کد خبر 1308342
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷

شنیدن یکی از نعمت های بزرگی است که در اختیار تمام موجودات قرار گرفته است که در این میان، احتیاج انسان به واسطه ارتباط با گفتار و شناخت بسیار حیاتی تر و بیشتر است. در واقع اگر انسان شنوایی نداشته باشد قادر به تکلم نیست و مشکلات زیادی همراه با این اختلال به وجود خواهد آمد. مانند دیگر بیماری ها و مشکلات پزشکی تلاش برای درمان کم شنوایی و بلکه ناشنوایی از قدیمترین زمان ها تا به الان وجود داشته است. خوشبختانه با ورود علم مهندسی به پزشکی شاهد تولید وسایلی به نام سمعک بودیم که به واسطه آنها می توان کم شنوایی را با تقویت مناسب رفع کرد. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت سمعک هوشمند بسیاری از مشکلات قدیمی و آزار دهنده مربوط به سمعک های حذف شد به طوری که کاربران این وسایل می توانستند به راحتی در تمامی محیط های کاری بدون نگرانی حضور پیدا کنند و با توجه به تنظیم اتوماتیک سمعک هوشمند در این محیط ها افراد از بالاترین کیفیت دریافت و وضوح گفتار بهره مند شوند. با توجه به غیرقابل بازگشت بودن شنوایی باید توجه ویژه ای برای پیشگیری از کم شنوایی و آسیب زدن به دستگاه شنوایی و گوش به عمل آورد.

پیشگیری از کم شنوایی

روش های پیشگیری از کم شنوایی

برای پیشگیری از کم شنوایی و مشکلات شنیدن لازم است دلایل و عوامل ایجاد کننده کم شنوایی را شناسایی و آنها را رفع کرد. یکی از شایعترین کم شنوایی ها، کم شنوایی ناشی از نویز یا سروصدای بلند است. صداهای با شدت بالا به کل دستگاه شنوایی آسیب می زنند لذا لازم است که از در معرض بودن با صدای بلند اجتناب شود. این صداهای بلند ممکن است به سبب شغل و کار و یا استفاده از آلات موسیقی و غیره وجود داشته باشد لذا در این موارد حتما باید از قالب های ضد صوت یا محافظ گوش استفاده شود. عادت کردن به شنیدن موسیقی و غیره با شدت کم هم روش مناسبی برای پیشگیری از کم شنوایی حسی عصبی خواهد شد. جالب است بدانید که نوعی از سمعک ها هم هنگام استفاده باعث پیشگیری از کم شنوایی می شوند. سمعک اتیکن یکی از انواع این سمعک هاست. عفونت های گوش، برخی از داروها خصوصا داروهای مربوط کلیه هم باعث کم شنوایی می شوند که باید چنانچه مبتلا به این مشکلات شدیم در اسرع وقت برای درمان اقدام کنیم. ضربه و تروماهای به سر و به خصوص گوش ممکن است باعث کم شنوایی بی بازگشت شوند. در کنار این بیماری های محیط و قابل کنترل برخی عوامل و بیماری ها هست که به صورت ارثی و مادرزادی است که برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری ها، خصوصا با وجود سابقه فامیلی حتما باید مبادرت به تست ژنتیک شنوایی قبل از باردار شدن کرد.

پیشگیری از کم شنوایی

پیشگیری از کم شنوایی با سمعک

همانطور که میدانید سمعک برای تقویت صدا به کار برده می شود. در واقع افرادی که به هر دلیلی به کم شنوایی مبتلا شده اند و کم شنوایی آنها محرز، ثابت و غیرقابل بازگشت باشد باید حتما برای رفع مشکلات ارتباطی و نشنیدن از سمعک استفاده کنند. قیمت سمعک نقش بسزایی با کیفیت صدای تولیدی آن دارد. در واقع سمعک ها را می توان با تنظیم دقیق فرکانسی برای هر فردی متناسب با کم شنوایی تجویز کرد. نکته جالبی که در این رابطه وجود دارد این است که سمعک به نحوی از کم شنوایی بیشتر جلوگیری می کند. هنگامی که فردی دچار مشکل کم شنوایی می رسد اعصاب و مراکز شنوایی مربوط به شنوایی به علت دریافت نکردن صدا و ورودی حسی دچار اضمحلال یا فرسودگی می شوند لذا با گذشت زمان متعاقب کم شنوای، میزان کم شنوایی بیشتر می شود و فرد کم شنوا سال به سال از نظر شنیدن ضعیف تر می شود. لذا افرادی که از سمعک استفاده می کنند به سبب از بین بردن مشکل کم شنوایی و نیز فعال نگه داشتن شنوایی و سیستم عصبی مرکزی شنوایی از بیشتر شدن کم شنوایی جلوگیری می کنند و به نوعی می توان گفت یکی از روش های پیشگیری از کم شنوایی استفاده از سمعک در افراد با اختلال شنوایی می باشد. برای خرید سمعک و کسب اطلاعات به روز مربوط به قیمت سمعک می توان یه کلینیک سمعک تهران صفیر مراجعه شود. این مرکز که در شهر تهران واقع شده است توسط جناب آقای دکتر ولدبیگی مدیریت می شود. در این کلینیک کلیه خدمات شنوایی و سمعک ارائه می شود. تجویز بهترین سمعک های روز دنیا از نوع سمعک نامرئی و سمعک هوشمند نیز سمعک های وایرلس از برندهای معتبر دنیا انجام می پذیرد.

خوب بشنوید بهتر زندگی کنید

سمعک تهران صفیر

دکتر ولدبیگی

پیشگیری از کم شنوایی


این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس