کد خبر 1309279
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
اقدام خوب دولت در تشکیل صندوق های توسعه استانی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:خودکفایی بودجه ای در استانها کمک می کند که با دید بازتر و استقلال بیشتر نسبت به پروژه های عمرانی که تا کنون به آن ها بی توجهی شده است برخورد کنیم.

به گزارش مشرق، غلامحسین مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح تشکیل صندوق‌های استانی از نظر نمایندگان مجلس بسیار مناسب و مثمر اثر به حساب می‌آید. چرا که در هر استان یک درآمدها و یک هزینه‌هایی وجود دارد که خاص آن استان است و مسئولین استان‌ها به شدت با آن درگیر هستند. اگر یک صندوق استانی داشته باشیم و درآمدهای استان به جای خارج شدن از استان و مصرف شدن در امور دیگر شدن، در آن صندوق ذخیره شود، قطعاً کمک بزرگی به پیشرفت پروژه‌های عمرانی و زیربنایی و مشکلات هر استان شود خواهد بود و اقدامی مناسب به حساب می‌آید.

وی در ادامه اظهار کرد: این خودکفایی بودجه‌ای در استان‌ها کمک می‌کند که با دید بازتر و استقلال بیشتر نسبت به ضرورت‌های استان و پروژه‌های عمرانی که تا کنون به آنها بی توجهی شده است برخورد کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: به عقیده بنده این اقدام مناسبی است. البته اگر بتوانیم آن را درست مدیریت و برنامه ریزی کنیم؛ قطعاً به توسعه استان کمک خواهد کرد.

وی در پایان گفت: یک نکته دیگر این است که سهم استان‌ها در بودجه ملی دیده شود. یعنی این موضوع بهانه نشود و با این توجیه که صندوق توسعه استانی برای هر استان تشکیل شده سهم استان از بودجه ملی کمرنگ شود. البته چون هنوز بودجه به دست ما نرسیده نمی‌توان در این خصوص نظر داد. باید بودجه ارائه شود و نقش استان‌ها در آن سنجیده شود. در ادامه با این اقدام می‌توان از طریق درآمدهای استان به توسعه بیشتر استان بپردازیم.

طی چند روز آینده احتمالاً لایحه بودجه ۱۴۰۱ به عنوان اولین بودجه دولت سیزدهم توسط سازمان برنامه و بودجه به مجلس ابلاغ خواهد شد. تا کنون اخبار متعددی در خصوص حزئیات این لایحه در رسانه‌ها منتشر شده است. یکی از مسائلی که اجرایی شدن آن در لایحه بودجه ۱۴۰۱ محتمل است، تشکیل صندوق‌های توسعه استانی است. آن طور که از شواهد امر پیدا است، قرار بر این است که در هز استان یک صندوق توسعه استانی به عنوان اهرمی برای توسعه آن استان تشکیل شود و بخش اعظمی از درآمد و هزینه آن استان از محل این صندوق باشد. این ایده از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند از بار استان‌ها در بودجه ملی بکاهد و از طرف دیگر موتور محرکی برای انگیزه بیشتر استان‌ها برای سرمایه گذاری و بهره وری خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس