بررسی مدیریت منابع آبی کشور با حضور محرابیان در کمیسیون انرژی مجلس

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: موضوع مدیریت منابع آبی با حضور وزیر نیرو در این کمیسیون بررسی می‌شود.

به گزارش مشرق، قاسم ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل کمبود آب در کشور گفت: ما تقریباً در کل حوزه های مختلف کشور از ۵-۶ سال قبل با تنش آبی مواجه هستیم و بخشی از این تنش آبی نتیجه سومدیریت در حوزه مدیریت منابع آبی است.

وی افزود: ما متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی حاکم  بر هر نقطه از کشور منابع آبی را مدیریت کنیم و در بسیاری از حوزه‌ها به دلیل سومدیریت مدیران رهاسازی‌های بی‌مورد و بی‌جای آب را داشته‌ایم و براساس این اقدام حقابه‌ها به درستی مدیریت نشده است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه که امروز بر مدیریت آب حاکم است یک مدیریت بدون مدل است و یک مدیریت روزمرگی و در بعضی از حوزه‌های آبی کشور مدیریت‌های سلیقه‌ای حاکم است و این مدیریت‌های سلیقه‌ای باعث شد تا امروز در بسیاری از مناطق کشور علی‌رغم وجود رودخانه‌ها و سدهای خرد و کلان با کمبود آب و تنش آبی و با نگرانی‌های کشاورزان و دیگر اقشار مردم برای تأمین آب مواجه‌ باشیم.

ساعدی خاطرنشان کرد: ما در حالی به نیمه آذر می‌رسیم که کشاورزان بدون کشت مانده‌اند و سازمان آب و برق خوزستان می‌گوید که ما آب نداریم تا حقابه کشاورزان را تأمین کنیم. حقابه‌ تالاب‌ها، حقابه مزارع پرورش ماهی، حقابه محیط زیست را هم نادیده بگیریم و از کنار آن بگذریم کشاورزی با معیشت مردم در ارتباط است چرا که ۹۰ درصد مردم این مناطق کشاورز هستند.

وی افزود: سومدیریت در کنترل آب‌ها در کشور بیداد می‌کند. امیدواریم وزارت نیرو از یک کارگروه علمی دانشگاهی و متخصصان در حوزه آب برای مطالعه وضعیت حوزه‌های مختلف آبی کشور و ساماندهی آن کمک بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات برداشت غلط از سفره‌های زیرزمینی آب در استان‌های مرکزی است. بی‌توجهی به آمایش سرزمینی و توسعه صنعت بدون توجه به ظرفیت‌ها باعث شده تا منابع آبی زیرزمینی برای این حوزه مصرف شود و مردم و کشاورزان برای استفاده از حقابه کشاورزی نگران و ناراحت باشند و اگر روش‌های علمی را برای مدیریت منابع آبی و مدیریت مصرف آب به کار نبندیم با چالش‌های جدی‌تری مواجه می‌شویم.

نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: موضوع مدیریت منابع آبی در روزهای آتی و با حضور سیدعلی محربیان وزیر نیرو در کمیسیون انرژی مجلس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ابن الرضا IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    چرا به مردم برای کاهش مصرف آب درتلویزیون رسما آموزش داده نمی شود.چرا به مردم گفته نمی شود که درقبرس آبکرم کن ها تنها ده دقیقه آب می دهند وحمام تنها ده دقیقه است
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    در منظقه خودمان بااینکه مقداری اب وجود دارد ولی ابیاری غرقابی اجرا میشود و فضولات دام شسته میشود و میرود رودخانه و سد و هزاران برابرقطره ای مصرف اب و ناکارمدی دارد و کارایی ندارد و الودگی ایجاد میکند
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    نه اب از فاضلاب بازیافت میشود نه ابیاری غرقابی اراضی زراعی ممنوع شده
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    0 0
    مشکلات هر حوزه ای منجمله مدیریت منابع آب کشور قابل حل است اگر:1) به راهبردها و سیاست ها،اهداف و برنامه های تدوین شده در قالب قوانین برنامه های توسعه و آیین نامه های اجرایی عمل شده و کنار گذاشته نشود 2) پرداختن به امور فرعی و حاشیه ای در امر مدیریت،جایگزین امور اصلی و عمل به رسالت های قانونی نشود شرط لازم برای تحقق ردیف های 1 و 2 3) عدم به کار گیری نیروهای ناکارآمد و نامتخصص 4)به کارگیری نیروهای کارآمد و متخصص اگر در مقام عمل به 4 توصیه فوق عمل نشود ،در هر امری شکست حتمی است و چهار چيز باعث شکست دولت ها مي شود: (1) ضايع کردن اصول (مسائل مهم) (2) سرگرم شدن به فروع (امور کم اهميت) (3) به کار گماردن آدم هاي پست (4) کنار گذاردن انسان هاي فاضل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس