کد خبر 1281421
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
عفو بین الملل: طالبان شهروندان هزاره را کشتند/طالبان: رد می کنیم

سخنگوی وزارت کشور طالبان به تازه‌ترین گزارش عفو بین الملل واکنش نشان داده و آن را رد کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، طالبان به تازه‌ترین گزارش عفو بین الملل واکنش نشان داد و آن را رد کرد.

در این ارتباط، «سعید خوستی»، سخنگوی وزارت کشور طالبان گزارش سازمان عفو بین‌الملل را رد کرده است.

بیشتربخوانید:

طالبان خواستار آزادسازی سرمایه‌ مسدودشده‌ افغانستان شد

«قاری سعید خوستی» در واکنش به گزارش جدید سازمان عفو بین الملل که گروه طالبان را متهم به کشتار شهروندان غیرنظامی افغانستان کرده است، گفت: گزارش سازمان عفو بین‌الملل یک جانبه است و نظر طالبان در این گزارش پرسیده نشده است.

او گفت طالبان همواره از نهادهای حقوق بشری خواسته برای تحقیق شفاف در مورد این حادثه به منطقه رفته و از نزدیک همه چیز را ببینند.

به تازگی سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرده است که نیروهای طالبان ۱۳ شهروند هزاره افغانستان را پس از تسلیم شدن اعضای نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان در ولایت دایکندی به صورت غیرقانونی کشته‌اند.

براساس این گزارش، این کشتار کمتر از دو ماه پیش در روستای کهور ولسوالی خدیر اتفاق افتاده و ۱۱ تن از قربانیان اعضای پیشین نیروهای امنیتی افغانستان و دوتن غیرنظامی از جمله یک دختر ۱۷ ساله بودند.

عفو بین‌الملل با شاهدان این کشتار صحبت کرده و آنها به این سازمان گفته‌اند که طالبان به صورت غیرقانونی ۹ سرباز نیروهای امنیتی افغانستان را که تسلیم شده بودند، به رگبار بستند، قتل‌هایی که به گفته سازمان عفو بین‌الملل به نظر می‌رسد جنایت جنگی باشند.

در همین ارتباط نیز «اگنس کالامارد»، دبیرکل عفو بین‌الملل اعلام کرد: این اعدام‌های بی‌رحمانه ثابت می‌کند که طالبان مرتکب همان سوءاستفاده‌های وحشتناکی می‌شوند که در دوران حکومت قبلی‌شان در افغانستان بخاطر آن بدنام بودند. طالبان بارها حقوق کسانی را که به عنوان دشمنان خود تصور می‌کنند، نقض می‌کنند، حتی کسانی را که قبلاً تسلیم شده‌اند، می‌کشند. طالبان می‌گویند کارمندان سابق دولت قبلی را هدف قرار نداده‌اند، اما این کشتارها با چنین ادعاهایی مغایرت دارد.

رئیس سازمان عفو بین‌الملل افزود: طالبان باید فوراً از این اقدامات انتقامجویانه و ظالمانه دست بکشند و اطمینان حاصل کنند که کارکنان دولت سابق و خانواده‌های آنها می‌توانند با خیال راحت در افغانستان زندگی کنند. حکومت جدید باید روشن کند که چنین تخلفات سنگینی قابل تحمل نیست و کسانی که مسئول آن هستند تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    6 9
    باید یک نیروی موازی با طالبان ساخت همیشه باید در حال جنگ باشند در افغانستان
    • SE ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      9 5
      قبلا آمریکا برایتان ساخته! داعش و مقاومت پنجشیر!
  • نیما HK ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    11 9
    عفو بین مملل سازمانی آلت دست صهیونیستها است هیمن عفو بین ملل گفته بود ۷۲ نفر در زندان هایی ایران براثر شکنجه کشته شدند این آمار ازکجاشون میارند عفو بین ملل دروغگواست
    • حسین US ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      6 16
      در زندان‌های ایران طبق ارزش های اسلام با مهربانی برخورد می‌شود نمونه اش کهریزک و ستار بهشتی و۰۰۰۰۰۰ در حکومت نایب امام زمان هیچوقت حقیقت فدای مصلحت نمی شود
    • به حسین SE ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      11 0
      متاسفانه همینطور است و برای همین زندانها به دانشگاه رایگان جرم و جنایت تبدیل شده اند و افراد بعد از آزادی از زندان کلی اضافه وزن پیدا می کنند.
  • ازگارد IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    8 14
    این افغانها برای اینکه چهره رئوف و مهربان طالبان را سیاه جلوه بدهند خودشان خودشان را به رگبار بستند و آمریکای جنایتکار به شاهدان دلار داده است تا بر علیه نیروهای بشر دوست و مومن طالبان گزارش تهیه کنند وگرنه طالبان و آدم کشی؟
    • SE ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      17 3
      خیر. بگو افغانهایی که اقدام به مبارزه مسلحانه با طالبان می کنند انتظار دارند طالبان آنها را نوازش کنند. درست عین تروریستهای جدایی طلب در کردستان و بلوچستان که عفو بین الملل آنها را ورزشکار، کودک، فعال مدنی و... می نامند.
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    5 2
    عجیبه! عفو بین الملل در مورد فلسطین خفه و بی صدا است!!؟
  • SE ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    4 1
    همین مانده که سازمانی که ایران را ترویست و کودک کش می نامد بشود مبنای اطلاعات! عین داستان کستن شهروندان بی گناه و کودکان بیگناه تروریست!
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    8 1
    همه آنها که با اشغال و جنایتهای امریکائیها همکاری کرده اند باید مجازات شوند.محرومیت اجتماعی و برکناری از مشاغل حساس کمترین مجازات آنهاست.
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    8 2
    عفو بین الملل از آمریکا حقوقشو میگیره هرچی بخوان براشون مینویسه مخالفت هم با امریکا کنن کشته میشن.چرا عفو بین الملل وقتی آمریکا اون خونواده رو با پهباد زد خودشو به کوری زده بود
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 3
    عفو بین الملل صحیح است جناب نیما
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    3 0
    عفو بینالملل سگ دست اموز غرب هست از تمام جنایتکاران در تمام جهان دفاع میکند از کسانیکه در زندانهای ایران ادمکشی کردن دفاع میکند چرا در برابر نسل کشی ایزدیها وسایر مردم در عراق وسوریه خفه شده بود با ان همه جنایت تمان سازمانهایی که غرب ساخته برتی توجیه حنایات غرب هست غربی که 55ملیون انسان را در جنگ جهانی دوم به خاطر قدرت طلبی به کام مرگ فرستاد
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 1
    برادران مشرقی اولا که ۱۳ نفر نبودند و ۱۴ نفر بودند.دوما من خودم اهل افغانستانم که درایران ساکنم اما اقوام ما هنوز در همون منطقه هستن و تایید کردن.منطقه ای که این جنایت انجام شده،واقع در ولایت دایکندی،ولسوالی خدیر،در منطقه ای به نام دره خودی،اتقاف افتاده.زمانیکه این اتفاق افتاد یک ماه قبل بود و همان زمان بحثش در شبکه اجتماعی بین اکانت های مردم هزاره میشد.این جنایت کاملا اتفاق افتاده.ضمنا ۴۰ نفر دیگه رو هم در مالستان طالبان به قتل رساندن.طالبان تمام جنایات خودشون رو تکذیب میکنن حتی کوچ اجباری مردم شیعه رو
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      0 0
      خدا خیرت بده که مطلعی و واقعا حق مطلب را ادا کردی برای بعضی ها مرگ برای همسایه حقه به قول شهید چمران که ؛مرد نیستند از نزدیک موضوع را برسی کنند بعضی وقتها همین عفو بین الملل هم راست میگوید
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 5
    مسولان راست وچپ تو این تحریم وتوروم وبیکاری وفقر عمدن 6000000میلیون افغانی را وارد ایران کردند تا6000000میلیون ایرانی بیکار بشه،16000000میلیون مجرد تو ایران هست که سن ازدواجشان گذشته وجمعیت ایران پیر شده وزاد وولدی تو ایران نیست وبجاش افغانی زاد و ولدش تو ایران زیاد شده،خداوند مسولان بیسواد وبیکفایت وبی وجدان را نابود کند که نسل ایرانی را از بین بردند،دین و دنیا را از مردم گرفتند مردم را دین زده کردند،سوغات افغانستان برای ملت ایران هرویین وتریاک وهشیش وشیشه ودر واقع عتیاد است سوغات دوم افغانستان بیکاری جوانان ایران است و سالانه میانگین 100از ماموران نیروی انتظامی با قاچاقچیان مواد مخدر در مرز افغانستان کشته وشهید می‌شند ،دیگه خوشم از مذهب ودروغ نمیاد ،ثروتمندترین کشور دنیا از لحاظ معادن وانرژی وموقعیت جغرافیایی وسرمایه انسانی نخبه اما بدبخترین وفقیرترین وبیکارترین وافسرده ترین کشور دنیا هستیم، ایران رکوردار فقر وبیکاری وتوروم واختلاص مسولان وتبعیض وسهمیه بندی علمی و فرهنگی وفساد ناموسی وعتیاد وطلاق ورانت در دنیا است،مسولان تو ایران کاریابی افغانی راه انداختند خودمان از بیکاری وفقر نمی‌توانیم زندگی کنیم و افسرده شدیم و آریم روزی صد دفعه میمیریم،خداوند مسولان دروغگو وکثیف وافغانی دوست راست وچپ را با شمر محشور کنه ونابود کنه،چراغی که به خانه رواست به صد مسجد حرام است،
    • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      اتفاقا کار برای تو زیاد است اگر اهل کار در فاضلابها و کارهای سخت باشی. تو همیشه با مذهب بد بودی و عاشق دروغ بودی. چون مذهب نشانت می داد که دروغ بد است اما تو به دروغ احتیاج داشتی تا بیکاری و بیعاری خودت را گردن افغانستانی بیندازی.
    • حیدر صالح IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      0 0
      مهاجرین افغانستانی قاچاقچی نیستن چون از اول ورود به مرز تا محل اسکان زیر ذره بین ما هستن مشخصه کی چکارست! بیکاری جوونا هم به دو علت یک اختلاس بی حد و اندازه مسولین با ته ریش و دو کم عرضگی خود بیکاران عزیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس