کد خبر 1307110
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
ایران پهپاد تصویربردار ۶ موتوره ساخت!

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی پهپاد ۶ موتوره با ملخ ۳۴ اینچی برای کاربردهای تصویربرداری شدند.

به گزارش مشرق به نقل از معاونت علمی و فناوری، اهمیت نقشه برداری هوایی توسط پهپادها و رعایت موضوعات امنیتی سبب شده تا شرکت‌های دانش بنیان، ورودی جدی به این حوزه داشته باشند.

یک شرکت دانش بنیان توانست مولتی‌روتور رصد IR-۱، را طراحی کند؛ این پهپاد، پرنده‌ای است که برای رفع نیاز پرنده کابلی توسعه داده شد. پرنده‌ای ۶ موتوره، با ملخ ۳۴ اینچی که وزن برخاست آن حداکثر ۴۵ کیلوگرم است.

بیشتر بخوانید

پهپاد ایرانی که زمین را سم پاشی می‌کند

بدنه این پرنده کاملاً کربن و تمامی اجزای آن در داخل ایران ساخته می‌شود. از امتیازهای این پهپاد آن است که پارامترهای دما، ولتاژ ورودی و خروجی، جریان، دور موتور و ولتاژ باتری‌ها تماماً در طول پرواز خوانده شده و به ایستگاه زمینی انتقال داده می‌شود.

در مهرماه امسال، این پرنده به صورت کابلی و با مدت زمان ۳.۵ ساعت بدون هیچ مشکلی تست مداومت در ارتفاع ۳۰ متری با محموله ۳ کیلوگرم انجام داده است. همچنین در آبان ماه، این پرنده، پرواز ۱۰ ساعته مداوم با محموله ۳ کیلوگرمی و در ارتفاع پروازی ۵۰ متر انجام داده است.

در روزهای پایانی آبان ماه نیز این پرنده رکورد پرواز ۲۵ ساعت پرواز مداوم در جزیره قشم را به ثبت رساند. در این پرواز در بیش از ۱۲ ساعت از مدت زمان پرواز باد متوسط بین ۱۰ تا ۲۰ نات متغیر و باد لحظه‌ای تا ۳۰ نات بود.

این اهداف پیاده شده بر روی پهپاد مولتی‌روتور رصد IR-۱ سبب شده تا نسل جدیدی از این نوع پهپادها در آسمان ایران به حرکت درآید. این محصول دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله توسعه رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس