کد خبر 1309234
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵
واکنش طالبان به ادعای قتل نیروهای امنیتی سابق

طالبان یکشنبه شب به گزارش دیده بان حقوق بشر در مورد قتل و ناپدید شدن نیروهای امنیتی سابق افغانستان واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، انعام الله سمنگانی سخنگوی طالبان در واکنش به بیانیه اخیر گزارش دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که ادعای کشته شدن نظامیان پیشین واقعیت ندارد و طالبان آماده همکاری برای بررسی این ادعاها است.

طلوع نیوز گزارش داد، سمنگانی افزود: ما ادعای کشته شدن نظامیان پیشین را جدا رد می کنیم، هیچ گونه شواهدی در این مورد وجود ندارد. در مجالس بزرگ بین المللی باید مسوولانه و با اسناد صحبت شود، نه بر اساس شایعات و تبلیغات.

واکنش طالبان در حالی عنوان می شود که آمریکا و اتحادیه اروپا و ۲۱ کشور جهان به تازگی با استناد به گزارش اخیر دیده بان حقوق بشر در مورد کشتار و ناپدید شدن نیروهای امنیتی سابق افغانستان بیانیه ای علیه طالبان منتشر کردند.

این بیانیه مشترک از سوی ایالات متحده، استرالیا، بلژیک، بلغارستان، کانادا، دانمارک، اتحادیه اروپا، فنلاند، فرانسه، آلمان، ژاپن، هلند، نیوزیلند، مقدونیه شمالی، پرتغال، رومانیا، اسپانیا، سوئد، سوییس، بریتانیا و اوکراین منتشر شده است.

در بیانیه آمده است: ما تأکید می‌کنیم که اقدامات ادعا شده نقض جدید حقوق بشر است و با عفو عمومی اعلام شده از سوی طالبان در تضاد می‌باشد.

این کشورها از طالبان می‌خواهند که عفو عمومی را در تمام ولایات عملی سازد و اطمینان حاصل کند که تمام نیروهای طالبان آن را رعایت می‌کنند.

براساس گزارش دیده بان حقوق بشر تمام نیروهای امنیتی سابق افغانستان که کشته و یا ناپدید شده‌اند از جمله افرادی هستند که که از اواسط ماه اوت تا اکتبر (مرداد - مهر) به نیروهای طالبان تسلیم و یا توسط آنها دستگیر شده بودند.

پس از آن‌که طالبان کنترل افغانستان را بدست گرفت، نیروهای پلیس پست‌های خود را ترک کردند.

گروه طالبان در تابستان سال جاری و پس از ورود به کابل، فرمان عفو عمومی صادر کرد.

ذبیح‌ الله مجاهد سخنگوی طالبان در زمان اعلام این فرمان حتی از بازماندگان قربانیان دو دهه جنگ داخلی این کشور خواست تا این گروه را ببخشند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس