کد خبر 1307306
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۵
دریایی پنهان در دل کهکشان

ناسا اخیرا در حساب کاربری تلسکوپ فضایی هابل در اینستاگرام فیلمی بسیار دیدنی منتشر کرد و نوشت: فضای زیر آب یا میان‌ستاره‌ای؟

به گزارش مشرق، این منطقه بزرگ ستاره‌ساز که به دلیل شباهتش با جهان زیر دریا با نام "آب سنگ کیهانی"(Cosmic Reef) شناخته می‌شود، در کهکشان ابر ماژلانی بزرگ و در فاصله ۱۶۳ هزار سال نوری از ما قرار دارد. نوار یا باریکه‌ای از صخره یا ماسه یا مرجان یا سازه‌های دست‌ساز در نزدیکی سطح آب یا برآمده از آن را آب‌سَنگ می‌گویند.

بیشتر بخوانید

یک کهکشان با ۳ چهره

ابر ماژلانی بزرگ(Large Magellanic Cloud) (LMC) کهکشانی در همسایگی کهکشان راه شیری است.

منطقه "آب سنگ کیهانی" دارای یک سحابی قرمز غول پیکر به نام "ان جی سی ۲۰۱۴ "(NGC ۲۰۱۴) و یک سحابی آبی کوچک‌تر به نام" ان جی سی ۲۰۲۰"(NGC ۲۰۲۰) است.

"ان جی سی ۲۰۱۴ " شامل گروهی از ستارگان درخشان است که ۱۰ تا ۲۰ برابر بزرگتر از خورشید ما هستند. اشعه فرابنفش حاصل از این ستارگان، گاز اطراف را گرم کرده و در همین حال بادهای ستاره‌ای قدرتمند نیز گرد و غبار را در سراسر سحابی پراکنده می‌کنند. باد ستاره‌ای به جریانی از گاز که از جو ستاره خارج می‌شود می‌گویند. شدت باد ستاره‌ای در ستارگان گوناگون متفاوت است و در هر زمانی با اوقات دیگر تفاوت دارد.

" ان جی سی ۲۰۲۰"  نیز توسط یک ستاره عظیم حدودا ۲۰۰ هزار برابر درخشان‌تر از خورشید ایجاد شده و ظاهر آبی رنگش نیز به دلیل گازی که در اثر مجموعه‌ای از رویدادها به بیرون پرتاب و باعث شده این سحابی مواد لایه بیرونی خود را از دست بدهد، ایجاد شده است.

لینک دانلود

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    تصاویر ساخته ابَر رایانه ها هستند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس