کد خبر 1308506
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
رازهایی که احتمالا درباره کم‌شنوایی نمی‌دانید

کم شنوایی و ناشنوایی در سال‌های اخیر رشد فزاینده‌ای داشته، زیرا عوامل بروز این بیماری روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش مشرق، «زمانی که مردم درک کنند شنوایی‌شان مثل اثر انگشت می‌ماند دیگر برای خرید سمعک به داروخانه‌ها مراجعه نمی‌کنند، زیرا که داروخانه یک مدل سمعک دارد که آن را به همه می‌دهد در حالی که وقتی برای هر فردی سمعک تجویز می‌کنیم ۴۵ دقیقه زمان می‌برد تا سمعکش را تنظیم کنیم.» این صحبت‌های یک متخصص علوم شنوایی، سمعک و تعادل است که در روز جهانی شنوایی‌شناسی تاکید دارد باید در این زمینه مردم را آگاه و در این‌باره اطلاع رسانی کرد.

سیده ریحانه امینی می‌گوید: شلوغی کلانشهرها و شهرها و آلودگی صوتی در این زمینه موجب شده مشکلات شنوایی جوانان به زیر ۲۵ سال برسد به همین دلیل در جوانان و نوجوانان در فرکانس‌های بالا اُفت شنوایی مشاهده می‌کنیم.

همچنین استفاده از هندزفری و هدفون آسیب‌های شنوایی بسیاری به گوش قشر جوان وارد کرده و تقریبا هر روز مراجعه کننده‌ای با این مشکل دارم و فکر می‌کنم بهترین راهکار برای این کار استفاده از هندزفری به جای گوشی موبایل است، زیرا تلفن همراه، امواجی تولید می‌کند که به مغز آسیب می‌رساند بنابراین توصیه می‌شود از هندزفری استفاده شود و حتی المقدور صدای آن را کم کنند. صدا باید ملایم و آهسته باشد و افراد ساعات استفاده از هندزفری را هم کاهش دهند.»

بیشتر بخوانید

پیشگیری از کم شنوایی

وی بیشترین مراجعه افراد برای شنوایی‌شناسی را مربوط به مشاغلی می‌داند که در محیط‌های پر سر و صدا و کارخانه‌ها کار می‌کنند: «بیماری به اسم کم شنوایی ناشی از نویز داریم که افراد در آن اُفت شنوایی در فرکانس‌های بالا دارند. باید به اداره کار گزارش شود این افراد در محیطی کار می‌کنند که در معرض نویز قرار دارند و باید ساعت کاریشان کاهش پیدا کند در غیر این صورت غیر قانونی محسوب می‌شود.

ارزیابی هم که سالانه در کارخانه‌ها انجام می‌شود بر همین اساس است. کار دیگری هم که در این زمینه می‌توان انجام داد ساختن قالب ضد سوت است که باعث کاهش صدا در گوش می‌شود. بسیاری از افرادی که در محیط‌های پر صدا کار می‌کنند یا منزلشان کنار خیابان‌ها و بزرگراه ها است سفارش این قالب‌ها را می‌دهند. بسیاری از کارخانه‌ها هم به دلیل هزینه‌های بالای آن، چنین قالب‌هایی را تهیه نمی‌کنند، زیرا هر قالب برای دو گوش کارگر حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه دربر دارد به همین دلیل بسیاری از کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند از قالب‌های آماده داروخانه‌ای که قیمت ارزانی دارند، استفاده کنند که کارآیی خوبی هم ندارد.»

بسیاری شنوایی‌شناسی (اودیولوژی) را به نام شنوایی‌سنجی می‌شناسند. این رشته، سال‌ها قبل در سطح کاردانی تدریس می‌شد، اما حالا تا مقطع دکترا هم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و خدمات وسیعی دارد. به گفته این متخصص علوم شنوایی، کار یک شنوایی‌شناس فقط نوار گوش گرفتن یا تجویز سمعک نیست بلکه هر کسی که تعادل ندارد و یا سرگیجه دارد اول از همه باید به یک شنواشناس مراجعه کند. شنوایی‌شناسی به سه بخش تشخیصی، صنعتی و توان بخشی تقسیم می‌شود.

شنوایی تشخیصی مربوط به انجام آزمایش های عصبی شنوایی و هر گونه کار تشخیصی است. شنوایی صنعتی کار غربالگری افرادی که در کارخانه‌های پر سرو صدا کار می‌کنند، انجام می‌دهد و قالب گوش می‌سازند. شنوایی توان‌بخشی هم تشخیص کم شنوایی کودکان را به عهده دارد و برای آن سمعک تجویز و به توانبخشی آنان کمک می‌کند.»

امینی به ناآگاهی افراد و بدبینی نسبت به سمعک اشاره می‌کند: «آنانی که از سمعک استفاده کرده‌اند به دلیل سوت‌های آن، خاطره خوشی از سمعک ندارند، زیرا سمعک‌ آن ها  درست تنظیم نشده بود. برخی هم فکر می‌کنند همین که نیاز به سمعک داشته باشند می‌توانند آن را از یک داروخانه یا یکی از مغازه‌های خیابان سه راه جمهوری تهیه کنند در حالی که سمعک نیاز به تنظیم دقیق دارد تا گوش را اذیت نکند و این کار را یک شنوایی‌شناس انجام می‌دهد.

شنوایی‌شناسی و تنظیم سمعک یک علم است و مردم باید نسبت به این موضوع آگاه باشند. سمعک یک بلندگو نیست که صدایش کم یا زیاد شود. سمعک باید با توجه به شنوایی گوش هر فرد تنظیم شود. متاسفانه یکسری سمعک‌های قاچاق با قیمت ارزان وارد کشور می‌شود و بسیاری به واسطه ارزان بودن، آن را تهیه می‌کنند دچار مشکل می‌شوند و زمانی که به ما مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوند این نوع سمعک اصلا مناسب گوش‌شان نیست.

بیماری داشتم که سمعک ۱۵ میلیون تومانی به گوشش بود، اما به دلیل آنکه خوب تنظیم نشدن، گوشش اذیت می‌شد. از طرفی بسیاری بعد از احساس سرگیجه، به جای مراجعه به شنوایی‌شناس به دکتر مغز و اعصاب مراجعه می‌کنند و بعد از ماه‌ها و سال‌ها درمان بی‌فایده نزد ما می‌آیند که مشکل‌شان بر طرف می‌شود. کمتر کسی به ذهنش می‌رسد که سرگیجه ممکن است مربوط به گوش و شنوایی هم باشد. همه این موارد از ناآگاهی مردم نشات می‌گیرد.»

رازهایی که احتمالا درباره کم‌شنوایی نمی‌دانید

وی توصیه می‌کند: «مسئله شنوایی از بدو تولد نوزاد قابل شناسایی است بنابراین مادران باید بدانند که نوزادشان را به محض آنکه متولد شد نزد یک شنوایی‌شناس ببرند.گاهی اوقات مادران، فرزندانشان را در سن دو سالگی نزد ما می‌آورند و می‌گویند کودکشان صحبت نمی‌کند و ما بعد از بررسی‌های لازم متوجه می‌شویم کودک مشکل کم شنوایی مادرزادی دارد و زمانی به ما مراجعه کرده که خیلی دیر است.

کودکان زمان طلایی برای شنوایی شناسی دارند و برای انجام آزمایش اصلا نیازی به همکاری کودک نیست و در خواب هم می‌توان معاینه را انجام داد. منفی بودن جواب آزمایش شنوایی لزوما مربوط به کم‌شنوایی کودک نمی‌شود و می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد و نیاز به آزمایش های معینی دارد. برخی از کودکانی که ناشنوا هستند هم نیاز به کاشت حلزون دارند و باید مراقبت‌ها را از ۶ ماهگی شروع کرد تا در سه سالگی کاشت حلزون انجام شود و کودک بتواند صحبت کند.

کودکی که خوب بشنود می‌تواند خوب هم صحبت کند. اخیرا مردم در زمینه شنوایی و ناشنوایی نسبت به قبل آگاه‌تر شده‌اند، زیرا انجام آزمایش های شنوایی در بیمارستان‌ها و بعد از تولد نوزاد ضروری شده، اما برخی از والدین به نتایج آزمایش بی توجهی می‌کنند و وقتی به آنان گفته می‌شود بعد از یک سال کودکشان را بیاورند توجه نمی‌کنند.

برخی والدین هم می‌گویند بچه با صدای در یا دست زدن ما واکنش نشان می‌داد به همین دلیل فکر نمی‌کردیم که مشکل داشته باشد در صورتی که همه این موارد می‌تواند به دلیل ارتعاش صدا باشد. همه نوزادان باید تا قبل از یک ماهگی آزمایش شنوایی شده باشند.»

این متخصص سمعک و تعادل همچنین درباره شنوایی‌شناسی در سالمندان توضیح می‌دهد: «باید شنوایی‌شناسی از سن ۶۰ سالگی به بعد شروع شود. بهتر است افرادی که سابقه کم شنوایی در خانواده داشته‌اند از سن ۵۰ سالگی به متخصص شنوایی‌شناسی مراجعه کنند. آلزایمر اولین عوارض کم شنوایی در سالمندان است، چون مغز غیر فعال می‌شود و قسمت شنوایی به بخش مربوط به حافظه نزدیک است.

وقتی به کسی گفته می‌شود کم‌شنوایی دارد نباید ۱۰ سال بعد برای گرفتن سمعک مراجعه کند، زیرا شنوایی فرد پایین می‌آید و دیگر نمی‌توان کمکی به او کرد. یکی از معضلات جبهه گرفتن افراد برای دریافت سمعک است در حالی که سمعک‌های امروزی قابل دید نیستند، کوچک شده‌اند و مشکلات گذشته مثل سوت کشیدن را ندارند.»

به گفته امینی بهترین سمعک‌های دنیا در ایران هم موجود است به همین دلیل نیاز به سفارش سمعک از کشورهای دیگر نیست. گرچه مدتی تحریم‌ها روی واردات سمعک تاثیرگذار بود و واردات آن کم شد، اما در حال حاضر این موضوع کاهش پیدا کرده است. برخی از سالمندانی که مراجعه می‌کنند می‌گویند فرزندشان خارج از ایران زندگی می‌کند و می‌توانند برایشان سمعک بفرستند در حالی که اصلا نیاز به چنین کاری نیست و نمی‌توان از گارانتی سمعک‌هایی که وارد می‌شوند، استفاده کرد و همان سمعک‌ها با ارز دولتی در کشور خودمان موجود است.

فقط امیدوارم قیمت این سمعک‌ها با ارز دولتی ثابت بماند. قیمت هر سمعک با ارز دولتی از مبلغ ۵ میلیون تومان شروع می‌شود و اگر قرار باشد بیمار آن را با دلار ۳۰ هزار تومان تهیه کند، قدرت خریدش کاهش پیدا می‌کند. اگر تحریم‌ها را در نظر نگیریم، بهترین سمعک‌ها در ایران هم قابل تهیه هستند.»

وی که ۱۵ سال در این زمینه علوم شنوایی سابقه کاری دارد درباره آمار کم‌شنوایی در ایران می‌گوید: «در همه گروه‌های سنی در ایران، شیوع ناشنوایی و کم شنوایی ۵.۳ درصد است. در سال‌های اخیر کم شنوایی و ناشنوایی رشد فزاینده‌ای داشته است چرا که عوامل خطر کم شنوایی و ناشنوایی روز به روز در حال افزایش است و یکی از مهمترین عوامل آن افزایش سالمندی است.

از آنجایی که کشور ما هم از جمله کشورهایی است که رشد جمعیت سالمندی در آن بسیار زیاد است کم شنوایی و ناشنوایی رشد چشمگیری در آن پیدا کرده است. در ایران شیوع کم‌شنوایی دو طرفه در نوزادان تازه متولد شده ۲.۷ درصد است که اصطلاحا کم‌شنوایی ناتوان کننده دارند و این عدد بسیار بزرگی محسوب می‌شود و معادل ۳۵۰۰ نوزاد کم شنوا در ماه و ۱۰ نوزاد در روز است. به دلیل آنکه ناشنوایی و کم شنوایی بار زیادی را به افراد تحمیل می‌کند، عوارض زیادی هم برای آنان به همراه دارد.»

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Ahmad IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    سمعک داشتم بعد کرونا گسترش پیدا کرد دکترا گفتن بیا عمل.باز راضی نیستم همه ماسک میزنن قدیما نگاه زبان میکردم ک متوجه میشدم الان یه کاشت جنس خوب شده ۲۶۰ میلیون :(
    • نیایش IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      0 0
      منم سمعک دارم کم شنوایی دارم الان خراب شده مشکل مالی دارم خیلی خیلی سخته مواظب سلامتیتون باشین
  • امیرحسام IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    من پسرم 17 سالشه وماد ر زادی ناشنوا ست سمعک نداره به دلیل مالی خاهش مکنم معرفی کنید کجا سمعک خوب وارزون آرم راهنماییم کنید ممنون میشم
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    اللهم عجل لویک الفرج بحق ابا عبدالله الحسین علیه السلام ...اللهم اشف کل مریض و شفای پدرم و... اللهم دفع کل بلیات ...اللهم الرزقنا شفاعت الحسین علیه السلام یوم ورود الی یوم القیامه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس