کد خبر 1306096
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰
چرا فراعنه مصر باستان از ساختن اهرام دست کشیدند؟

بیش از هزار سال، فراعنه‌ی مصر اهرام را می‌ساختند و اغلب زیر یا درون آن‌ها دفن می‌شدند؛ اما چرا ساخت این مقبره‌های نمادین در مصر متوقف شد؟

به گزارش مشرق، فراعنه‌ی مصر اهرام را از دوران پادشاه جوزر (دوران حکومت ۲۶۳۰ تا ۲۶۱۱ قبل از میلاد) که هرم پلکانی را در سقاره ساخت، تا زمان حکومت احمس یکم (دوران حکومت ۱۵۵۰ تا ۱۵۲۵ قبل از میلاد) که آخرین هرم سلطنتی را در مصر در ابیدوس ساخت، می‌ساختند. این اهرام نمادین قدرت و ثروت فراعنه را به نمایش می‌گذاشت و عقاید مذهبی آن‌ها را ترویج می‌کرد. پس چرا مصریان باستان مدت کوتاهی پس از آغاز پادشاهی نوین مصر ساخت اهرام را متوقف کردند؟

در مصر باستان، به‌نظر می‌رسد ساخت اهرام پس از سلطنت احمس افول پیدا کرد و به‌جای آن، فراعنه در دره‌ی پادشاهان در نزدیکی پایتخت مصر باستان، یعنی تبس، دفن می‌شدند که امروزه اقصر نامیده می‌شود.

در وب‌سایت Theban Mapping Project آمده است که اولین مقبره‌ی سلطنتی تأییدشده در این دره را تحوتموس یکم (دوره حکومت از ۱۵۰۴ تا ۱۴۹۲ قبل از میلاد) ساخت. مقبره‌ی پادشاه قبل از او، یعنی آمنهوتپ یکم (دوره حکومت از ۱۵۲۵ تا ۱۵۰۴ قبل از میلاد)، نیز ممکن است در دره‌ی پادشاهان ساخته شده باشد؛ اگرچه این موضوع در میان مصرشناسان محل بحث است.

بیشتر بخوانید

عکس/ آپارتمانی به سبک اهرام مصر!

دلیل توقف ساخت اهرام مصر چه بود؟

کاملا مشخص نیست که چرا فراعنه ساخت اهرام سلطنتی را متوقف کردند؛ اما نگرانی‌های امنیتی می‌تواند یکی از عوامل بوده باشد. پیتر در مانوئلیان، استاد مصرشناسی در دانشگاه هاروارد، به لایوساینس گفت:

تئوری‌های زیادی وجود دارد؛ اما ازآنجاکه مسلما اهرام غارت می‌شدند، پنهان‌کردن تدفین‌های سلطنتی در دره‌ای دوردست که در صخره‌ها کنده و احتمالا با شمار فراوانی از نگهبانان محافظت می‌شد، در این زمینه نقش داشته است.

آیدان دادسون، استاد مصرشناسی در دانشگاه بریستول گفت:

حتی پیش از اینکه آن‌ها از ساخت اهرام برای پادشاهان دست بکشند، از قراردادن اتاق دفن زیر هرم خودداری کرده بودند. اتاق دفن آخرین هرم پادشاه (مقبره احمس یکم در ابیدوس) بیش از نیم کیلومتر دورتر از هرم و در پشت آن در عمق بیابان قرار داشت.

چرا فراعنه مصر از ساختن اهرام دست کشیدند؟

اهرام نمادین مصر در مناظر پراکنده‌اند و بیش از هزار سال، فراعنه آن‌ها را می‌ساختند تا آرامگاهشان باشند

یکی از سوابق تاریخی که ممکن است سرنخ‌های مهمی دراین‌باره داشته باشد، به‌وسیله‌ی فردی به نام ایننی نوشته شده است که مسئول ساخت مقبره تحوتموس یکم در دره پادشاهان بود. ایننی نوشت: «من به‌تنهایی بر حفاری مقبره‌ی صخره‌ای اعلی‌حضرت نظارت کردم، نه کسی می‌دید و نه کسی می‌شنید.» به‌گفته‌ی آن میسی روث، استاد تاریخ هنر در دانشگاه نیویورک، این رکورد به‌طور آشکارا نشان می‌دهد پنهان‌کاری از عوامل مهم بوده است.

توپوگرافی طبیعی دره‌ی پادشاهان می‌تواند توضیح دهد که چرا این محل به‌عنوان مکان مطلوبی برای مقبره‌های سلطنتی ظاهر شد. دره‌ی مذکور قله‌ای به نام «القرن» دارد که کمی شبیه هرم به‌نظر می‌رسد. میروسلاو بارتا، مصرشناس معاون دانشگاه چارلز در جمهوری چک گفت: «این قله شباهت زیادی به یک هرم دارد و به‌نوعی، مقبره‌های سلطنتی که در این دره ساخته می‌شدند، زیر یک هرم قرار می‌گرفتند.»

مارک لهنر، مدیر و رئیس انجمن تحقیقات مصر باستان، در کتاب خود با عنوان «اهرام کامل: حل اسرار باستانی» نوشت: «دلیل اهمیت اهرام برای فراعنه آن بود که مکانی برای عروج و دگرگونی و رفتن به زندگی پس از مرگ بود.» توپوگرافی اقصر که در دوران پادشاهی جدید به پایتخت مصر تبدیل شد (۱۵۵۰ تا ۱۰۷۰ قبل از میلاد)، نیز ممکن است در کاهش ساخت اهرام نقش داشته باشد. دادسون گفت:

این منطقه ازنظر فضایی بسیار محدود است و برجستگی‌های زیادی نیز دارد. به‌عبارت‌دیگر، این پایتخت باستانی ممکن است بسیار کوچک و ازنظر معماری چالش‌برانگیز بوده باشد؛ به‌طوری‌که ساخت اهرام در آن میسر نبوده باشد.

چرا فراعنه مصر از ساختن اهرام دست کشیدند؟

فراعنه شاید به‌دلیل پنهان‌ماندن مقبره‌ها از مهاجمان، تصمیم گرفتند در دره‌ی پادشاهان دفن شوند

تغییرات مذهبی که بر ساخت مقبره‌ها زیر زمین تأکید می‌کرد، دلیل احتمالی دیگر رهاکردن اهرام بزرگ بوده است. بارتا می‌گوید:

در دوران پادشاهی جدید، مفهوم سفر شبانه پادشاه در جهان اموات رواج پیدا کرد و این امر به نقشه‌های پیچیده مقبره‌ها نیاز داشت که در سنگ بستر زیر زمین تراشیده شده بودند. مقبره‌های زیرزمینی کنده‌شده در دره‌ی پادشاهان به‌خوبی با این مفهوم مطابقت دارند.

درحالی‌که فراعنه ساخت اهرام را متوقف کردند، افراد خصوصی ثروتمند این کار را ادامه دادند. برای مثال، باستان‌شناسان در سال ۲۰۱۴ اعلام کردند که مقبره‌ی ۳۳۰۰ ساله‌ای در ابیدوس کشف شده است که برای کاتبی به نام هرمهب ساخته شده بود و در مدخل خود هرمی به ارتفاع ۷ متر داشت.

در طول هزاره‌ی اول قبل از میلاد، بناهای هرمی در نوبه نیز رایج شد. این منطقه شامل سودان امروزی و بخش‌هایی از جنوب مصر می‌شود. در این منطقه، اهرام هم برای افراد سطنتی و هم برای افراد خصوصی ساخته می‌شد.

تعداد اهرام ساخته‌شده مشخص نیست؛ اما لهنر در کتاب خود می‌نویسد حدود ۱۸۰ هرم سلطنتی وجود دارد؛ درحالی‌که پژوهش‌های باستان‌شناسی اخیر نشان می‌دهد اهرام بسیار بیشتری برای افراد خصوصی ساخته شده بود. حکمرانان نوبه نیز ساخت اهرام را تا حدود ۱۷۰۰ سال پیش ادامه دادند.

منبع: زومیت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • DE ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    6 3
    فقط یک چیز مهم است اگر ابر قدرت بودت جاویدان بود الان فرعون ها روی اهرام بودند نه زیر اهرام و دنیا داشت به زبان فرعونها صحبت میکرد .افول امریکا را سیاسیون فوفول امریکا کلید زدند و امریکا این بزرگترین ابر قدقد و دولت بدهکار روی زمین با سرعت به دره سقوط خواهد کرد . کاخ سفید را هم به مهاجرین جدید برای تامین مخارج تعمیراتش اجاره خواهند داد
    • DE ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 1
      چرا فراعنه مصر باستان از ساختن اهرام دست کشیدند؟ احتمالا آخوندی وزیر مسکن و ساخت و سازشون شده بوده بعد از چند هزارسال روح سرگردانش باز برگشته بود شده بود اینبار وزیر راه و مسکن و ساخت وساز اصلاحطلبکاران.
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    3 5
    بابا کار فرا زمینی ها بود
    • DE ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      1 0
      بنده خدا میگن کار فرا زمینی ها بوده چون خودشون تمدن ندارن خجالت میکشن و کم میارن در زمانی که فرعون اهرام میساخته امریکایی وجود نداشت و اروپایی ها هم هنوز همه شون از روی درختان جنگل پایین نیومده بودند.بخاطر همین هم داعش را مامور کردند آثار باسنانی سوریه و عراق.. را تحریب کند
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 3
    اصلا ساخت این ها کار انسان نیست
    • DE ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 1
      خخخخخخ حالا اگر در ایران بود همه مینوشتند کار و مهندسی برو بچ آریایی بوده . بابا غیر از ایران متمدن چین و مصر ...خیلی جاهای دیگه تمدن داشتند ففط در آن طالها ار‌پایی هو چند عصر زماک از ما عقب تر بودند وقتی ما در عصر آهن بودیو اونها تازه یخاشون داشت آب میشد از عصر یخ بطان تو صبح تغار سازی.
  • أبن الأهواز IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 0
    هیچ پادشاهی از تمدن دلتای نیل خودش رو بعنوان فرعون در هیچ کتیبه‌ای یاد نکرده، و همچنین در هیچ کتیبه‌ای نام تمدن دلتای نیل بعنوان سرزمین مصر یاد نشده. داستان فراعنه و مصری که در تورات ازش تعریف میشه با سرزمین فعلی مصر هیچ مطابقتی نداره، داستان فراعنه و مصر توراتی با تمدن‌های یمن مطابقت داره نه با تمدن دلتای نیل در مصر امروزی. زبان عبری گونه‌ای از زبان عربی و زبان دینی کاهنان بوده و اصلا ما هویتی به نام عبرانی نداریم، ولی متاسفانه این یهودیا جوری با ذهن تاریخی‌یمان بازی کردند که این مسئله دیگه برامون غیر قابل انکار شده. لعنت بر یهود
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 1
      اره ینی با گذشت زمان مثلا اسم روسیه شده آلمان و اسم آلمانم شده روسیه!
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 1
    چرا فراعنه مصر از ساختن اهرام دست کشیدند؟".
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 2
      ساخت اهرام ها کار هیچ انسانی نبود کار اونها فضایی هایی بود که وارد زمین شدن و با فناوری فوق پیشرفته شون ساختن ، توی گوگل هم بزنی متوجه میشی که نوشته شده این بناها حتی انسان های امروزی هم نمی تونن بسازن
    • همایون IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 1
      اولا اهرام ( ها ) لازم نداره اون هرم که ( ها ) می گیره دوما ما خودمان می دانیم چه تکنولوژی پیچیده ای در ساخت اهرام به کار رفته جرثقالها و طریقه تراش سنگ ها که حتی امروز بهترین این دستگاهها نمی توانند این کار در این مقیاس وزنی و ظرافت در برش به انجام برسانند این که شما می فرمائید فضایی ها ساختن این خط زدن صورت مسئله است . نمی دونم چقدر درک می کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس