کد خبر 1306729
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
ویروس کرونا چگونه جهش پیدا کرد؟

مقامات سازمان جهانی بهداشت به تشریح ظهور سویه‌های جدید کووید ۱۹ پرداختند.

به گزارش مشرق به نقل از ان بی سی نیوز، شناسایی سویه جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی موسوم به امیکرون باعث بروز واهمه در میان کشورهای مختلف شده است به طوری که از همان ابتدا بسیاری از کشورها مرزهای خود را به روی کشورهای حوزه جنوب آفریقا بستند.

سازمان جهانی بهداشتی روز جمعه اعلام کرد سویه جدید کرونا نسبت به سایر سویه‌ها قابلیت سرایت بیشتری دارد. امیکرون هم اینک به طور گسترده در تمامی مناطق آفریقای جنوبی در حال گسترش است. اما ویروس کرونا چگونه شاهد جهش بود؟

بیشتر بخوانید

روش‌ پیشگیری از ابتلا به امیکرون چیست؟

متخصصان سازمان جهانی بهداشت می‌گویند تمامی ویروس‌ها از جمله کووید ۱۹ به مرور زمان تکامل یافته و جهش می‌کنند. همزمان با آنکه ویروس اقدام به تکثیر می‌کند، به طور طبیعی تغییراتی در آن ایجاد می‌شود که ما در اصطلاح به آن جهش می‌گوییم.

برخی موضوعات بر جهش ویروس تاثیر می‌گذارد. برای مثال، میزان شدت انتشار ویروس در میان مردم بر این امر دخیل است به طوری که هر چه قدر ویروس در جامعه بیشتر انتقال یابد، خطر بروز جهش در آن افزایش می‌یابد.

برخی از این جهش‌ها تاثیر اندکی بر شدت مسری بودن و میزان مرگ و میر ناشی از ویروس دارد. با این حال، برخی جهش‌ها می‌تواند شدت مرگبار بودن ویروس را افزایش دهد. به طور معمول سازمان جهانی بهداشت تحت شرایط خاص یک سویه جهش یافته را مایه نگرانی خوانده و نسبت به آن هشدار می‌دهد. این امر به موارد ذیل بستگی دارد:

۱- جهش باعث مسری شدن ویروس شود.

۲- جهش باعث افزایش شدت مرگبار شدن ویروس شود.

۳- جهش باعث مقاومت سویه جدید در برابر واکسن‌های موجود شود.

گرچه هنوز اطلاعات تکمیلی درباره سویه امیکرون ارائه نشده اما سازمان جهانی بهداشت این سویه را در رده بسیار مسری طبقه بندی کرده است. متخصصان می‌گویند این سویه توانایی انتقال به اندازه سویه دلتا را داراست. همچنین جهش‌های رخ داده در بخش شاخک پروتئینی ویروس که ۳۲ جهش است، می‌تواند خطر مقاومت این سویه را در برابر واکسن به همراه داشته باشد.

مقامات بهداشت جهانی تاکید دارند کشورها باید نسبت به این سویه هوشیاری لازم را داشته باشند. انتظار می‌رود اطلاعات تکمیلی درباره امیکرون و میزان تاثیرگذاری واکسن‌های موجود بر روی آن تا دو هفته دیگر منتشر شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس