ارمنستان موضع ایران درباره «تخطی‌ناپذیری مرزها» را ستود

طبق اعلام وزارت خارجه ارمنستان، «آرارات میرزویان» وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با وزیر خارجه ایران، مواضع تهران در قبال «تخطی‌ناپذیری ناپذیری مرزها» را مورد تحسین قرار داد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه ارمنستان درباره تماس تلفنی چهارشنبه شب (دیشب) حسین امیرعبداللهیان و آرارات میرزویان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان بیانیه صادر کرد.

بنا بر گزارش رسانه‌های ارمنستانی، وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد که آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان روز چهارشنبه (دیروز) با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفتگوی تلفنی داشت.

به گزارش «آرکا» در این بیانیه آمده است که میرزویان و امیرعبداللهیان در مورد مسائل امنیتی منطقه‌ای مورد علاقه دوجانبه ارمنستان و ایران گفتگو کردند.

به گفته وزارت خارجه ارمنستان، میرزویان همتای ایرانی خود را «در جریان آخرین تجاوزات نیروهای مسلح (جمهوری) آذربایجان به حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان قرار داد».

اشاره این وزارتخانه به درگیری‌های شدید بیست و پنجم آبان ماه ارمنستان و جمهوری آذربایجان  بود که طی آن هر دو طرف تلفات دادند و طبق معمول چند ماه اخیر، ایروان و باکو طرف مقابل را به «اقدامات تحریک‌آمیز و نقض توافق آتش‌بس» متهم کردند.

طبق بیانیه وزارت خارجه ارمنستان، میرزویان به امیرعبداللهیان گفت: «تجاوز اخیر (جمهوری) آذربایجان به ارمنستان تهدیدی جدی برای تلاش‌هایی است که به دنبال برقراری امنیت و ثبات در منطقه هستند».

میرزویان همچنین «از موضع ایران در قبال تمامیت ارضی ارمنستان و تخطی‌ناپذیری مرزها قدردانی کرد».

بنا بر روایت وزارت خارجه ارمنستان، وزرای خارجه دو کشور همچنین با اشاره به تعدادی از موضوعات مرتبط با همکاری‌های چند جانبه ارمنستان و ایران، آمادگی خود را برای تلاش به منظور تعمیق بیشتر روابط اعلام و در خصوص گسترش روابط در حوزه‌های تجاری، زیرساختی و انرژی تبادل نظر کردند.

در بخش پایانی بیانیه آمده است: «طرفین (میرزویان و امیر عبداللهیان) همچنین بر اهمیت همکاری در راستای یک توافق چند جانبه برای ایجاد کریدور حمل و نقل بین‌المللی "خلیج فارس-دریای سیاه" تاکید کردند».

پیشتر وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان و آرارات میرزویان توضیحاتی داده بود.

طبق اعلام وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، دو وزیر خارجه در خصوص موضوعات مختلف از جمله روابط دوجانبه، همکاری‌های اقتصادی و کمیسیون مشترک اقتصادی، نشست سران اکو که قرار است در عشق آباد برگزار شود و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به بحث و رایزنی پرداختند.

امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی با تأکید بر سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم پذیرش تغییر در مرزهای کشورهای منطقه، از درگیری‌های نظامی اخیر در منطقه قفقاز ابراز نگرانی کرد و خواستار خویشتنداری و احترام به تمامیت ارضی شد.

تاکید امیرعبداللهیان درباره تغییر ناپذیری مرزهای کشورهای منطقه در ادامه هشدارهای ایران در خصوص هرگونه توسل به زور برای تغییر مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان انجام شده است.

رایزنی وزیر خارجه ارمنستان با همتای ایرانی در شرایطی انجام شده که قرار است نشست سران ایروان، باکو و مسکو به میزبانی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ۲۶ نوامبر (پنجم آذر) برگزار شود.

کاخ کرملین پیشتر اعلام کرده بود، نشست پوتین، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان برای بررسی «گام‌های بعدی برای تقویت ثبات و برقراری زندگی مسالمت‌آمیز در قره‌باغ کوهستانی» برگزار می‌شود.

میزبانی پوتین از پاشینیان و علی اف در ادامه تلاش‌های روسیه به منظور حل تنش‌ها و درگیری‌های مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان انجام می‌شود.

روسیه سال گذشته توانست پس از میانجیگری با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، سران دو کشور را به امضای توافق بر سر آتش‌بس سوق دهد و جنگ ۴۴ روزه سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی پایان یافت.

مقام‌های جمهوری آذربایجان بخصوص الهام علی‌اف مدتی پس از امضای توافق آتش‌بس به تنش‌آفرینی مرزی و توسل به اظهارات جعلی برای زمینه‌سازی ایجاد کریدور ادعایی «زنگه‌زور» روی آوردند و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هم در سفر به باکو این ادعاها را تکرار کرد.

این ادعاها در شرایطی مطرح شده که در توافق آتش‌بس، ارمنستان پذیرفته که مسیرهای بسته حمل و نقل بین بخش غربی جمهوری آذربایجان با جمهوری خودمختار نخجوان را باز کرده و امنیت حمل و نقل در مسیرهای مذکور را تضمین کند اما در هیچ کجای آن از ایجاد یک کریدور در امتداد مرز ارمنستان با ایران که باعث حذف این مرز و محروم‌شدن ایران از دسترسی به مسیر ترانزیتی ارمنستان می‌شود، حرفی زده نشده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    6 13
    ایران باید یک پایگاه نظامی تو خاک ارمنستان ایجاد کنه تا جلوی توسعه طلبی و کرم ریزی ترکیه رو بگیره.
  • مجتبی از زنجان IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    1 17
    بازم میگم همه210کشور در جهان زبان دارند اگر کشورها برای تک قومی شدن تلاش نکنند تجزیه میشن الان میانمار با500قوم روهینگیای ها رو از استان راخین بیرون کردند آفرین این خوبه و اینکه نام استان معمولی بشه نام قوم نباشه گلک بیر جور یول تاپلا
    • مجتبی از زنجان IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      2 6
      ببنید هیچ کشور در دنیا تک قومی نشده و اینکه میگویید نام استان معمولی باشه قومی نباشه درسته
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      2 4
      نام ایران به معنی سرزمین مردمان نجیب است.
  • ...... SG ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    19 7
    ببین چه کسی از تجاوز حرف می زند قوم ارمنی موجودیت خود را بر روی جنازه های شیعیان آذربایجان و سرزمین آبا و اجدادی آنها ایجاد کرده است . و نمونه آن اشغال ۳۰ ساله اراضی و ویران نمودن آن و آوارگی ۱.۰۰۰.۰۰۰ انسان بی گناه و ننگ قتل عام خواجوی تا همین یکساله پیش بود. باشد و از ذات بد طین ارمنی چیزی بیش از این انتظار نیست . لیکن متاسفم از اینکه ایران عزیزمان بر عکس ادعای انقلابی مبنی بر قبله گاه شیعه بودن با دشمنان شیعیان مثل ارامنه پیمان مودت می بندد و در روز روشن به ملت خود منجمله ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ آذربایجانی ایرانی دروغ می گوید. مبارک است اتحاد با ارمنی مسیحی بر علیه شیعیان آذربایجان .
    • US ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      10 13
      وقتی دولت ایران روابط دوستانه با ارمنیهای متجاوز به سرزمینهای شیعه آذربایجانی بر قرار می کند پس نباید به روابط اسراییل متجاوز به سرزمینهای سنی عرب اعتراض داشته باشد
    • AU ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      5 10
      حالا شما تشریف بیارید ایران،بعد پرت پلا ببافید! به علیف اف بفرما،دیگه رذلی بوده که براش نوکری نکرده باشی؟! .. رژیمت هم دیر یا زود با خاطره الحاد دینی و ضدیت بادین و خدا و قران،نابود خواهد شد! حتا اگر همه مردمان جهان و فرشتگان جهان و.. برفرض محال! بیان کمکت! سلطنت و حکومت تنها نزد خداست و بی خدا و گناه کار نابود شده هستن.
    • مسعود IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      4 3
      چرت و پرت ...دایه مهربان تر از مادر شدی آقای پان....سرزمین مادری باکو و ایروان ایران بوده وهست و ملدر هم میخواهد فرزندانش را برگرداند و تمام...
  • US ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    10 9
    روابط با اشغالگر ارمنستان که تجاوز و کشتار شیعیان آذربایجان را در کار نامه اش دارد به هیچ عنوان از طرف مردم شیعه پذیرفتنی نیست
  • AU ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    9 8
    هجوم تیپ فدایی ها علیف اف،به نظرات خبرگزاری ها مختلف! چند گرفتید،اینطور شرافت خود رو برای یک ملحد و با تفکرات پوسیده فروختید؟! .. چرا اینجا زندگی می کنید؟! بردارید برید با برادرانتون قوم و قبیله گرا ملحدتون با تفکرات پوسیده زندگی کنید!
    • حسین IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      7 2
      برای اجرای حق و عدالت معمولا از کسی چیزی نمیگیرن و قومیت و یا ملیت هم ربطی به عدالت نداره.... کشتن انسان غیر نظامی و یا زن حامله و کودک در هر دینی و قومی و ملتی نکوهش شده حالا کاش میدونستم تو مسلک شما چرا به این کار نکوهش نشده ؟
  • 1670676951 IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    6 3
    نظر ارمنستان مگه مهمه قاعده بازی دست آذربایجان و ترکیه است
  • ناشناس IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    9 1
    تاریخ گمشده آذربایجان: قلعه ایروان قلعه‌ها، دیوارهای شهر و استحکامات نظامی متعددی در سرزمین‌های تاریخی آذربایجان وجود داشت که امروزه به عنوان قلمرو جمهوری ارمنستان شناخته می‌شوند. باشکوه ترین این دژهای یاد شده، قلعه ایروان بود که در پی حمله روس ها به خانات ایروان، به تدریج توسط ارمنیان ویران شد. پیشینه تاریخی بنا به گفته اولیا چلبی و دیگر مورخان، قلعه ایروان در سال 1504 به دستور شاه اسماعیل اول، فرمانروای صفوی، توسط وزیر او روانگولو خان در ساحل رودخانه زنگی، در محل شهر امروزی ایروان (ایروان) ساخته شد. این قلعه به افتخار روانگولوخان روان نامیده شد. بعدها به دلیل گویش محلی به نام ایروان نامیده شد.
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 3
      منظورت آذربایجان سی ساله است؟اونچه از تمدن ایران زمین الهام جونت خراب میکنه لال شدی چیزی نمیگی؟
  • ناشناس IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    11 1
    تاریخ گمشده آذربایجان: قلعه ایروان قلعه‌ها، دیوارهای شهر و استحکامات نظامی متعددی در سرزمین‌های تاریخی آذربایجان وجود داشت که امروزه به عنوان قلمرو جمهوری ارمنستان شناخته می‌شوند. باشکوه ترین این دژهای یاد شده، قلعه ایروان بود که در پی حمله روس ها به خانات ایروان، به تدریج توسط ارمنیان ویران شد. پیشینه تاریخی بنا به گفته اولیا چلبی و دیگر مورخان، قلعه ایروان در سال 1504 به دستور شاه اسماعیل اول، فرمانروای صفوی، توسط وزیر او روانگولو خان در ساحل رودخانه زنگی، در محل شهر امروزی ایروان (ایروان) ساخته شد. این قلعه به افتخار روانگولوخان روان نامیده شد. بعدها به دلیل گویش محلی به نام ایروان نامیده شد. سافران فرانسوی ژان تاورنیه (1655) و ژان شاردن (1673) در بازدید خود از این منطقه به توصیف قلعه ایروان و نقشه شهر پرداختند و خاطرنشان کردند که ساکنان قلعه به طور استثنایی متشکل از مسلمانان هستند. آنها نوشته اند که این قلعه میزبان 800 خانه بوده و دروازه ای در شمال قلعه وجود دارد که بر روی تپه ای نزدیک کرانه های رودخانه زنگی ساخته شده و دارای پنج برج و دیوارهای دفاعی مستحکم است. در طول دو قرن (16-18)، این شهر 14 بار بین امپراتوری صفوی و عثمانی در نتیجه جنگ‌های متعدد دست به دست شد. اشغال روسیه نقشه روسیه برای حمله به قلعه در اوایل قرن هجدهم زمانی که امپراتور پیتر اول اولین لشکرکشی خود را در قفقاز آغاز کرد، ظاهر شد. اسرائیل اوری، ملی‌گرای ارمنی، که از این طرح آگاه بود، نامه‌ای به تزار روسیه نوشت و به او اطمینان داد که بیش از 300 ارمنی ساکن شهر آماده باز کردن دروازه‌ها برای سربازان روس هستند. در 1 اکتبر 1827، پس از 23 سال جنگ های متناوب، قلعه تسخیرناپذیر ایروان به رغم تلاش حسینقلو خان ​​برای دفاع از آن توسط نیروهای روس اشغال شد. خیانت و خیانت ارامنه باز هم نقش مهمی در تسخیر قلعه ایروان داشت. ارمنی‌ها با آگاهی از چشم‌انداز منطقه، ارتش روسیه را راهنمایی کردند، مناطق ضعیف دفاعی قلعه را نشان دادند و فعالیت‌های جاسوسی انجام دادند. بلافاصله پس از تسخیر قلعه، بناهای تاریخی و فرهنگی مورد تخریب قرار گرفتند. مسجد سردار در قلعه به زرادخانه سربازان روس تبدیل شد و بیمارستانی در حرمسرای تخان ایجاد شد. پس از سقوط خانات ایروان، کاخ خان ساختمان اداری «استان ارامنه» تازه ایجاد شده را در خود جای داد.
    • US ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      8 2
      دوست عزیز ممنون از اطلاعات تاریخی خوبی که ارائه کردی ولی این ارمنی پرستان چشم و گوششان را برای کلیه واقیتهایی تاریخی که مربوط به تورکها باشد بسته اند فقط جعلیات ارمنه را می بینند
    • سلیم IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      4 0
      عزیز گرامی از ارائه اطلاعات ارزنده و مفید شما یک دنیا سپاسگذاریم.قابل تامل و آموزنده بود.با آرزوی موفقیت روز افزون.
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 4
      الان این متن طولانی که نوشتی تاریخ ایران بودا
    • امير IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      1 0
      جالبه پانتركا سريع براى خودشون تاريخ ميسازن چقدر شما كمبود داريد
  • فرهنگ IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    9 1
    ۲۹ سال بود که این عناصر کثیف ارمنی خاک آذربایجان را اشغال کرده بود و به هیچ دینی هم قائل نبود که خاک این کشور اسلامی را ترک کند
    • مجتبی از زنجان IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      0 6
      ببنید نظر شما قابل احترام اما هر۲۱۰کشور در جهان زبان و قومیت دارند این یک معضل جهانی هستش باید همه کشورهای دنیا برای تک قومی شدن تلاش کنند اگر نکنند تجزیه میشن یا درگیری رو دارند متاسفانه یک معضل جهانی هستش از هند۲۰هزار قومی تا اسپانیا با هزار قوم گلگ گویامان اتفاق دوشه
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 1
    اینکه در چه کشور و قومی بدنیا امده ای که دست خود آدم نیست افتخار به چیزی که انسانها در آن نقشی ندارند پس افتخار به نژاد یک‌کار چرت و پرت و شیطانی است.
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 4
    مهم تشکیل کشور باستانی ایرانزمین است. بزرگ و باشکوه که تهران و باکو در قلب این سرزمین قرار بگیرند. کشور فرانژادی باستانی ایرانزمین.
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 1
    کشور تک‌نژادی باشه مطمین باش بعدش استعمار در همان نژاد هم میاد و طایفه سازی میکنه و طایفه ها بجون هم می افتند. الان اعراب همه یک‌کشور و متحد شده اند؟،
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 1
    موسسان‌ آمریکا و کانادا هم به تقلید از ایران، کشورهایشان را بصورت فرانژاپی درست کردند
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 5
    کانال سویز رو ایرانی ها حفاری کردن. لشگر ایرانی ها که از ۱۲ قوم سلطنتی ایرانی یعنی فارس ها آذری ها، کردها و ... تشکیل شده بود. من یک آذری هستم و دوست ندارم کسی ما آذری ها رو از جمع ایرانیان لشگر داریوش و کورش اخراج کنه. ماهم مثل فارسها برای ایران خون دادیم.
    • ناشناس IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 1
      من یه کردم درود به شرفت
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    اعراب جاهلی هم جنگهای طایفهدای داشتند همانها که دختر زنده به گور میکردند. حتی کارشان در دعوای طایفه ای به شمردن قبرهایشان هم میکشید که یعنی ما بیشتر و برتر هستیم
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 2
    آقای پرزیدنت علیف از عثمانی استفاده کردی مفت چنگت خوب کردی، ولی بیا و سردار فاتح ایرانزمین در قفقاز باش. آقای پرزیدنت علیف فرزند صالح اجداد تاجدار ایرانی‌ات یعنی سلجوق اول، شاه عباس اول و آقا محمد قاجار باش. دستت را از دستان برادران ایرانی خودت رها نکن. (ایرانزمین با ایران فرق دارد. تو هم فرزند ایران زمین هستی)
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 2
    کانال سویز رو ایرانی ها حفاری کردن. لشگر ایرانی ها که از ۱۲ قوم سلطنتی ایرانی یعنی فارس ها آذری ها کوردها و ... تشکیل شده بود. من یک آذری هستم و دوست ندارم کسی ما آذری ها رو از جمع ایرانیان لشگر داریوش و کورش اخراج کنه. ماهم مثل فارسها برای ایران خون دادیم.
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    یک روز یک‌ ترکه و کرده و فارسه و عربه باهم‌ یک نهالی رو‌کاشتند. در طور تاریخ گاهی به تنهایی گاهی باهم این نهال رو با خون خودشون آبیاری کردند. و حالا این نهال درخت تنومند و پرغروری شده بنام ایران.‌‌
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 3
    ایرانی ها بهمراه باکو و بنام سبلان پایگاه ((آذرِمقدس)) اننقام شهدای چالدران را از ترکیه عثمانی میگیریم.
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 3
    به‌ او بگویید ، ایران شیری است که هزاران سال است به بیگانه خوری عادت کرده.‌، به لطف کورورش کبیر تا سلجوق بزرگ‌پادشاهان ایرانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس