کد خبر 1342292
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۰
شناسایی سیارکی با سه قمر برای اولین بار - کراپ‌شده

محققان برای اولین بار سیارکی به نام ۱۳۰ الکترا را در منظومه شمسی شناسایی کرده اند که دارای سه قمر است. این پدیده موجب حیرت ستاره شناسان شده است.

به گزارش مشرق به نقل از ویونیوز، ما به طور کلی با ایده چرخش سیارات به دور ستاره ها یا چرخش قمرها به دور یک سیاره آشنایی داریم. اما بسیاری از ما هنوز اطلاع نداریم که سیارک ها هم می توانند دارای یک یا چند قمر باشند.

برای نخستین بار مشخص شده که یکی از میلیون ها سیارک منظومه شمسی دارای سه قمر است. این سیارک ۱۳۰ Elektra نامیده می شود.  گروهی از اخترشناسان به رهبری آنتونی بردئو از موسسه ملی تحقیقات نجوم تایلند در مقاله خود در این مورد نوشتند: الکترا اولین سیستم چهارگانه ای است که تاکنون کشف شده است.

 سیارک الکترا ۲۶۰ کیلومتر (۱۶۰ مایل) عرض دارد و اولین بار در سال ۱۸۷۳ کشف شد. اما اولین قمر آن به نام S/۲۰۰۳ (۱۳۰) ۱ حدود ۱۳۰ سال بعد کشف شد. دومین قمر این سیارک موسوم به S/۲۰۱۴ (۱۳۰) ۱ در سال ۲۰۱۴ کشف شد. کشف سومین قمر سیارک یادشده در روزهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

کشف سیارک ها کار سختی است، زیرا آنها بسیار کوچکتر از سیارات هستند و نور خورشید رویت آنها را دشوار می کند. شناسایی قمرهای سیارک‌ها (در صورت وجود) سخت‌تر است، زیرا آنها معمولا به شکل لکه‌های بسیار ریز نور به نظر می رسند که اغلب توسط سیارک مادرشان محو شده اند.

S/۲۰۰۳ (۱۳۰) ۱ فقط ۶ کیلومتر عرض دارد و در فاصله متوسط ۱۳۰۰ کیلومتری به دور الکترا می گردد. S/۲۰۱۴ (۱۳۰) ۱ تنها ۲ کیلومتر عرض دارد و میانگین فاصله مداری آن ۵۰۰ کیلومتر است. قمر تازه کشف شده S/۲۰۱۴ (۱۳۰) ۲ نام دارد و حتی کوچکتر و نزدیکتر است. این قمر فقط ۱.۶ کیلومتر عرض داشته و در فاصله مداری متوسط ۳۴۰ کیلومترقرار دارد و همچنین ۱۵۰۰۰ بار کم نورتر از خود سیارک الکترا است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس