کد خبر 1309781
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
نهضت ملی مسکن در آستانه ۲ میلیون نفری شدن/ زمین‌های واگذارشده در هاله‌ای از ابهام

حدود ۱۵ روز به پایان ثبت نام مرحله اول طرح نهضت ملی مسکن باقی مانده است و بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش مشرق، ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یک ماه بعد ابلاغ قانون جهش تولید مسکن توسط رییس‌جمهور از ۲۸ مهرماه در سامانه saman.mrud.ir آغاز شد.

در ابتدا قرار بود ثبت‌نام طی یک ماه انجام شود پس از آن با موافقت وزارت راه و شهرسازی این زمان برای بار اول تا ۱۵ آذرماه و بعد ازآن دوباره تا پایان آذرماه تمدید شد.

بنابر اعلام محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان نتایج پالایش متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن دی ماه ۱۴۰۰ اعلام می‌شود

حدود ۱۵ روز به پایان ثبت نام مرحله اول طرح نهضت ملی مسکن باقی مانده و بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند.

بر اساس آیین‌نامه قانون ساماندهی که ملاک‌عمل در تمامی طرح‌های حمایتی است، افرادی که واجد شرایط برای طرح نهضت ملی مسکن هستند باید دارای چهار شرط از جمله عدم استفاده از امکانات دولتی در حوزه مسکن از اول انقلاب (فرم ج سبز)، عدم وجود مالکیت خصوصی از اول فرودین ۱۳۸۴، تاهل و سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا باشند.

بر اساس مصوباتی که به تازگی از دولت اخذ شده، دو شرط از این شروط تسهیل بیشتری پیدا کرده است به طوریکه شامل سابقه مالکیت خصوصی از بیش از ۱۶ سال به ۵ سال و همچنین کاهش سابقه سکونت در شهر موردتقاضاست.

همچنین در زمینه سابقه سکونت تصمیم وزارت راه و شهرسازی بر این است که سابقه سکونت در کلانشهرها همان ۵ سال باقی بماند، ولی در سایر شهرها این شرایط تسهیل شود که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان روش‌های تامین اراضی در نهضت ملی مسکن را این طور بیان کرد: اراضی دولتی با کاربری مسکونی واقع در محدوده شهرها اعم از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی یا سایر دستگاه‌های دولتی که در اجرای ماده ۶ قانون ساماندهی و یا ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن باید به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود که در این خصوص، اراضی واقع در بافت‌فرسوده در اولویت قرار دارند.

همچنین، اراضی در اختیار دستگاه‌های اجرایی و نهادهای طرف تفاهم با وزارت راه و شهرسازی، احیای بافت‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی، شهرهای جدید، شهرک‌های مسکونی جدید و استفاده از اراضی دارای طرح آماده‌سازی زمین، استفاده از ظرفیت اراضی دولتی با کاربری غیرمسکونی در محدوده شهرها مشروط به تصویب تغییر کاربری در مراجع ذیربط، استفاده از اراضی با کاربری مرتبط و یا قابل تغییر کاربری بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی بر اساس توافق با دستگاه‌های متولی اجرای طرح اقدام ملی و پس از تصویب طرح تغییر کاربری در مراجع ذیربط، معاوضه اراضی مسکونی غیردولتی واقع در محدوده شهرها با اراضی دولتی با هرنوع کاربری بخش دیگری از روش‌های تامین اراضی نهضت ملی مسکن است.

خرید اراضی غیردولتی مناسب واقع در محدوده شهرها در صورتیکه تامین زمین از طریق راهکارهای فوق به تشخیص اداره کل و تایید سازمان ملی زمین و مسکن امکانپذیر نباشد.

اراضی دولتی مناسب الحاق به محدوده مصوب شهر با تصویب مراجع ذیربط، و اراضی دولتی واقع در محدوده سکونتگاه‌های داخل حریم شهرها و یا اراضی مناسب جهت احداث شهرک‌های مسکونی، از دیگر روش‌هایی است که برای تامین اراضی در اجرای نهضت ملی مسکن به استان‌ها تکلیف شده است.

چندی پیش محمودزاده معاون مسکن و ساختمان درنشست خبری پاسخ به سوال خبرگزاری میزان مبنی بر اینکه مهلت ۲ ماهه به سازمان‌ها و نهادهای دولتی برای واگذاری زمین از چه زمانی آغاز می‌شود گفته بود زمانی که قانون ابلاغ شود زمان اجرا نیز آغاز می‌شود و این مهلت دو ماهه نیز از زمان ابلاغ طرح جهش تولید مسکن آغاز شده است.

با این تفاسیر بیش از دو هفته از پایان مهلت به سازمان‌ها و وزارت خانه‌های دولتی می‌گذرد و هنوز هیچ آماری از زمین‌های واگذار شده به وزارت راه و شهرسازی منتشر نشده است.

 
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    خدا وکیلی این دو میلیون میدانند باید ماهی 4600 قسط بدهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس