمای هدف حفظ بشه جون ادم رفت دیگه رفته اما پول دوباره میاد ... یمنی ها دارند جونشون رو میدند و عربستانی ها سرمایشونو ( چه پولی و چه سرمایه گذاری ) متاسفانه
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 0
      اره درسته! یمنی ها هم جونشون میره هم زیرساختشون دیگه به جایی رسیده که فقط خونه مسکونی میزنن! حالا حالا ها بقه خودشون نمیان
    • افشین IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 0
      جنایتکاران عرعرستاني غیر نظامیان را می کشند و يمنيها مزدوران و نظامیان را. یمن هیچ موشکی را به مناطق مسکونی شلیک نکرده که پنج تا یا ده تا ضد موشک کسی،بزنه. جوری حرف نزنید که انگار طرف مقابل تلفات نداشته. با توجه به نظر شما الان خیلی از کشورها از جمله خود ما باید تسلیم دشمن میشدیم . با این تفاسیر الان شاید خود شما دورگه بعثی ایرانی بودید. یمن لژ اول هم متاسفانه در زیر ساخت ژاپن نبوده و با تین توجیهات شما الان پس ویتنام باید یکی از ایالتهای یانکیها بود. خجالت آور هست این حرفها. اوج بی عزتی و بی.......
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    10 0
    ارتش ظفرمندسعودی :)))) یمن باید بیشتر فشار بیاره! جده و ریاض و باید بزنن محکمم بزنن تا این سعودی ها ول کن
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    5 0
    پهباد های فوق ارزون قیمت یمن سیستم های فوق العاده گران پاتریوت عربستان رو مجبور به واکنش و شلیک میکنن بعد سعودی ها خوشحالن که اهداف رو ره گیری کردیم! بیچاره ها نمیدونن تو چه دامی افتادن. ای دردو خدا بر هوش رزمندگان مقاومت
  • Mahdi IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    خدا قوت به برادران انصارلله یمن ان شالله پیروز استوار قدرتمند باشند
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    حتی پیشرفته ترین سلاح ها هم نمیتونه ازشون محافظ کنه انشاالله که حکومت آل سعود ساقط خواهد شد به امید خدا مرگ بر آل سعود
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    حتی پیشرفته ترین سلاح ها هم نمیتونه ازشون محافظ کنه انشاالله که حکومت آل سعود ساقط خواهد شد به امید خدا مرگ بر آل سعود
  • US ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    عزیزه دل جون مردم یمن هر روز گرفته میشه بعد تو به خالی شدن انبار تسلیحات عربستان افتخار میکنی ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس