کد خبر 1308288
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۹
کمک به درمان ناباروری مردان با مصرف عوامل آنتی اکسیدان

محققان کشور با انجام پژوهشی دریافتند که مصرف عوامل آنتی اکسیدان در کنار تغییر در سبک زندگی می‌تواند در درمان ناباروری با عامل مردانه موثر واقع شود.

به گزارش مشرق، در این پژوهش که توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است، اعلام شده  که تقریبا ۱۵درصد زوجین دچار ناباروری هستند که در این بین ، ۵۰درصد از آنها دچار ناباروری با عامل مردانه هستند. استرس اکسیداتیو به معنی عدم تعادل در سطح گونه‌های اکسیژن‌های واکنش پذیر و عوامل آنتی اکسیدان است. 

بیشتر بخوانید

ناباروری فقط مسئله زنان نیست

در نتیجه این پژوهش آمده است که در واقع عامل ۵۰درصد ناباروری با عامل مردانه، وجود استرس اکسیداتیو در این افراد  است. بنابراین تغییر شیوه زندگی همراه با مصرف آنتی اکسیدان‌ها مثل ویتامین C ,E، گلوتاتیون، سلنیوم، - N استیل سیستئین، کاروتنوئیدها، روی و پنتوکسی فیلین، باعث کاهش آسیب ناشی استرس اکسیداتیو به اسپرم می‌شود.

بدین ترتیب، این مطالعه که توسط  صدیقه فروهری و با همکاری محمد غیبی حیات و سارا خراطی انجام شده، مروری است بر بیوشیمیایی اکسیداتیو مرتبط با سلامت اسپرم و مشخص می کند که کدام یک از مردان دچار ناباروری ناشی از استرس اکسداتیو هستند.

به طور کلی نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف عوامل آنتی اکسیدان در کنار تغییر در سبک زندگی از طریق کاهش غلظت رادیکال‌های آزاد و گونه‌های اکسیژن آزاد، می‌تواند در درمان ناباروری با عامل مردانه موثر واقع شود پس می‌توان گفت با استفاده از این مکمل‌ها می‌توان عوارض جانبی ناشی از مصرف سایر داروهای شیمیایی برای درمان ناباروری را کاهش داد و حتی از طریق جلوگیری از صرف هزینه‌های اضافی برای درمان نیز، از لحاظ اقتصادی برای سیستم سلامت و بیمار به صرفه باشد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس