کد خبر 1309855
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
گزارش تسنیم از ۱۰ مصوبه مهم مجلس یازدهم

در گزارش زیر با ۱۰ مصوبه مهم مجلس شورای اسلامی آشنا می‌شوید.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس یازدهم از آغاز به کار این دوره مصوبات و اقدامات مختلفی در حوزه نظارتی و تقنینی داشته‌اند.

در این گزارش ۱۰ مصوبه مهم مجلس را می‌خوانید:

۱- قانون افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته در بورس یا فرابورس از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم:

سال گذشته وقتی دولت لایحه را به مجلس ارائه کرد مجلس این لایحه را در زمان کوتاهی تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد. این قانون می‌تواند به عمق بخشی، هدایت و حفظ نقدینگی بورس و اموال مردم کمک کند که تاکنون اجرا نشده است.

۲- قانون مالیات بر خانه‌های خالی:

این قانون به دنبال آن است که اجازه ندهد برخی افراد و گاها حتی شرکت‌های دولتی، با دپوی خانه های خالی، باعث رشد قیمت‌ها شوند. انتظارمی‌رفت دولت گذشته آن را اجرا کند اما این اتفاق نیفتاد و اکنون در دست اجراست با آغاز مالیات‌ستانی از بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی خالی این قانون می‌توان جلوی سوداگری در بخش مسکن را بگیرد.

۳- طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی:

این طرح مهم باعث اصلاح بخشی از ساختار و وظایف و نابسامانی حوزه کشاورزی می‌شود و به اختلافات بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت که لطمات بسیاری به تولیدکنندگان بخش کشاورزی وارد کرده است پایان می‌دهد، واگذاری تولیت حوزه کشاورزی به وزارت کشاورزی نقطه قوت طرح است.

۴- جهش تولید مسکن:

این طرح با هدفگذاری تولید سالانه یک میلیون مسکن و مانع زدایی از صدها هزار کسب و کار به دنبال کاهش هزینه تولید مسکن، تامین مالی و پوشش ریسک قیمت مصالح، شفافیت و جلوگیری از فساد، ایجاد ساختارهای جدید برای تولید مسکن و توجه به مسائل فرهنگی و ایمنی در ساخت مسکن است.

۵- اصلاح ساختار بانک مرکزی:

این طرح که در مجالس گذشته هم مطرح بود اما به نتیجه نمی‌رسید، پس از حدود ۵۰ سال بنا دارد ساختار بانک مرکزی را با هدف تامین استقلال این نهاد و مدیریت جریان پولی و بانکی اصلاح کند. کلیات آن در صحن مجلس تصویب شده و «ثبات سطح عمومی قیمت‌ها و کنترل تورم»، «ثبات و سلامت شبکه بانکی»، «حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال» و «حفظ ارزش پول ملی» ۴ هدف اصلی این طرح است.

۶- تسهیل صدور مجوز برخی کسب و کارها:

این مصوبه مهم موجب شکستن انحصار و حذف امضاهای طلایی، تعارض منافع، محدودیت‌های جغرافیایی و محدودیت تعداد ایجاد کسب و کارها می‌شود تا فضای کاملا رقابتی برای همه کسب و کارها ایجاد شود. با این طرح هر شخصی می‌تواند با ثبت درخواست خود در درگاه ملی کسب و کار بعد از ۳ روز مجوز لازم را کسب کند.

۷- اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها:

در شرایطی که آمریکا از برجام خارج شده بود ولی ما به تعهدات خود در این توافق عمل می‌کردیم اما هیچ منفعتی از آن نداشتیم. قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها به این جاده یک طرفه که نفع آن فقط به طرف مقابل می‌رسید پایان داد و باعث باز شدن قفل‌های صنعت هسته‌ای شد و ظرفیت‌های لازم جهت مذاکرات را برای تیم مذاکره کننده فراهم کرد.

۸- حمایت از خانواده:

هدف اصلی مجلس در این قانون، در اولویت قرار دادن منافع خانواده‌ها و مادران در همه امور است مجلس در طرح بسیار مهم حمایت از خانواده تلاش کرده تا با توجه به منابع موجود در کشور، خواست خانواده‌ها را محقق کند و آنها را در اولویت قرار دهد. در مواردی همچون تسیهلات آموزشی، شغلی، موارد مربوط به تسهیلات بانکی، بحث خوابگاه‌های متاهلی، تسهیلات مسکن و خدمات اجتماعی در اولویت قرار گرفته است.

۹- اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده:

این قانون با ایجاد امکان شناسایی شرکت‌های کاغذی و معاملات صوری و نیز جایگزین شدن سامانه به جای ممیز به دنبال حمایت واقعی از تولید داخلی است. در این قانون که از چند روز دیگر اجرا خواهد شد نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا تغییر کرده و مالیات فقط به اجرت آن تعلق خواهد گرفت نه وزن طلا.

۱۰- رتبه بندی معلمان:

نمایندگان مجلس برای تصویب طرح رتبه بندی معلمان اتفاق نظر دارند و این طرح از معدود مصوباتی بود که بیشتر از ۲۰۰ رای کسب کرد. مجلس وظیفه خود می‌داند که کنار معلمان باشد و اعتقاد بر این است که ستون و اساس آموزش و پرورش، ساختمان مدرسه نیست بلکه معلمان هستند و باید منزلت و معیشت آنها به نحو مطلوب تامین شده و مهارت آنها افزایش یابد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس