کد خبر 1305773
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
بورس نمایه

بهانه‌تراشی‌های رئیس سازمان بورس برای غیرسجامی ماندن شرکت‌های بورسی، پایان ندارد.

به گزارش مشرق،‌ با ورود سهامداران عدالت و استقبال مردم از سرمایه‌گذاری در بورس ، این بازار از بازار حاشیه ای و کوچک به بازار بزرگ و مردمی تبدیل شده و اکنون ۷۰ درصد مردم معادل ۵۸ میلیون ایرانی در بورس حضور دارند.

از آنجا که عمده مردم با سرمایه‌های اندک وارد بورس شده‌اند،‌برای ماندگاری در این بازار باید سود سهام آنها به صورت متمرکز و از طریق شماره شبا بانکی که در سجام اعلام شده واریز شود تا حقی از کسی ضایع نشود.

البته طبق قانون تجارت شرکتهای بورسی و فرابورسی اختیار دارند،‌ مجمع عمومی خود را برای برسی صورتهای مالی سال گذشته، تا پایان تیرماه هر سال برگزار کنند و در صورت تصویب سود در مجمع،‌می‌توانند حداکثر تا ۸ ماه بعد یعنی پایان اسفند این سود را به حساب ذینفعان و سهامداران حقیقی و حقوقی واریز کند،‌اما در مورد نحوه واریز سود چیزی نگفته است. البته آئین نامه سازمان بورس برای ناشران بورسی می‌گوید که ناشران از طریق سامانه سجام سود خود را واریز کنند، اما سامانه سجام تازه دو سه سال راه افتاده و برخی سهامداران قدیمی و نیز ناشران یا شرکتها هم هنوز سجامی نشده‌اند، لذا الزامی وجود ندارد،‌اما با توجه به حضور ۷۰ درصد مردم در بورس و وجود بیش از ۳۷ میلیون کد بورسی و نیز با توجه به شرایط کرونایی و لزوم کاهش ترددها در بانک، از نظر بهداشتی و نیز پرهیز از مراحل پیچیده اداری، بهتر است شرکتها از طریق سجام سود خود را واریز کنند.

همچنین سازمان بورس باید قوانین بازار سرمایه را متناسب شرایط جدید به نفع سهامداران خرد و برای حفظ حقوق آنها تغییر دهد و تشویق‌هایی برای سهامداران قدیمی و ناشران برای سجامی شدن فراهم کند تا سود سهامداران به موقع از طریق سجام و به شکل متمرکز واریز شود و حق‌الناسی به گردن مدیران عامل شرکتهای بورسی نماند.

شرکتهای سرمایه‌پذیر برای این که از مراحل پیچیده اداری واریز سود سهامداران خرد و پراکنده رها شوند،‌بهتر است سودهای مصوب شده را به صورت متمرکز از طریق سجام واریز کنند تا حق کسی ضایع نشود و کارها به آسانی صورت گیرد.

بهانه‌تراشی جدید رئیس سازمان بورس

بهانه‌تراشی‌های رئیس سازمان بورس برای غیرسجامی ماندن شرکت‌های بورسی، پایان ندارد. مجید عشقی که چندی پیش واریز سود سهامداران از طریق سامانه سجام را غیرالزامی دانسته بود، در جدیدترین اظهارات خود، تقصیر را بر گردن سهامداران انداخته و عدم احراز هویت تعدادی از آنها در سامانه مذکور را علت غیرسجامی ماندن برخی از شرکت‌های بورسی دانسته است.

سجام مرهمی بر آلام سهامداران خرد

موضوع سامانه سجام و فرار برخی از شرکت‌های بازار سرمایه از واریز سود سهامداران به وسیله این سامانه، مسئله‌ای است که در هفته‌های اخیر بارها و بارها توسط رسانه‌های مختلف به آن پرداخته‌ شده است. موضوعی که مرتبط با مسئله‌ی کلان حقوق سهامداران خرد بوده و پرداختن به آن، یک مطالبه‌ی اساسی از میان مطالبات متعدد این سهامداران است.

خلاصه ماجرا این است که پیش از سال ۱۳۹۹ سود سالانه سهامداران از طرق زمان‌بری همچون ارجاع به شعب بانکی مشخص، پرداخت می‌شد. از سوی دیگر مبلغ سود هر یک از سهامداران در اکثر مواقع بسیار اندک بوده و به همین دلیل ۸۵ تا ۹۰ درصد سهامداران خرد، عطای این سود را به لقایش بخشیده و از دریافت آن صرف نظر می‌کردند و بدین صورت این مبلغ در حساب بانکی شرکت‌ها باقی می‌ماند.

مبلغ سود سالانه اگرچه برای اکثر سهامدار مبلغ اندکی است، اما مجموع آن مبلغ قابل توجهی می‌شود که شرکت‌های بورسی از ماندن آن در حساب‌شان منتفع می‌شدند. اما در سال ۹۹ شرکت‌های بورسی موظف شدند سود سالانه سهامداران را به طور متمرکز و از طریق سامانه سجام واریز کنند. بدین شکل، سود سهامداران به طور مستقیم به حساب آنها واریز شده و دیگر مبلغ بسیاری کمی از پول مرتبط با سود سالانه سهامداران در حساب شرکتها باقی می‌ماند.

با توجه به از بین رفتن منفعت قبلی شرکت‌های بورسی، از همان ابتدا پیش‌بینی می‌شد که این شرکت‌ها در برابر واریز سود سهامداران از طریق سامانه سجام مقاومت کنند. در عمل نیز این پیش بینی اتفاق افتاده و تاکنون بیش از ۵۰ درصد این شرکت‌ها قانون را زیر پا گذاشته و سهامداران خود را برای گرفتن سودشان به بانک‌ ارجاع می‌دهند.

بهانه‌های سازمان بورس، از انکار کلی تا انداختن تقصیر بر گردن مردم!

در چنین شرایطی که انتظار می‌رود نهادهای ناظر و متولیان امر، با انجام اقدامات انضباطی و برخوردهای لازم با شرکت‌های متخلف، آنها را وادار به تبعیت از قانون نمایند، رییس سازمان بورس در روزهای اخیر، طی اظهاراتی، سهامداران را مقصر غیرسجامی ماندن برخی از شرکت‌های بورسی دانسته و در این باره گفت: با توجه به اینکه سامانه سجام امسال تکمیل می‌شود، هنوز بسیاری از سهامداران اطلاعات خود را وارد سامانه نکرده‌اند و ما بدون احراز هویت نمی‌توانیم سود سهام شرکت‌ها را به حساب آن‌ها واریز کنیم.

این اظهارات از سوی رئیس سازمان بورس در حالی مطرح می‌شود که واریز سود از طریق سامانه سجام، منافاتی با عدم احراز هویت تعدادی از سهامداران در سامانه مذکور ندارد. زیرا شرکت‌های بورسی می‌توانند سود تقسیمی را برای سهامدارانی که در سامانه سجام احراز هویت شده‌اند، از طریق سامانه مذکور واریز کرده و برای موارد اندکی که احراز هویت آنها هنوز انجام نشده است، طرق دیگری جهت دریافت سود تعبیه کنند.

در حال حاضر ۲۱۸ شرکت سجامی شده بازار سرمایه نیز از همین روش استفاده کرده و سهامدارانی که در سامانه سجام احراز هویت شده‌اند، سودشان را از طریق سامانه مذکور دریافت کرده و مابقی سهامداران از طرق دیگری همچون مراجعه به بانک به سودشان دست پیدا می‌کنند.

علاوه بر آن ثبت نام در سامانه سجام بسیار راحت‌تر از مراجعه حضوری به بانک‌های متعدد جهت افتتاح حساب و دریافت سود است. به همین دلیل چنانچه شرکت‌های بورسی دریافت سود را تنها منوط به ثبت نام در سامانه سجام نیز نمایند، با استقبال بهتری نسبت به دیگر روش‌های دریافت سود مواجه خواهند شد.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد که عموم سهامداران حاضر در بازار سرمایه اقدام به ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام کرده‌اند. مطابق با گزارش آماری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مهر ۱۴۰۰، تعداد کل کدهای فعال بازار سرمایه ۳۷ میلیون است که از این تعداد ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر احراز هویت شده‌اند. بنابراین اکثر سهامداران احراز هویت شده‌اند و تعداد باقی مانده در صورت عدم احراز هویت، از روش‌های دیگر سود سالانه‌ی خود را دریافت می‌کنند.

همانطور که مشاهده می‌کنید اظهارات اخیر رئیس سازمان بورس بیشتر بهانه تراشی برای شرکت‌های بورسی بوده و مبنای قانونی و عملی ندارد. البته این نخستین باری نیست که عشقی اظهاراتی از این دست را مطرح می‌کند. پیش از این نیز وی به طور کلی الزامی بودن واریز سود سهامداران از طریق سامانه سجام را منکر شده بود که در ادامه بار دیگر به ماجرای مطرح شدن این ادعا توسط رئیس سازمان بورس اشاره خواهد شد.

غیرالزامی بودن سجام، ادعایی که پس گرفته شد

قانون‌گریزی گسترده شرکت‌های بازار سرمایه در مورد عدم واریز سود سهامداران از طریق سامانه سجام، منجر به ورود کمیسیون اصل نود مجلس به ماجرا شده و در جلسه‌ای که در ۹ آبان ماه سال جاری با حضور حجت‌الاسلام حسن شجاعی، ریاست این کمیسیون و عشقی، رئیس سازمان بورس برگزار شد، مقرر شد تا سازمان بورس، تمهیدات لازم برای واریز سود تمام سهامداران از طریق سامانه سجام را طی مدت زمان دو ماه فراهم نماید. وعده‌ای که ابتدا توسط رئیس سازمان بورس تکذیب شد.

عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تنها یک روز بعد از جلسه با رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ضمن تکذیب وعده‌ی دو ماهه قبلی، به طور کلی الزام شرکت‌های بورسی به واریز سود از سامانه سجام را منکر شده و در این باره گفت: اگر واریز سود بخواهد منسجم باشد، الزام قانونی می‌خواهد، فعلاً سازمان بورس در قوانین خود به صورت اختیاری شرکت‌ها را تشویق کرده که به صورت متمرکز سود سهامداران را واریز کنند.

این سخنان رئیس سازمان بورس که صراحتا با دستورالعمل‌های انضباطی این سازمان مغایرت دارد، با واکنش‌های منفی متعددی روبه شد و چندی بعد عشقی ضمن اصلاح اظهارات پیشین خود گفت: پیرو مذاکراتی که در جلسه با رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، توزیع سود نقدی شرکت‌ها از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) با اولویت بالا در دستور کار قرار گرفته است. پیرو همین موضوع در آینده نزدیک مشکلات توزیع سود شرکت های بورسی از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به طور کامل مرتفع خواهد شد.

پس از این سخنان رئیس سازمان بورس، فعالان بازار سرمایه امیدوار بودند تا بعد از این دو ماه، وعده‌ی عشقی عملی شده و پرداخت سود سالانه سهامداران از طریق سامانه سجام، مرهمی هر چند اندک بر آلام متعدد سهامداران خرد خواهد شد. اما سخنان اخیر ریاست سازمان بورس، ابهامات و گمانه‌زنی‌ها در مورد انفعال این سازمان نسبت به عملیاتی کردن وعده‌ی خود را تقویت کرده است.

چیزی تا پایان مهلت دو ماهه برای ساماندهی به بازار سرمایه و واریز سود سهامداران از طریق سامانه سجام باقی نمانده است و شایسته است تا رئیس سازمان بورس در عوض بیان اظهارات نامعتبر(مانند آنچه در این نگارش مطرح شد) تمام تلاش خود را برای عملیاتی کردن وعده‌ی خود به کار ببندد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    26 0
    معلوم نیست چرا هیچ چیزی درست نمیشه چرا تصمیات کلان که به نفع مردمه باید وابسته به نظر یه رییس باشه ؟؟؟
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      7 1
      لعنت بر هر چی مسئول بی کفایته. این مشئول هم روی همونها
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      1 0
      اگر الزام نداشت غلط زیادی کردید که سجامی بشوید و هزینه بابت ان دادیم و اگر قانون است غلط می کند این حرف ........ را می زند و قرار بر این نیست که هر کسی قبای مدیریت به تن کرد از فکر نداشته خود شروع کند و همین واریزی سجام هم مشکل دارد و کسی هنوز این مشکل را حل نکرده است و ان این است که واریزی سجام حداقل باید نماد ان شرکت نوشته شود در واریزی بانک نه اینکه سهامدار نمی داند این سود کدام شزکت است و این متن را هم بایگانی کنید
  • مهدی IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    12 0
    متاسفانه دایره دید مسئولان ما بقدری کوچک است که فقط تا نوک دماغ شان را میبینند مثلا اگر ۴۰ میلیون سهامدار باشد و هر سهامدار سهم ۵ شرکت را داشته باشد باید ۲۰۰ میلیون سفر برای دریافت سود انجام دهد . اگر برای هر سفر ۲ لیتر بنزین مصرف شود ۴۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف خواهد شد و ۴۰۰ میلیون ساعت وقت و....... این یعنی .......
    • علی IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      3 0
      چرا نمیگی اگه ۴۰ میلیون نفر ۵ سهم داشته باشند هرکدام ۱۰۰۰ تومان سود بده میشه ۲۰۰میلیارد تومان سود که کسی دنبالش نمیره و می‌ره تو جیب شرکت ها
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    14 1
    اگرسجام راقبول نداریدچراملت راناچارکردیددرسجام ثبت نام کندو هزینه پرداخت نمایند
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    16 0
    قرار بود وضعیت بورس در زمان کوتاهی پس از شروع به کار دولت اصلاح شود. متاسفانه سهامداران جز همچنان در سراشیبی سقوط هستند البته که بخشی از آن مربوط به عدم آشنایی آنهاست ولی حداقل انتظار این بود که ضرر کمتری نصیبان آنها شود.
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    16 0
    دعوت کردن مردم به بورس توسط دولت و ارگانها و صدا و سیما باعث بدبخت شدن خیلی از مردم قشر ضعیف جامعه شد چه بسیار مردم که بی خونه شدن چه بسیار مردم که بی ماشین شدن چه بسیار مردم که شرمنده زن و بچه شده و بدهکار شدن و زندان رفتن و...
  • حسن IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    38 0
    واقعا متاسفم برای این مملکت بیچاره مردم و دعوت به بورس کردید و سرمایشونو نابود کردید خدا ازتون نگذره
    • dr alipoor IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      4 0
      حرف دل میلیون ها ایرانی بدبخت را زدی که سرمایه شان را در بورس غارت کردند.
  • فری IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 0
    به حساب سجام نمیریزن
  • معلم ناامید IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    4 0
    خدا خودش به داد سهامداران خرد و دارندگان وام در بورس برسه
  • غلامو IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    وقتی رئیس روسای بورس توسط خود سازمان بورس انتخاب میشه نباید انتظار داشت که قدیمی برای کسی که سرمایه اش واردبورس کرده است ارزش قائل شد .البته این مسئله عدم رعایت حقوق مشتری درکل دادوستدهای کشور حاکم است وفروشندگان ازجمله مدیران بورس ،خودرا ارباب وسهامداران خردرا نوکر وبرده خودمی دانند .درآن حدکه هیچ اداره ای وبانکی ،سلامی به ارباب رجوع نمی‌کرد.البته خوداین عبارت ،صاحبان ادارات وبانکها وشهرداریها و کلانتری ها را ارباب تلقی می‌کند،پس مراجعه کننده چاره ای ندارد جزاینکه رعیت باشد .
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    5 0
    پولمونو با سودپس بدین
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    5 0
    اینو عوض کنید این از وقتی اومده اوضاع بورس خراب شده
  • GB ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 2
    دوستانی که میفرمایند بورس باید رشد کند بعد که رشد کرد کی قراره تو اوج پول بده سهم ها رو بخره؟!بهترین راه اینه که اصلاح ادامه داشته باشه مطمئنا بازار راه خودشو پیدا میکنه و قله های قبلی شکسته میشه ولی الان نه چون چشم همه ترسیده
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 0
    اه این همه سهمدار مطمئن باشید یک روزی گریبان شما ها میگیره دنیا دار مکافات درست ما گول شما ها خوردیم اومدیم تو بورس زندگیمو ن نابود شد نوبت شما ها هم میرسه چوب خدا صدا نداره
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    4 0
    والا بیچارمون کردن ۲۰۰میلیون اوردم توی بورس شده ۳۰میلیون
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 0
    متاسفانه این رییس جدید تمام قد در مخالفت با سهامداران حقیقی داره عمل میکنه. چرا سازمان بورس با حقوقی هایی که علنی رنج منفی میکشند و اطلاعات مثبته رو منتشر نمیکنند برخورد نمیکند؟؟؟؟
  • حسن IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    اگر تا انتها موضوع را پیگیری کنید، می توانید ببینید که جناب عشقی هم از این خاک نعمت بهره می بد وگرنه دلیلی برای مخالفت وجود ندارد.
  • G k IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 0
    ۷۰درصد سرمایمون سوخت ومجبور شدیم ۲۰درصدشم بکشیم بیرون. ولی تنها ده درصد باقیانده هم بخاطر وعده دولت جدید هست که نگه داشتم ولی تا یماه اگه بخاری از دیگ اینا بلند نشه
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    9 1
    شرکتهای بیخود را از بورس خارج کنید -با فروش دارایی هاشون ضرر سهام داران را بدهید......سود نقدی الکی نمیخواهیم افزایش دارایی بدهید
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    7 1
    یه مدیر انقلابی جهادی محکم نیست بزارید رئیس سازمان بورس؟
  • سهامدار IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    16 1
    دولت کاری می کنه که سرمایه بره سمت خرید اوراق، چاره ای نداره، پولی هم صرف خرید سهام فروخته شده قبلی نداره که بکنه. تمام. بورس چیزی واسشون نداره.تازه، عمدا، کاری می کنه که بیشتر ریزش کنه.ما که گول خوردیم، سرمایمون رفت ولی اونها هم اعتماد ما رو از دست دادند.این بازی دو طرفه است.
  • حمید US ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    یک سال ونیم پالایش خریدم چه سودی کردیم روحانی گفته بیائی بورس
  • US ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    معاون دادستان تهران باید ریاضیاتش مرور کند که 58میلیون سهام دار یک درصد مردم ایران نیست بلکه هفتادو دو درصد ایران است
  • US ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    یک عده تنگ نظر نباشند با همین سرمایه های کوچک میشود مملکت را بهتر اداره کرد ...قطره قطره شود وانگهی دریا شود متاسفانه آدمهای ظعیف النفس درهمه جا حضور دارند وادمهای نادرست کار مملکت را به این روز انداختند...آدمهایی که کار نمیکنند بلکه چپاول بلدند..
  • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    باسلام به همه مسعولان ووزیران محترم جمهوری اسلامی ایران ازجنس محرومان ،و انقلابی،مردعمل،مرد میدان، ریاست محترم بنیادمسکن و و‌ریاست محترم قوه قضاییه ریاست محترم ریس مجلس و نمایندگان‌ مجلس و ریس ادارجات کمیه امداد و سازمان بهزیستی لطفا ما معلولان‌ و‌مددجویان باخودتان مقایسه نکنید؟ که توان خرید خونه نداریم درحال حاظرگرایه ای خونه گرفتیم نه توان خرید خانه ونه توان وام برداشتن هیچ کدام نداریم واندک پولی که ماهانه واریز میکنید تنها پول دارو دکتر کفایت نمیکند اونم سرپرست خانواده بیمارباشه خداکجایی؟الان نيست از سال ۹۹ فروختیم همش هرروز یه بهانه برای واریز پول فروشمان میارن تو خواب میبینند مثلا فردا میکیم فروش نرفته ،کمی افت کرده ،افرایش داشته امروز الان وضعش خوبه ،بفروشید،نفروشید فردا واریز میکنیم نشد چند ماه سال دیگه‌بلاخره هر راهی استفاده میکنند ما مردم بدبخت هم باور مبکنیم آقای مسعولان رهبری ستور داد کسی فروخت پولش واریز کنبد اولا حرف رهبری هم نادیده گرفتین دوما چرا واریز نمیکنید حرف مفت نزنید که فروش نمیره زیاد شنیدیم گوشمان پر شدن از بس همش وعده
  • سید مهدی IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    با عرض سلام .دزد خدمت یعنی همین .
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    گشان (پدیده شاندیز )سودش واریزنکرد میگه اصلا واریز نمیکنم عشقی بدجوری خودت مدیون ۶۵ میلیون سهامدار کردی دست ما خالی امیدوارم روز قیامت به سزای اعمالت برسی
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 0
    سهامدارها بریزید جلو بورس دارن همه را بیچاره میکنند عشقی را بندازید بیرون مدیر قبلی بورس که استعفا کرد خوب بود
  • احمد IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    از یکی از شرکتهای 420هزارتومان سود بهم تعلق گرفت رفتم بانک ملت خدا شاهده یکساعت و 50 دقیقه تو صف بودم تا نوبتم شد بعد که چک کرد اوکی شد 20 تومان بهم داد گفت شرکت اینقدر برات ریخته البته بعدا فهمیدم 400 تومان دیگه رو بابت حق تقدم خود شرکت کسر کرده حالا در نظر بگیرید بعد دوساعت با دوتا اسکناس ده تومانی از بانک آمدم بیرون واقعا ما کجا زندگی میکنیم خدا از شما مسئولین نگذره که حتی برای وقت مردم هم ارزش قائل نیستید.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    چراجوانان امروزی بی رمق بی تعصبن چزاهیچ کس اعتراض نمیگنن
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    خدا لعنت کند مسئولین بورس
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    عوامل بیخاصیت مثل دوره قاجاریه نباید باشند و فقط فکر اتم و مذاکره و برجام باشه و کشت و صنعت و صنایع رشت و ..راغارت و درامدش از جیب بورس و مردم ساده تهیه شود. 50میلیون نفر اگر هر کدام 10میلیون تومن دولت ازانها گرفته باشد با نوسان راحت مبشود وسط کویر لوت یک کشور از صفر ساخت ولی ساخته شده ولی در خارج توسط فرزند افراد صالح مثل برجسازیهای ترکیه که خیانت و جنایت بشری است این کار
  • DE ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    اقتصاد باید مردمی بشه هم شاخص اقتصاد کلان رشد می کنه هم تحریم گریزه هم مبحث اقتصاد مقاومتی مد نظر امام جامعه است منتها با این افراد که فقط در مسیر دولت ها ارتقا شغلی می گیرند و از مباحث اقتصادی هیچ درکی ندارند امروز رسیدیم به چاه ویل خصولتی که عامل رانت و فساده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس