تصویب قطعنامه پیشنهادی چین با عنوان آتش بس المپیک در سازمان ملل

هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه آتش بس المپیک را که توسط جمهوری خلق چین پیشنهاد شده بود، تصویب کرد.

به گزارش مشرق به نقل از رادیو بین المللی چین، روز چهارشنبه ۲  دسامبر (۱ آذر)، هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه آتش بس المپیک را تصویب کرد. پیش‌نویس این قطعنامه به طور مشترک از سوی چین و کمیته بین‌المللی المپیک آماده شده بود ۱۷۳ عضو سازمان ملل آن را به مجمع عمومی ارائه کردند.

بیشتر بخوانید

تمدید ده ساله توافق موشکی روسیه و چین

این قطعنامه ضمن تأکید بر لزوم پایان دادن به درگیری‌های سراسر جهان از طریق راه‌های صلح‌آمیز و دیپلماتیک، از همه کشورها خواست که آتش بس المپیک را از ۷ روز قبل از افتتاحیه المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن تا ۷ روز پس از خاتمه پارالمپیک زمستانی پکن رعایت کنند. "برف و یخ خالص همراه با دوستی و هیجان" با این هدف به عنوان شعار و چشم انداز این دوره از بازی‌های المپیک زمستانی انتخاب شده تا این رویداد محلی برای محقق شدن رویاهای جوانان باشد، میلیون‌های نفر از طریق ورزش‌های زمستانی کنار هم جمع شوند و با بالا بردن سطح توسعه اجتماعی، جهانی هماهنگ، صلح آمیز و بهتررا ایجاد کنند.

با توجه به آن که شیوع کرونا همچنان به شدت در جهان ادامه دارد، توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای مختلف با چالش‌های زیادی مواجه شده و مشکلات سنتی و غیرسنتی یکی پس از دیگری در حال ظهور هستند، این قطعنامه به طور خاص پیشنهاد می کند که نقش ورزش در ایجاد ظرفیت‌های جهانی به رسمیت شناخته شود و همچنین در راستای مقابله با تاثیرات منفی این بیماری همه‌گیر بر این موضوع تاکید دارد که بازی‌های المپیک زمستانی پکن یک فرصت ارزشمند برای نمایش همبستگی انسانی، انعطاف پذیری و همکاری های بین المللی خواهد بود.

"آتش بس المپیک" یک کمپین صلح است که توسط کمیته بین المللی المپیک مطابق با آتش بس مقدس المپیک یونان باستان طراحی شده است. در سال ۱۹۹۳، چهل و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار آتش بس المپیک را بررسی و تصویب کرد. از آن زمان به بعد، کشورهای میزبان المپیک و المپیک زمستانی پیوسته طرح آتش بس المپیک را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.

 جائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز ۳ دسامبر (۱۱ آذر) در نشست خبری خود  در پاسخ به سوالات مرتبط گفت: "قطعنامه  آتش بس بازی های المپیک زمستانی پکن با اجماع به تصویب رسید و توسط اکثریت کشورهای  عضو سازمان ملل به طور مشترک به مجمع عمومی  سازمان ملل ارایه شد. این نشانگر حمایت  کشورهای مختلف  از المپیک زمستانی پکن و بازی های المپیک بین المللی و همچنین عزم  راسخ  جامعه بین المللی برای کمک به یکدیگر، مقابله با همه گیری کرونا، دستیابی به  صلح و تلاش مشترک برای ایجاد آینده است."

این مقام چینی  افزود: در حال حاضر مقدمات بازی های المپیک زمستانی  پکن وارد مرحله شمارش معکوس شده است. چین اطمینان دارد که با هدایت روحیه المپیک و  تلاش مشترک همه طرف ها، بار دیگر بازی المپیک ساده، ایمن و بر جسته به جهانیان  ارایه دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس