کد خبر 1304367
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی توصیه کرده که اعضای برجام، به جای پیگیری ضمانت در چارچوب اهداف اقتصادی، آن را در چارچوب بهبود روابط اقتصادی طرف‌های عضو، دنبال کنند. به ادعای نویسنده، مزایای لغو تحریم‌ها به اندازه‌ای برای ایران اهمیت دارد که از مذاکره عقب‌نشینی نکند.

 در این یادداشت آمده است که افزایش فروش نفت ایران اولین مزیت رفع تحریم‌هاست. سایر تجارت‌ها نیز به کاهش تحریم‌ها پاسخ مثبت خواهند داد. ایران برای حفظ اقتصاد خود نیاز به واردات کالاهای خاصی از خارج دارد. این امر معمولاً در زمانی که ایران تحت تحریم است منجر به کسری تجاری می‌شود.

لغو تحریم‌ها به بانک مرکزی ایران اجازه می‌دهد تا به ذخایر ارزی که مجموعاً بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار است، دسترسی پیدا کند. این به کاهش نرخ دلار و به‌تبع آن کاهش تورم خواهد انجامید. همچنین رفع تحریم‌ها با افزایش ارزش ریال، به کاهش قیمت کالاهای تولیدی و افزایش دستمزدها می‌انجامد. به باور نویسنده، مزایای طبیعی رفع تحریم‌ها، سه مورد است:

انگیزه‌ای کوتاه‌مدت برای ایران ایجاد می‌کنند تا به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام عمل کند.

 زمینه‌ای برای تسهیل معاملات تجاری و سرمایه‌گذاری عمده، مانند خرید هواپیماهای غیرنظامی یا سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز است.

تاب‌آوری اقتصادی ایران را افزایش می‌دهد.

 نظر نویسنده آن است که ایران ضمانت رفع تحریم را نه در اطمینان از افزایش درآمدهای نفتی و یا آزادسازی اموال بلوکه‌شده، بلکه در بهبود روابط تجاری جستجو کند و بر روی فرآیندها و مکانیسم‌هایی متمرکز شود که چنین شرایطی را فراهم می‌کند. حال آنکه روابط اقتصادی ایجادشده پس از اجرای برجام ضمانتی برای عدم خروج آمریکا از برجام فراهم نکرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    2 1
    مزايا نداره! تحريم نعمته!
  • پیروزه IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    1 1
    دلت خوشه امریکا عهد کرده ایران روی پای خودش بایستد ان کشور لعنتی بوی از انسانیت نبرده امام راحل در وصف امریکای ملعون حرف زیبایی گفتند امریکا شیطان بزرگ است.
  • امیر IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    2 0
    غرب بیست سال براتحریمها زحمت کشید سادلوحانست فکر کن تحریم لغو میشه
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      0 1
      دمت گرم خوب گفتی. میلیاردها دلار تا حالا خرج کردند. حالا میان یک شبه نظرشون عوض میشه؟ کل مقاله مذکور حول اقتصاد است. اگر مسئله اقتصاد حل شود تحریم بی معنی میشود
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.
  • جهانگیر IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 0
    یاهو.سلام ما به عنوان کشور مسلمان و شیعه اگر بتوانیم مسئولانی به معنی واقعی کلمه مسلمان داشته باشیم (سلیمانی ها) که سید علی تنها مرد میدان نباشد و دارائی های کشور که قانونی و غیر قانونی به دست میاورند به خارج کشور نرود و حقوق های کذایی را درست کنیم =اعتماد مردم را داشته باشیم نیازی به هیچ رفع تحریمی نداریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس