کد خبر 1308215
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ژئوپولیتیک رسانه درباره رقابت داغ اما خاموش ارتش‌های پیشرفته جهان برای سیادت در عرصه ماشین‌های هوشمند نوشت: یکی از مفاهیم علمی که در قرن بیست و یکم، به شکل بسیار پر رنگ وارد زندگی بشر شده، هوش مصنوعی نام دارد؛ فناوری جدیدی که در حال ورود به بسیاری از جنبه های زندگی انسانی بوده و هر چه زمان می گذرد استفاده از این دانش گسترده تر می شود. در جریان دیدار رهبر معظم انقلاب با جمعی از استعدادهای برتر علمی و نخبگان کشور، ایشان اشاره ای به مسئله هوش مصنوعی داشته و گفتند: "این مسئله در اداره آینده دنیا نقش دارد و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد. "

هوش مصنوعی که گاهی اوقات هوش ماشینی نامیده می‌شود، به هوشمندی به نمایش در آمده به‌ وسیله ماشین‌ ها در شرایط مختلف، اطلاق می‌ شود که در مقابل هوش طبیعی در انسان ‌ها قرار دارد. 

 در جهان مدرن علوم و صنایع دفاعی، بحث سامانه های بدون سرنشین یکی از موضوعات داغ و پر طرفدار است. یکی از مباحث مهم در خصوص این سامانه ها، قابلیت حرکت مستقل یا خود ران است که در آن، کاربر انسانی حذف شده و سامانه بر اساس اندوخته های خود از قبل و اطلاعاتی که از اطراف کسب می کند به هدایت و انجام امور مختلف می پردازد. بر اساس آنچه بالاتر در خصوص هوش مصنوعی گفته شد، در حقیقت با استفاده از این فناوری پلتفرم های جدید بدون سرنشین به نوعی مجهز به شکلی از تفکر انسانی شده و می توانند به صورت مستقل برای خود تصمیم بگیرند.

 فناوری هوش مصنوعی در بخش دفاعی جزو فناوری های تقریبا نو به حساب می آید که در تعداد بسیار کمی از کشورهای جهان به صورت جدی به آن پرداخته شده است. خوشبختانه به نظر می رسد که کشور ما از جمله دارندگان این توانایی به حساب آمده و از مدتی قبل اشاره هایی به این توانایی در کشور شده است.

 اولین نمونه از این اشاره ها مربوط به رزمایش معروف پیامبر اعظم (ص) ۱۵ در زمستان سال ۱۳۹۹ بود. نکته مهم و قابل توجه که در این رزمایش مورد بررسی و تحلیل کارشناسان و علاقمندان به مسائل نظامی قرار گرفته، امکان مجهز شدن این پرنده های بدون سرنشین به فناوری هوش مصنوعی است. از یک سو سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه به استفاده از هوش مصنوعی در سامانه های آزمایش شده در این تمرین اشاره کرده و از طرف دیگر، شاهد پرواز بسیار منظم و تقریبا نزدیک ۴ فروند پهپاد شاهد ۱۸۱ بودیم که نشانه مهمی در خصوص هدایت دقیق و ظریف این پرنده محسوب می شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    14 16
    یاشاسین باشی اوجا ایرانم
    • تبریزی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
      3 1
      دوستمون مگه چیزه بدی گفته که منفی دادین؟ اگه متوجه چیزی نشدین واکنش عصبی نشون ندین، اول بفهمید بعد نظر بدین!!! معنی نوشته: زنده باد ایران سربلندم. کور باد هر که نتواند سربلندی و عزت ایران عزیز را ببیند
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    10 1
    قرار گرفتن ایران در جمع 10قدرت برتر جهان در زمینه هوش مصنوعی امری شدنی و قابل تحقق خواهد بود. به شرط اینکه در سالهای آتی بازهم اکثریت ملت ایران خام فریب و حیله و نیرنگها و زبان بازیهای جماعت غربگدای لیبرال نشده و مجددا" کشور را به دست بی کفایت این جماعت نسپرند. انشاءالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس