کشف سیاره‌ای که یک سال کامل در آن ۱۶ ساعت است

ستاره شناسان موفق به کشف سیاره ای جدید در خارج از منظومه شمسی شده اند که تنها در ۱۶ساعت به دور ستاره خود می چرخد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اینترنتی BGR، شکار مداوم سیارات خارج از منظومه شمسی به کشف بیش از ۴ هزار جهان دوردست منجر شده است. برخی از این سیارات جدید به دور ستاره هایی می گردند که هزاران سال نوری از زمین فاصله دارند. این جهان های یافت شده شامل سیارات عظیم و همچنین غول های گازی بزرگی هستند که در برخی موارد شباهت هایی با سیارات منظومه شمسی دارند.

بیشتر بخوانید

نخستین نمای سه بعدی از جو سیاره مشتری

محققان حتی برخی از سیارات شبیه به زمین را نیز در خارج از منظومه شمسی پیدا کرده اند. با این حال، آخرین اکتشاف ستاره شناسان شامل یک سیاره ساخته شده از گاز های داغ است که با سایر سیارات کشف شده تا حدی تفاوت دارد.

این سیاره تازه  کشف شده مشتری فوق داغ نامیده می شود؛ زیرا دمای سطح این سیاره به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ درجه کلوین (حدود ۶ هزار درجه فارنهایت) می رسد و می توان مدعی شد که این حرارت تقریباً به اندازه یک ستاره کوچک داغ است. محققان این سیاره را TOI-۲۱۰۹b نامگذاری کرده اند و گفته می شود دومین سیاره داغی است که تاکنون کشف شده است.

کشف سیاره‌ای که یک سال کامل در آن ۱۶ ساعت است +عکس

با این حال موضوعی که این غول گازی را بسیار جالب می کند این است که این سیاره تنها در مدت ۱۶ ساعت به دور ستاره خود می چرخد. این ویژگی سبب شده یک سال در این سیاره بسیار کمتر از یک شبانه روز زمینی باشد. محققان بر این باورند که دلیل ویژگی فوق، احتمالا واپاشی مداری سیاره TOI-۲۱۰۹b که بر اساس آن به آرامی دور ستاره‌اش می ‌چرخد، نزدیک ‌تر و نزدیک‌ تر شده تا اینکه یک روز با آن برخورد کرد.

ماهواره بررسی گذر سیارات فراخورشیدی گذر ناسا به نام «تس» (TESS)، این سیاره فوق داغ را کشف کرد. «ایان وانگ»، سرپرست این تیم تحقیقاتی در مورد این کشف جدید می گوید: ممکن است بتوانیم بگوییم که چگونه این سیاره در یک یا دو سال آینده به ستاره خود نزدیکتر می شود.

ماهواره تس ناسا رصد TOI-۲۱۰۹ را در ماه مه ۲۰۲۰ آغاز کرد. این سیاره در بخش جنوبی صورت فلکی هرکول واقع شده و حدود ۸۵۵ سال نوری از زمین فاصله دارد. این سیاره دو هزار و صد و نهمین شیء مورد توجه است که توسط ماهواره تس کشف شده است. این فضاپیما یک ماه برای اندازه گیری نور ستاره و همچنین گذر زمان صرف کرد. گذرها افت های دوره ای در نور ستارگان هستند که محققان از آن برای نشان دادن عبور یک سیاره از مقابل ستاره استفاده می کنند. این داده ها تأیید می کند که این ستاره میزبان جسمی است که هر ۱۶ ساعت یک بار از اطراف آن عبور می کند.

مشروح این کشف در نشریه  Astronomical منتشر شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 0
    الله و اکبر
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    چقدر خوب ده ساعت خوابی ۶ ساعت هم پشت منقل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس