کد خبر 1307049
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
.

زن جوان که به اتهام قتل شوهر عراقی‌اش در بازداشت به سر می‌برد با شرط دشواری از سوی خانواده شوهرش مواجه شده‌است.

به گزارش مشرق، زن جوان که به اتهام قتل شوهر عراقی‌اش در بازداشت به سر می‌برد با شرط دشواری از سوی خانواده شوهرش مواجه شده‌است. آن‌ها شرط گذاشته‌اند که عروس‌شان برای پرداخت دیه به عراق سفر کند. احتمال می‌رود عروس ایرانی بار دیگر در آن کشور بازداشت و مطابق قوانین آن کشور محاکمه و مجازات شود.

پرونده ۹‌اردیبهشت ماه‌سال‌۹۶، با قتل مرد عراقی‌الاصل بر اثر شلیک چند گلوله در خیابان دولت آغاز شد. وقتی مأموران در محل حادثه حاضر شدند با جسد موسی ۴۲‌ساله در حالی‌که خونین روی زمین افتاده‌بود روبه‌رو شدند. جسد به دستور قضایی به پزشکی قانونی فرستاده‌شد و تحقیقات برای شناسایی عامل یا عاملان حادثه به جریان افتاد. مأموران در اولین گام از تحقیقات به بررسی دوربین‌های مداربسته در محل حادثه پرداختند و دریافتند عامل حادثه زن جوانی به نام نازنین است که دختر یکی از تاجران ایرانی است.

با به‌دست آمدن این سرنخ نازنین تحت تعقیب قرار گرفت و در منزل مادربزرگش در منطقه قلهک بازداشت شد.

او به اداره پلیس منتقل شد و در روند بازجویی‌ها با اقرار به قتل شوهرش اعتراف کرد. او در شرح ماجرا گفت: «پدرم تاجر است و به کشورهای مختلف عربی رفت و آمد دارد. چندسال قبل که به عراق رفته بودیم در آن سفر با موسی آشنا شدم. او ۱۴‌سال از من بزرگتر بود. وقتی پدرم متوجه شد من و موسی قصد ازدواج داریم مخالفت کرد، اما مخفیانه با هم ازدواج کردیم و به سلیمانیه عراق رفتیم.»

متهم ادامه داد: «پدرم در کشور ترکیه زندگی می‌کرد. من و موسی صاحب یک دختر دوساله و یک پسر چهارماهه بودیم، اما بدرفتاری‌های شوهرم خیلی مرا خسته کرده بودم. او قبل از ازدواج با من همسر دیگری هم داشت و بیکار بود. به همین خاطر به بهانه تحصیل در اتریش از پدرم پول می‌گرفتم تا به همسر موسی کمک کنم.»

متهم ادامه داد: «تا زمانی که فرزندم سه ماهه بود، زندگی آرامی داشتم، ولی کم کم اختلاف ما شروع شد و چند بار با هم درگیر شدیم. در آن درگیری‌ها او مرا کتک می‌زد، حتی یک بار می‌خواست مرا از بالکن خانه به پایین بیندازد که همسایه‌ها کمکم کردند و نجات پیدا کردم. این گذشت تا سه‌ماه قبل که پیشنهاد دادم به ایران برویم و با گرفتن یک‌نمایندگی روغن نباتی در عراق شروع به کار کنیم. وقتی به ایران آمدیم به شرکت مورد نظر رفتم تا با مدیران آن مذاکره کنم، اما یکباره نظر موسی تغییر کرد. اما من اصرار به کار داشتم.»

متهم در خصوص قتل گفت: «روز حادثه با مدیر شرکت روغن نباتی قرار ملاقات داشتم. بعد از انجام کار موسی دنبالم آمد و همچنان که در ماشین نشسته بودیم و به خانه برمی‌گشتیم دوباره بحثمان شد. او مرا تهدید کرد به عراق می‌رود و بچه‌هایم را از من می‌گیرد و نمی‌گذارد آن‌ها را ببینم. از شنیدن این حرف کنترل اعصابم را از دست دادم و اسلحه‌ای که شوهرم مدتی قبل آن را به خانه آورده و به من سپرده بود، از کیفم بیرون آوردم و چهار تیر به طرف او شلیک کردم.»

بعد از اقرارهای زن جوان، وی راهی زندان شد و پرونده بعد از کامل شدن تحقیقات در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران رسیدگی شد. در آن جلسه وکیل اولیای‌دم شرط موکلانش را اعلام کرد و گفت آن‌ها در ازای دریافت پرداخت مبلغی به عنوان دیه حضانت فرزندان مقتول را به متهم خواهند داد. از طرفی متهم باید قول بدهد که دیگر به کشور عراق سفر نکند. با قبول این درخواست متهم در آن جلسه به دیه و حبس محکوم شد، اما این حکم با اعتراض وکیل اولیای‌دم به دلیل پراخت نکردن مبلغ دیه از سوی متهم در دیوان نقض شد.

به این ترتیب زن جوان بار دیگر در شعبه پنجم دادگاه محاکمه خواهد شد. این در حالی است که متهم حاضر است مبلغ درخواست شده را بپردازد، اما اولیای‌دم شرط گذاشته‌اند تا زن جوان برای پرداخت دیه به عراق برود. به نظر می‌رسد آن‌ها قصد دارند متهم بعد از سفر به کشور عراق وی را طبق قانون آن کشور محاکمه و به اعدام محکوم کنند. زیرا طبق قانون ممکن است فرد در کشور دیگری مرتکب قتل شده باشد، اما بعد از پایان مجازات وقتی به کشوری که اولیای‌دم در آنجا حضور دارند برگردد، وی با شکایت آن‌ها دوباره طبق قوانین آن کشور محاکمه شود. در کشورهای اسلامی اگر مجازات در کشور دیگر متناسب با کشور خودشان نباشد، طرفین می‌توانند او را بر اساس قانون کشور خودشان محاکمه و حکم را صادر کنند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • جهودشناس IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    6 3
    دستگاه قضا وظیفه دارد بشدت از این بانو ایرانی محافظت کند. مراقبش باشید. ناسیونالیست سوسیال باشید مثل اون کشوری که کنار مدیترانه است و با شما دشمنه. مراقب زنان این کشور باشید
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 0
      اجازه خروج از کشور به ایشان ندهید. ممنوع الخروجش کنید برود میکشندش
  • سعید IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    14 0
    ازدواج با بیگانه اشتباه بوده،بهر حال اتفاقی افتاده،بهیج وجه ناموس ایرانی نباید به کشوری دیگر که نا امن بوده و از حاکمیت قانون در آن خبری نیست تحویل داده شود،در صورت پذیرش شرط خانواده متوفی قطعا جان ایشان در خطر خواهد افتاد.در کشور عراق فعلا قانونی برای تضمین جان افراد وجود ندارد.
  • حسنی KW ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    11 0
    اين عاقبت ازدواج با بيگانه این عاقبت ازدواج بی مشورت واين عاقبت نافرمانی به پدر در ایران جوان کم بوده که با عراقي که دوازده سال بزرگتر اونهم متاهل وعیال بار وبی کار
  • CA ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    15 0
    کسی که به حرف پدرش گوش ندهد به بیراهه می‌رود مثل این خانم البته به حرف پدر با درایت
  • SE ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    17 1
    او ۱۴‌سال از من بزرگتر بود. وقتی پدرم متوجه شد من و موسی قصد ازدواج داریم مخالفت کرد، اما مخفیانه با هم ازدواج کردیم و به سلیمانیه عراق رفتیم! بی اجازه پدرت اصلا چطور عقد کردی؟
  • محمد IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    14 1
    اگر پسره ایرانی بود و بیکار بازم حاضر به ازدواج بودی؟
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    6 3
    خدایا به بچه هایش رحم کن مخصوصا نوزادش
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    5 3
    دیه رو بفرستید بره یه کم غیرت داشته باشید
  • Armin IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    8 3
    خب اگه جرمش تو دادگاه ثابت شه باید محاکمه شه ایرانی باشه یا عراقی یا هر کجای دیگه فرقی نداره طرف زده یکی رو پوکونده
  • فیروز IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 0
    قاتل قاتل است هی خواهد اهل هر کشوری باشد باید محاکمه منصفانه باشد . ناموس ایرانی یعنی چه مگه مردم ایران خونشان از دیگران رنگین تر است هر خلافی بکند و از قانون مبرا باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس