سی‌ان‌ان: برای توافق با ایران تا پایان سال آینده میلادی فرصت هست

یک شبکه خبری آمریکایی به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که هنوز زمان برای رسیدن به یک توافق با ایران وجود دارد و ممکن است مذاکرات تا سال میلادی آتی طول بکشد.

به گزارش مشرق، یک شبکه خبری آمریکایی روز یکشنبه در گزارشی در زمینه شروع مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین به نقل ازچند مقام آگاه نوشت که هنوز زمان برای رسیدن به یک توافق با ایران وجود دارد.

چند دیپلمات اروپایی به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفتند که هنوز زمان برای رسیدن به یک توافق با ایران وجود دارد، اما به طور محتمل این زمان تا خاتمه سال آتی میلادی خاتمه خواهد یافت. به گفته این دیپلمات‌ها، در این برهه هنوز طرح ثانویه‌ای وجود ندارد.

منابع اروپایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که انتظار دارند ایرانی‌ها با این نشست به عنوان «دور اول» بنگرند. مقام‌ها آمریکایی نیز نگرانی‌های مشابهی را ابراز کرده‌اند.

 سی‌ان‌ان نوشت، دولت «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران تصمیم جدیدی از مذاکره‌ کنندگان را به وین فرستاده که بر لزوم رفع کامل تحریم‌های آمریکا و نه پایبندی به توافق تاکید کرده‌اند، در حالیکه مقامات آمریکایی گفته‌اند که مطلقاً هیچ برنامه‌ای برای ارائه انگیزه به ایران برای گفت‌وگو ندارند.

منابع آگاه از مذاکرات می‌گویند که طرف‌ها از نزدیک شاهد سفر هفته گذشته «رافائل گروسی»، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بودند و آن را نشانه‌ای از رویکرد ایران به مذاکرات در وین می‌دانند. گروسی پس از آن به هیات مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که مذاکرات «بی نتیجه» بوده است.

منابع آگاه به سی‌ان‌ان گفته‌اند که ایالات متحده و متحدانش در نقطه‌ای نیستند که شروع به ارائه اقدامات اعتمادسازی به ایران کنند، اما یکی از مقامات گفته این احتمال وجود دارد که ایالات متحده و متحدانش از چنین گزینه‌ای استفاده کنند.

«برت مک‌گورک» از مقام‌های شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا  به این شبکه خبری گفت: «من فکر می‌کنم ایرانی‌ها بر این باورند که با روسیه و چین گزینه‌ای به سمت شرق دارند که در آن می‌توانند با دور زدن تحریم‌ها ف فشار آن را کاهش دهند، اما این اشتباه است.»

سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفته  که نشست کمیسیون مشترک برجام دوشنبه بعدازظهر هشتم آذر ماه در هتل کوبورگ وین برگزار می‌شود.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه  ایران  نیز چندی پیش در گفت‌وگویی در پاریس با بیان این‌که ما مذاکرات هسته‌ای نداریم، درباره مذاکرات هشتم آذر در وین گفته بود: «موضوع اصلی پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های غیرقانونی این کشور است.»

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم در اظهاراتی با بیان اینکه تمامی تحریم‌های آمریکا باید به صورت یک جا، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی و همراه با تضمین های عینی برداشته شود، گفت که همه تمرکز ایران و ۱+۴، در مذاکرات وین بر رفع این تحریم‌هاست.

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای را فراهم کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس