کد خبر 1309491
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰

برای ما ایرانی‌ها برنج ایرانی از چنان طعم خوشی برخوردار است که نمی‌توان طعم و عطر آن را با هیچ نوع برنج دیگری در جهان مقایسه کرد. برنج ایرانی انواع گوناگونی مانند برنج طارم، هاشمی، صدری و برنج فجر و .. دارد که طبیعتا هر کدام علاوه بر خواص گوناگون از عطر خاصی نیز بهره‌مند است. ما در این مطلب سعی داریم به بررسی خواص برنج ایرانی و همچنین معرفی برخی انواع آن بپردازیم.

بهترین برنج های ایرانی در بازار کدامند؟

درباره برنج

برنج یکی از قدیمی‌ترین محصولات کشاورزی به شمار می‌آید که شاید پیشینه کشت آن به هزاران سال پیش باز گردد. کشت برنج در اصل به نواحی جنوب شرق آسیا، هندوستان و چین باز می‌گردد اما بعدها کاشت این محصول به کشورهای دیگر هم رسید به طوری که در حال حاضر می‌توان گفت برنج برای بیش از نیمی از جمعیت کره زمین به عنوان یک وعده غذایی اصلی و مهم به شمار می‌آید و طبیعتا سطح زیر کشت بسیاری را به خود اختصاص داده است. برنجی که در همه جای دنیا کشت می‌شود، از ظاهری نسبتا شبیه به هم برخوردار است اما نوع پخت آن‌ها می‌تواند تفاوت‌های بسیاری داشته باشد ضمن آن که عطر و طعم آن‌ها هم با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

اما از صحبت درباره انواع برنج که بگذریم برنج ایرانی یکی از مرغوب‌ترین و خوش طعم‌ترین برنج‌ها در کل دنیا به شمار می‌آید. جایگاه برنج ایرانی در سبد خرید غلات خانوار های ایرانی، بسیار پر رنگ است. بیشترین مصرف برنج در ایران مربوط به برنج ایرانی، هندی و پاکستانی می باشد. اما مرغوبیت برنج وطنی در مقابل برنج هندی، مانند تفاوت خوردن یک پرس چلو کباب در مقابل یک نیمرو ساده می باشد. عمده‌ترین مناطقی که کشت برنج ایرانی در آن صورت می‌گیرد در استان‌های مازندران و گیلان واقع شده است اما در سایر شهرهای ایران مانند استان اصفهان، گلستان و خوزستان نیز کمابیش برنج ایرانی کشت می‌شود که طبیعتا به دلایل شرایط کشت و نوع آبیاری، علاوه بر عطر و طعم، روش پخت آن‌ها نیز کمی متفاوت خواهد بود. 

برنج ایرانی را با چه ویژگی‌هایی می‌توان شناخت؟

  • اندازه دانه: طول یک دانه برنج ایرانی می‌تواند مشخصه بسیار خوبی برای شناخت آن باشد به عنوان مثال برنج ایرانی، شامل سه نوع بلند، متوسط و کوتاه می‌شود. البته خرید برنج ایرانی دانه بلند به لحاظ کیفیتی که پس از پخت پیدا می‌کند بیشتر مورد توجه مشتریان جهت استفاده در رستوران‌ها و پخت غذا برای مهمانی‌ها و .. قرار دارد.  
  • حالت و کیفیت پخت برنج: این نکته کاملا بستگی به میزان نشاسته برنج دارد یعنی هر چه مقدار نشاسته برنج ایرانی بیشتر باشد ممکن است نحوه پخت آن مختلف باشد به عنوان مثال یک نوع برنج ایرانی به آب کمتر و برنج دیگر برای پخت به آب بیشتری نیاز داشته باشد.
  • ظاهر دانه: اگر مایلید هنگام خرید برنج ایرانی نوع خوب و با کیفیت آن را از برنج‌های بد تشخیص دهید، لازم است که به ظاهر آن توجه کنید. برنج‌ها دو حالت ظاهری دارند، برنج با دانه شفاف و دانه گچی. برنج‌هایی که دچار آسیب شده و خرد می‌شوند، از دسته برنج‌های گچی هستند که میزان نشاسته کمتری در بافت آن‌ها به کار رفته است.

در خصوص ارزش غذایی برنج می توان گفت در بین تمامی انواع برنج که در کشورهای مختلف کشت می‌شود طبیعتا آن دسته از برنج‌هایی که از میزان نشاسته و فیبر بالاتری برخوردارند ارزش غذایی بیشتری داشته که این مورد در خصوص اغلب برنج‌های ایرانی نیز صادق است.

بهترین برنج های ایرانی در بازار کدامند؟

انواع برنج ایرانی

هنگامی که برای خرید برنج ایرانی به مراکز فروش برنج در سطح شهر مراجعه می‌کنید، ممکن است با انواع برنج ایرانی از قبیل برنج فجر یا برنج طارم و ... روبرو شوید ولی ندانید تفاوت آن‌ها در چیست و کدام‌یک از مرغوبیت و طعم بهتری برخوردار است، ما در ادامه به معرفی این دو نوع برنج که در بازار موجود است، خواهیم پرداخت.

  • برنج فجر:

برنج فجر نوعی برنج ایرانی به شمار می‌آید که از ویژگی‌های منحصربفردی برخوردار است به این صورت که محققان و کارشناسان حوزه کشاورزی که در زمینه کاشت برنج مطالعه و فعالیت می‌کنند، سعی کرده‌اند با ایجاد تغییرات ژنتیکی بر روی برنج کیفیت آن را افزایش دهند به طوری که محصول بیشتری تولید نماید و کشاورزان بتوانند در هر بار کشت میزان زیادی از آن را به دست آورند. برنج فجر دارای ویژگی و خصوصیات منحصر به‌فرد بسیاری است، به همین دلیل به مقدار زیاد و به طور عمده و خرده به فروش می‌رود. برنج فجر به یک ناحیه و منطقه‌ی خاصی متعلق نیست و می‌توان در مناطق مختلف آن را پرورش داد، همین امر از جمله مهم‌ترین دلایل فراوانی آن است

همچنین برنج فجر به لحاظ آن که پخت مناسبی دارد و از قیمت پایین‌تری نسبت به سایر برنج‌ها برخوردار است، بیشتر مشتریان آن را جهت استفاده در رستوران‌ها و یا پخت غذای شرکت‌ها و ادارات و .. انتخاب و خریداری می‌کنند. نمی‌توان محل دقیقی برای کشت برنج فجر ذکر کرد این نوع برنج در استان مازندران، گلستان و به طورکل در مناطقی که کوهستانی و سرد باشند رشد و کیفیت بهتری خواهند داشت.

  • برنج طارم:

شهرستان طارم در استان زنجان، با داشتن خاکی مرطوب و بسیار مناسب برای کشت برنج، توانسته نوعی از باکیفیت ترین برنج های ایرانی را به بازار عرضه کند. آوازه ی طعم و عطر برنج طارم همه جا را فرا گرفته است. برنج طارم از اصیل ترین و اولین برنج های کاشت شده در ایران است و می توان گفت جزو بهترین های برنج ایرانی می باشد. اما از آن جا برنج طارم در شهرهای دیگر تحت آب و هوای مختلفی کشت می شود، انواع مختلفی پیدا کرده که از میان آن‌ها می‌توان به برنج طارم عطری، طارم صدری، سنگ طارم و طارم هاشمی، طارم دم سیاه و... اشاره کرد. به عنوان مثال نوعی از این برنج در شهر آستانه اشرفیه استان گیلان کشت می‌شود که به برنج طارم دم سیاه معروف است که از عطر و طعم و همچنین پخت بی‌نظیری برخوردار است.

هنگام خرید برنج ایرانی طارم لازم است به این مورد توجه کنید که برنج طارم دارای شکل استخوانی‌تری است و رنگ آن سفید مایل به کرم می‌باشد. برنج طارم با توجه به منطقه‌ای که کشت آن انجام می‌شود به 4 دسته کلی برنج طارم هاشمی، سنگی، دم سیاه و برنج طارم صدری تقسیم می‌شود که البته هر یک از این دسته‌های اصلی نیز می‌تواند شامل زیر مجموعه‌های بیشتری شود.

بهترین برنج های ایرانی در بازار کدامند؟

فروشگاه اینترنتی برنج ایرانی، برنج تو

چنانچه برای مصرف خانگی و یا برای تهیه غذا در رستوران‌ها، هتل‌ها، ادارات و شرکت‌ها و .. قصد خرید برنج ایرانی با کیفیت و مرغوب دارید که از پخت عالی و طعم و عطر خوبی برخوردار باشد، لازم است برنج را از مجموعه‌ای خریداری نمایید که ضمن ضمانت آن بتواند انواع مختلف برنج ایرانی را در اختیارتان قرار دهد. مجموعه‌ برنج‌ تو یکی از فروشگاه‌های فعال در حوزه فروش و توزیع برنج است که با بهره‌مندی از کارشناسان با تجربه توانسته بهترین محصول برنج کاران را از سه استان گلستان، مازندران و گیلان جمع آوری کرده و در اختیار مشتریان سراسر کشور قرار دهد. ویژگی خرید برنج ایرانی از فروشگاه برنج تو آن است که با توجه به حذف واسطه‌ها، مشتری می‌تواند محصولی با کیفیت را با قیمت پایین‌تر در اختیار مشتریان قرار دهد. جهت اطلاع از انواع برنج ایرانی موجود در فروشگاه برنج تو مانند برنج طارم و فجر و ... می‌توانید به سایت این فروشگاه به آدرس الکترونیکی https://berenjeto.com/ مراجعه کنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس