کد خبر 1306918
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
کدام سرطان‌ها واکسن دارند

دکتر نیما فتاحی گفت: بسیاری از انواع سرطان ها اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند به راحتی قابل درمان بوده و می توان از رشد و پیشرفت آنها جلوگیری کرد.

به گزارش مشرق، به گفته یک پزشک کردستانی برای دونوع از سرطان ها واکسن وجود دارد؛ سرطان کبد که با واکسن هپاتیت ب که در دوره نوزادی تزریق می شود و نیز سرطان دهانه رحم که با واکسن گارداسیل در سنین بالای ۱۵ سال در خانم ها تزریق می شود و از سرطان دهانه رحم که یکی از عوامل ایجاد کننده ویروس پاپیلوم است جلوگیری می کند.

دکتر نیما فتاحی با بیان اینکه یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در ایران و جهان سرطان است اظهار کرد:  بسیاری از انواع سرطان ها اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند به راحتی قابل درمان بوده و می توان از رشد و پیشرفت آنها جلوگیری کرد.

وی مهم ترین اقداماتی را که برای کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان ها می توان انجام داد شامل پیشگیری از ابتلا و غربالگری جمعیت ذکر کرد و افزود: سرطان ها هم علت ژنتیکی و هم علت اکتسابی(محیطی) دارند که علت اکتسابی قسمت عمده آن به سبک زندگی فرد بستگی دارد که این سبک زندگی با اصلاح یا تغییرعادت ها قابل تغییر است و اگر اصلاح شود، می تواند از بروزخیلی از سرطان ها جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید

آیا واکسن‌های کرونا برای بیماران سرطانی بی‌خطر هستند؟

این پزشک عنوان کرد: در مرحله پیشگیری اولین شرط مهم، ورزش منظم در طول هفته است که در تحقیقات ثابت شده که می تواند در پیشگیری از سرطان نقش موثر داشته باشد.

وی ادامه داد: در رژیم های غذایی باید تا جای امکان مصرف گوشت قرمز را کم و ماهی را به جای آن افزایش داد وهمچنین مصرف میوه و سبزیجات را افزایش داده و مصرف فست فودها را کم کرد.

فتاحی، با بیان اینکه داشتن وزن مناسب نیز تا حدود زیادی می تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند، بیان کرد: مصرف الکل، سیگار، تنباکو و پیپ از جمله فاکتورهای خطرناک در ابتلا به سرطان است، به عنوان مثال سرطان مثانه که یکی از موارد شایع مرگ و میر دراثر سرطان در آقایان است، بر اثر مصرف سیگار در آقایان به وجود می آید.

این پزشک کردستانی افزود: کمتر در معرض قرار گرفتن آفتاب می تواند به شدت ریسک ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. رفتارهای پرخطر مانند تزریق مواد مخدر و استفاده از سرنگ مشترک ریسک ابتلا به هپاتیت و در نهایت ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

به گفته وی برای دونوع از سرطان ها واکسن وجود دارد؛ سرطان کبد که با واکسن هپاتیت ب که در دوره نوزادی تزریق می شود و نیز سرطان دهانه رحم که با واکسن گارداسیل در سنین بالای ۱۵ سال در خانم ها تزریق می شود و از سرطان دهانه رحم که یکی از عوامل ایجاد کننده ویروس پاپیلوم است جلوگیری می کند.

دکتر فتاحی گفت: رایج ترین سرطان هایی که به وسیله غربالگری در مراحل اولیه قابل شناسایی هستند و می توان از پیشرفت آنها جلوگیری کرد شامل روده، ریه، دهانه رحم و سینه است.

وی ادامه داد: در سرطان روده برای افراد بالاتر از۵۰ سال به سه روش غربالگری انجام می گیرد و در صورتی که فرد در خانواده سابقه سرطان روده داشته باشد در سنین پایین تر این غربالگری ها آغاز می شود.

فتاحی این سه روش را این گونه تشریح کرد و افزود: کولونوسکوپی که هر ۱۰ سال یکبار آن را باید تکرار کرد، سیگمواندوسکوپی که بخش انتهایی روده را بررسی می کند، و هر ۵ سال یکبار باید تکرار شود، تست مدفوع که در این تست خون مخفی را در مدفوع بررسی می کنند و سالیانه باید انجام گیرد که اگر این تست مدفوع مثبت باشد باید کولونوسکوپی انجام گیرد.

وی عنوان کرد: در افرادی که سیگاری سنگین هستند در سنین ۷۵-۵۵ سالگی از سی تی اسکن ریه برای بررسی سرطان ریه در آن ها استفاده می شود.

این پزشک عمومی عنوان کرد: سرطان سینه که از مهمترین علل مرگ و میر در خانم ها می باشد، برای غربالگری آن می توان از ماموگرافی که یک نوع عکسبرداری رادیولوژی است و درسنین ۴۰-۶۵ سالگی باید انجام گیرد، استفاده و توصیه می شود که خانم های ۶۰-۴۰ سال هر سال باید ماموگرافی انجام دهند و از ۶۰ سالگی به بالا هر دوسال یکبار باید ماموگرافی انجام دهند، اما در سنین زیر ۴۰ سال در صورتی که در خانواده فردی با سابقه سرطان سینه وجود داشته باشد، از این روش های تصویربرداری برای غربالگری استفاده می شود.

وی عنوان کرد: نوع دیگری از سرطان که قابلیت غربالگری دارد سرطان دهانه رحم است که از طریق تست پاپ اسمیر غربالگری آن انجام می  شود که از ۲۱ سالگی شروع میشود و توصیه میگردد از ۳۰-۲۱ سالگی هر سه سال یکبار انجام گیرد و از ۶۵-۳۰ سالگی هر ۵ سال یکبار انجام گیرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس