مذاکره‌کنندگان جدید ایران؛ به دور از جناح‌بندی در راه رفع تحریم‌ها

تیم جدید مذاکره کننده هسته ای ایران به سرپرستی علی باقری معاون وزیر امورخارجه از روز گذشته راهی وین شده است تا در دور جدید مذاکرات که از فردا هشتم ‌آذر آغاز می‌شود، با نمایندگان کشورهای ۴+۱ شرکت کند.

به گزارش مشرق، ترکیب تیم جدید مذاکره کننده هسته ای در وین نشان می‌دهد که راهبرد دولت سیزدهم برای حضور در مذاکرات و رسیدن به هدف نهایی یعنی رفع تحریم‌های ظالمانه وغیرقانونی، تغییرات قابل توجهی نسبت به قبل داشته است.

با نگاهی به ترکیب تیم مذاکره کننده به ویژه متخصصان اقتصادی حاضر در تیم و سوابق گسترده آنها در زمینه اقتصاد بین الملل، مشخصا می‌توان به عزم جدی ایران برای دستیابی به یک توافق دقیق و جامع سیاسی- اقتصادی پی برد.

نکته قابل تامل دیگر عدم توجه به گرایش‌های سیاسی برای انتخاب اعضای اقتصادی تیم مذاکره کننده است. تقریبا همه اعضای متخصص اقتصادی در تیم مذاکره کننده، در دولت‌های پیشین دارای مسئولیت‌های ارشد سیاسی، اقتصادی و بین المللی بوده‌اند.

با توجه به این مسائل، تیم مذاکره کننده به دور از جناح بندی و گرایش‌های سیاسی داخلی، در وین برای رفع تحریم‌های غیرقانونی با کامل ترین ترکیب و دست پر پای میز مذاکره خواهد نشست.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی، رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین المللی، ‌ابراهیم شیبانی، رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی، علی فکری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل سازمان سرمایه گذاری، احمد اسدزاده، سرپرست معاونت بین الملل و بازرگانی وزارت نفت و غلامرضا پناهی، عضو هیات عامل و معاون امور ارزی و بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مذاکره کنندگانی هستند که علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان را در وین همراهی می‌کنند.

امروز یکشنبه سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد تیم مذاکراتی بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزارت خارجه که از دیروز وارد وین شده است ضمن دیروز و امروز ملاقات‌های دو جانبه و سه جانبه ای را در سطوح کارشناسی و سطح روسای هیات‌های چین و روسیه و نیز با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا آقای انریکه مورا برگزار خواهد کرد.

این در حالی است که گفت و گوهای اصلی کمیسیون مشترک برجام فردا بعد از ظهر در محل هتل کوبورگ با حضور هیات‌های اصلی عضو توافق هسته‌ای برگزار خواهد شد.

ترکیب تیم ایران در وین نشان می دهد اکثر اعضای تیم مذاکره کننده بویژه اعضای ارشد و رئیس آن دارای سابقه یا مسئولیت اقتصادی هستند و با هدف رفع تحریم ها در مذاکرات حضور یافته اند. طبق گفته یک دیپلمات ارشد روس حضور برخی مقامات ارشد اقتصادی به معنای جدیت ایران و تسریع در مذاکرات و پرهیز از فرسایشی شدن آن است.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، در حساب کاربری توییتر خود نوشت: ترکیب جدید هیات ایران در مذاکرات وین بسیار چشمگیر است، به عقیده من باید این ترکیب را دلیلی برای اهداف جدی ایران در مذاکرات تفسیر کرد.

مذاکرات برای رفع تحریم‌ها بسیار پیچیده و چند بعدی است. به همین دلیل نمایندگان دستگاه‌های مختلف اعم از حوزه‌های بانکی، انرژی، ‌حمل و نقل، در تیم مذاکره کننده حضور دارند. یکی از موضوعاتی که در دوره های گذشته درباره ترکیب مذاکره کنندگان ایرانی در مقایسه با تیم طرف‌های مقابل مطرح می‌شد این بود که ترکیب تیم مقابل دست کم سه برابر تیم ایران بود و همین امر باعث می شد تیم ایران با مشکلاتی مواجه شود.

دو ماه پیش دستگاه‌های درگیر با تحریم نامه‌ای از وزارت امور خارجه دریافت کردند. در این نامه خواسته شده بود برای تقویت تیم مذاکره کننده کارشناسانی معرفی کنند که واجد سه خصوصیت باشند؛ به موضوعات حوزه کاری خود اشراف داشته باشند، پیچیدگی‌ها و ظرایف تحریم را بشناسند و با حقوق بین الملل آشنایی داشته باشند.

این نامه را تمام دستگاه‌هایی که به نوعی درگیر تحریم‌ها بودند، از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی بانک مرکزی وزارت صمت، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی دریافت کردند. علاوه بر این با هدف استفاده از تجارب تیم سابق، تصمیم بر این شد که ترکیب کارشناسان تیم مذاکره کننده در وزارت امور خارجه تغییر نکند و حتی بر تعداد آنها افزوده شود.

دولت سیزدهم خواهان مذاکراتی با هدف رفع تمامی تحریم‌ها است از جمله تحریم‌هایی که پس از خروج امریکا از برجام وضع شده و یا عناوین و برچسب آن ها تغییر کرده است، همچنین برخی تحریم‌های وضع شده در دولت اوباما که مانع انتفاع ایران از توافق هسته ای شده است.

ترکیب تیم ایران در مذاکرات نشان می دهد که مقامات کشورمان بر نتیجه بخش بودن مذاکرات و پرهیز از فرسایشی شدن آن تاکید دارند. اگر طرف مقابل نیز اراده جدی برای دستیابی به توافق داشته باشد، دستیابی به نتایج عملی امکان پذیر است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس