کد خبر 1304084
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
جنگ سایه‌ها، ارثیه‌ای شوم برای بایدن

پایگاه خبری یاهونیوز از جنگ سایه دولت ترامپ با جمهوری اسلامی پرده برداشته است. کارزاری که وزارت دفاع ایالات متحده مسئول پیگیری آن بوده است و مشخص نیست که در دولت بایدن نیز دنبال می‌شود یا نه.

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ در میان روسای جمهور آمریکا بدترین مواضع را علیه ایران داشته است. دولت ترامپ به طور جدی پروژه ایران هراسی را پیگیری می کرد چراکه تصور می‌کرد بدون ایجاد رعب و وحشت از سیطره ایران بر منطقه، موفق به انعقاد قراردادها و معاملات تسلیحاتی و دستیابی به ثروت‌های کشورهای خلیج فارس نمی‌شود. او از ابتدای ریاست جمهوری خود دشمنی با ایران را علنی کرد و حتی در آرزوی موهوم تغییر حکومت در ایران بود.

مقامات دفاعی و دولتی آمریکا به پایگاه خبری یاهونیوز گفته‌اند که دونالد ترامپ در چند ماه آخر ریاست جمهوری خود، به وزارت دفاع آمریکا که پنتاگون نامیده می‌شود دستور داده بود که کارزاری مخفیانه علیه ایران به راه اندازند، کارزاری که مقامات یادشده آن را جنگ سایه را علیه ایران نامیده‌اند. بخش‌های کلیدی این کارزار مخفیانه و گسترده که واحد «عملیات‌های ویژه» ارتش آمریکا هدایت آن را به عهده داشت، به تایید ترامپ رسیده بود.

یک مقام ارشد پیشین پنتاگون گفته که این طرح که گزینه‌هایی را در ۲۰۰ صفحه ارائه می‌کرد، شامل چیزهایی بود که موجب می‌شد ایرانی‌ها در کنترل خود بر کشور، یا توانایی شان بر جنگیدن، دچار تردید شوند. اما این جنگ شامل یک عملیات مستقیم نظامی نمی‌شد.

بر اساس این گزارش مقامات ارشد نظامی پیشین آمریکا گفته اند طرح این کارزار شامل عملیات‌های خرابکارانه، پروپاگاندا و دیگر عملیات‌های روانی و اطلاعاتی در ایران توسط ترامپ امضا شده بود به گفته آن‌ها، این کارزار اهدافی چون تضعیف اعتماد مردم ایران به دولتشان و صلاحیت و ثبات حکومت را نیز دنبال می‌کرد.

به نظر می‌رسد که ترامپ از سازمان سیا ناامید شده بود به پنتاگون متوسل شد تا مردم ایران را به شورش علیه حکومت وادارد. یاهونیوز در ادامه به نقل از یک مقام ارشد دفاعی پیشین نوشته است که ترامپ پس از ارائه جزئیاتی به او درباره بخش‌های مختلف این کارزار، تایید کرد این عملیات‌ها باید توسط دولت بایدن انجام بگیرد.

بر اساس این گزارش هنوز مشخص نیست که دولت بایدن کماکان این عملیات‌ها که به تأیید ترامپ رسیده بود را پیگیری می‌کند یا خیر. اما به نوشته این پایگاه خبری، مقام‌های دولت فعلی آمریکا با توجه به نزدیک شدن موعد مذاکرات جدید در ایران ممکن است مجبور شوند در این خصوص که آیا اجرای این کارزار مذاکرات را به خطر می‌اندازد یا بر عکس، می‌تواند ایران را به اتخاذ توافق بر سر برجام متقاعد کند، تصمیم‌گیری کنند.

یاهونیوز نوشته که وزارت دفاع و سازمان سیا از ارائه توضیحات در این باره خودداری کردند و کاخ سفید هم پرسش‌های این رسانه در این مورد را به پنتاگون ارجاع داده است.

بر اساس سخنان این مقامات پیشین، در عمل، بسیاری از بخش‌های این «جنگ‌افروزی غیرعادی» به کسب مجوز رسمی از رئیس‌جمهور نیاز نداشته و شخص وزیر دفاع و دیگر مقام‌های ارشد پنتاگون می‌توانسته‌اند اجازه آن را صادر کنند. این مقامات اظهار کردند، برخی در پنتاگون، به ویژه در ستاد مشترک ارتش، سال‌ها از اجرایی شدن این برنامه‌ها جلوگیری کردند.

اما، مطابق ادعای مقام‌های سابق آمریکایی، عده‌ای در پنتاگون و به ویژه در داخل ستاد مشترک ارتش آمریکا چندین سال بود که مانع اجرای طرح‌های این چنینی می‌شده‌اند. در این گزارش آمده است که یکی از مقامات پنتاگون گفته که در اوایل سال ۲۰۱۸ صراحتا دستوری در مورد برخی از بخش‌های این کارزار به پنتاگون ابلاغ شد. اما پنتاگون ازهرگونه اقدامی خودداری کرد. اما در نهایت پنتاگون با وجود نارضایتی و خشم دولت ترامپ ناچار شد بخش‌های از این جنگ غرعادی‌ را اجرایی کند تا این طور جلوه نکند که کاملا سر ناسازگاری داشته‌اند یا مقاومت می‌کنند.

به گفته مقامات کارزار پیشنهادی به دقت توسط کارکنان حقوقی پنتاگون بررسی شد. یکی از موانعی که در وزارت دفاع وجود داشت، مشروعیت قانونی آن بود، این که آیا شامل اقدامات جنگی می‌شد یا نه. حقوق‌دان‌های پنتاگون نگران این بودند که این اقدامات احتمال تحریک وقوع یک جنگ را افزایش دهد.

در ادامه این گزارش آمده است که کنت مک‌کنزی فرمانده نیروهای آمریکا در خاورمیانه [سنتکام] از حامیان سرسخت این گونه اقدامات با تمرکز بر ایران بود اما در عوض، مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدام در روند اجرایی شدن این طرح کارشکنی می‌کرد.

برنامه‌ریزی‌ها برای این کارزار و جمع‌بندی آن که به گفته مقامات سال‌ها طول کشیده بود، و شامل اقداماتی می‌شد که اجرایی کردن آن بعد از صدور مجوز از سوی رئیس‌جمهور ۶ ماه به طول می‌انجامید. یک مقام سابق پنتاگون گفته است: برای ترامپ تشریح شده بود که هیچ‌یک از این اقدامات در دوره ریاست جمهوری او رخ نخواهد داد.

این پایگاه خبری نوشته که کریس میلر، وزیر دفاع موقت پیشین آمریکا در این مورد گفته است که سازمان سیا و وزارت دفاع گزینه‌های خوبی به تصمیم‌گیران ارائه نمی‌دادند، چون فکر می‌کردند ترامپ دیوانه است و اگر ایده‌ای به او می‌دادند، می‌گفت، انجامش دهید و به خاطر همین آن‌ها فکر می‌کردند باید کنترلش کنند. این تلاش دقیقه ۹۰ آخرین ناکامی از سلسله ناکامی‌های چندساله مقام‌های دولت ترامپ در پیشبرد مقابله در پشت پرده با ایران بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پژمان IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    اگه رئیس جمهور ایران باد معدشو مثل بایدن خالی میکرد، رسانه ها تا لحظه ی مرگش رهایش نمی کردند ولی چون غربی هست کسی بهش کاری نداره.
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس