به گزارش مشرق سميعالله صادقي در گفتوگو با فارس با اشاره به راهاندازي نرمافزار ارسال و دريافت پيامک تلفن ثابت "پياثا " در مخابرات استان تهران، اظهار داشت: سرويس پيامک ثابت از گذشته وجود داشت و جديدا نيز ارتباط ثابت با موبايل و موبايل به ثابت راهاندازي شده است.
وي ادامه داد: مشترکان ثابت براي ارسال و دريافت پيامک بايد داراي گوشي تلفن با اين قابليت باشند که کم بودن گوشي تلفن مناسب از جمله مشکلات اين سرويس بود و اميدواريم در آينده با ورود توليد کنندگان داخلي به بازار تعداد اين نوع گوشيها افزايش يابد.
* نرمافزار پياثا، ارسال و دريافت پيامک تلفن ثابت از طريق خط تلفن و مودم
معاون توسعه و مهندسي مديرعامل شرکت مخابرات استان تهران افزود: به همين منظور نرمافزاري براي ارسال و دريافت پيامک تلفن ثابت (پياثا) طراحي شد که اين نرمافزار هماکنون روي سايت شرکت مخابرات استان تهران قرار داده شده و مشترکان ميتوانند اين نرمافزار را دانلود کنند.
وي تصريح کرد: اين نرمافزار از طريق خطوط dial up کار ميکند؛ به اين معني که رايانه مشترک بايد به خط تلفن متصل باشد؛ زماني که نرمافزار فعال ميشود، به صورت خودکار شماره پيامک مرکز را شمارهگيري کرده و با اتصال به مرکز عمل ارسال يا دريافت پيامک را انجام ميدهد.
* پيامک تلفن ثابت به صرفه براي ارسال پيامکهاي گروهي
صادقي خاطرنشان کرد: پيامک تلفن ثابت ميتواند مکمل پيامک تلفن همراه باشد و به خصوص کامپيوتري شدن و حالت نرمافزار اين مدل، کاربرد مناسبي براي ارسال پيامکهاي گروهي دارد.
وي ادامه داد: ويژگي خاص اين نرمافزار، فراهم شدن امکان ارسال يکباره پيامکهاي گروهي است که براي مثال ميتوان پيامکهاي مناسبتي را براي گروههاي چند نفره ارسال کرد.
* امکان يکي شدن شماره پيامک وتلفن براي شرکتها
وي افزود: همچنين در بسياري از شرکتها، سيستم پيامک به سيستم مرکزي شرکت متصل و سيستم پيامک و تلفن شرکت يکي است.
وي ادامه داد: شرکتهايي که تلفنهاي مرکزي دارند، ميتوانند روي همان شماره، يک BOX پيامک نيز داشته باشند و به عبارت ديگر از اين طريق مردم بتوانند با يک شماره هم با شرکت تماس بگيرند و هم پيامک بفرستند.
معاون توسعه و مهندسي مديرعامل شرکت مخابرات استان تهران تصريح کرد: اين امکان خوبي است که در تلفن همراه وجود ندارد و در تلفن ثابت وجود دارد و شرکتها ميتوانند يک شماره واحد براي پيامک و تلفن خود داشته باشند.
* شرايط پيامک تلفن ثابت همان شرايط پيامک تلفن همراه است
معاون توسعه و مهندسي مديرعامل شرکت مخابرات استان تهران در خصوص نحوه محاسبه کاراکترها و تعداد پيامکها، اظهار داشت: تمامي شرايط پيامک تلفن ثابت از جمله تعداد کاراکتر مانند پيامک تلفن همراه است؛ اما به اين علت که حدس زديم شايد کارکردن با دکمههاي کيبورد راحتتر از کار کردن با دکمههاي دستگاه تلفن باشد، نرمافزاري به اين منظور طراحي شد.
* سرويس پيامک تلفن ثابت آنلاين ميشود؛ بي نياز از خط تلفن، از طريق اينترنت
صادقي در خصوص برنامه توسعه اين سرويس، اظهار داشت: در آينده مدل web basig اين نرمافزار نيز طراحي خواهد شد و مشترکان به جاي اينکه نرمافزار را دانلود کنند و از طريق dialup به سيستم مخابرات وصل شوند، از طريق web از اين سرويس استفاده ميکنند و پس از فعالسازي وب بيس به نظر ميرسد نرمافزار کامل شده باشد.
وي توضيح داد: به اين ترتيب که در سايت شرکت مخابرات تهران (TCT.ir) قسمتي براي اين کار در نظر گرفته خواهد شد؛ مشترک با پسوردي که از قبل براي استفاده از سرويسهاي اينترنتي مخابرات از مراکز تلفن ثابت دريافت کرده، وارد نرمافزار پيامک ميشود و متن مورد نظر خود را به صورت پيامک ارسال ميکند.
معاون توسعه و مهندسي مديرعامل شرکت مخابرات تهران ادامه داد: در سيستم web base نياز به اتصال رايانه و خط تلفن نيست و با هر نوع دسترسي به اينترنت ميتوان از اين سرويس استفاده کرد.
وي تاکيد کرد: کارايي هر دو حالت نرمافزار يکسان است و تنها نحوه اتصال در آنها تفاوت دارد؛ کارکرد نرمافزار از طريق خط تلفن و مودم است و کارکرد web base نيز از طريق اتصال به اينترنت است.
صادقي با بيان اينکه سيستم web base در مرحله مطالعه است، خاطر نشان کرد: براي اين منظور بايد براي هر فرد پسورد شخصيسازي شود که اين مرحله سخت کار است.
وي در توضيح طي مراحل آزمايشي نرمافزار، گفت: تستهاي زيادي، در حد امکان انجام و مشکلات نرمافزار مرتفع شده است؛ در عين حال اگر مشکل جديدي در حين استفاده مشترکان از سرويس بروز نمايد، به علت ايراني بودن نرمافزار قابل رفع است.
* مخابرات و گوشيسازان در انتظار هم
معاون توسعه و مهندسي مديرعامل شرکت مخابرات استان تهران، اظهار اميدواري کرد: توليد کنندگان داخلي براي توليد گوشيهايي با قابليت سرويس پيامک اقدام کنند.
وي ادامه داد: ما با چند توليد کننده مذاکراتي انجام داده بوديم و حاضر بوديم کمکهايي نيز به آنها کنيم؛ اما به علت عدم وجود سرويس، توليد کنندگان اميدوار نبودند و ميگفتند شما سرويس را فعال کنيد تا تعدادي از مشترکان استفاده کنند، درخواست بياد و پس از آن ما انجام ميدهيم.
صادقي افزود: مخابرات علاقهاي به ورود در حوزه ترمينال نداشته و ندارد و اميدوارم بعد از اين راهاندازي و با فعال شدن سرويس توسط مشترکان، توليد کنندگان نيز شروع به توليد کنند.
معاون توسعه و مهندسي مديرعامل شرکت مخابرات استان تهران، خاطر نشان کرد: توليد کنندگان داخلي از نظر فني کارهايي کردهاند و به گوشي آزمايشي نيز رسيدهاند، اما براي توليد انبوه به علت اينکه فکر ميکردند بازار نباشد فعلا وارد نشده اند.
* براي آمار جديد استفاده از پيامک تلفن ثابت کمي صبر کنيد
صادقي در خصوص آمار تازه ميزان استفاده مشترکان از سرويس پيامک تلفن ثابت، اظهار داشت: پيامکها عموما از ثابت به موبايل است.
وي ادامه داد: در اوايل راهاندازي سرويس که آمارهاي هفتگي گرفته ميشد، آمار رو به رشد بود؛ اما در نهايت به علت ادامهدار نبودن سرويس آمارهاي جالبي به دست نيامد.
وي ادامه داد: آمار فعلي در حال رشد است اما قابل توجه نيست؛ که بايد براي ديدن نتيجه يکي دو ماه صبر کرد.
به گزارش فارس، براساس آمارهاي سابق ارائه شده از سوي مسوولان مخابرات، بيشترين ميزان ارسال پيامک تلفن ثابت حدود 6 هزار پيامک بوده است.
* يک فيلد ديگر به قبض تلفن ثابت اضافه شد؛ هزينه پيامک تلفن ثابت
معاون توسعه و مهندسي مديرعامل شرکت مخابرات استان تهران يادآور شد: از اين پس روي قبضهاي تلفن ثابت فيلدي به نام پيامک تلفن ثابت درج خواهد شد و تعداد پيامکهاي صادر شده و هزينه آنها تحت عنوان پيامک در قبوض محاسبه خواهد شد.
شرکت مخابرات استان تهران، براساس هزينه هرپالس مکالمه 70/44 ريال ( 5 تومان)، تعرفه ارسال پيامک شبکه تلفن ثابت را به اين شرح اعلام کرده است:
هزينه تلفن ثابت به ثابت (شهري) يک پالس، تلفن ثابت به ثابت (بين شهري) دو پالس، تلفن همراه به ثابت (شهري و بينشهري) دو پالس، تلفن ثابت به همراه (شهري و بين شهري) دو پالس و تلفن ثابت به ساير کشورها (بينالملل) پنج پالس است.
بنابراين گزارش، در حال حاضر ارتباط اين سرويس با شرکت ارتباطات سيار ( همراه اول) فراهم است و ارتباط با ديگر اپراتورهاي تلفن همراه کشور هنوز ميسر نشده است.
همچنين براي استفاده از اين سرويس نياز به ثبتنام و پرداخت وجه اوليه نيست.
براساس اين گزارش، حداکثر تعداد صفحات پيامک 3 صفحه است و تعداد حروف پيامک فارسي به صورت پيامک اول 70 کاراکتر، پيامک دوم 64 کاراکتر و پيامک سوم 67 کاراکتر محاسبه ميشود.
همچنبن روش محاسبه تعداد حروف پيامک لاتين به ترتيب 160، 145 و 156 کاراکتر براي پيامک اول ، دوم و سوم است.
معاون توسعه و مهندسي شرکت مخابرات استان تهران گفت: با فراهم شدن امکان ارسال و دريافت پيامک تلفن ثابت، يک فيلد ديگر با عنوان "هزينه پيامک " به قبض تلفن ثابت اضافه شد.