کد خبر 1303452
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
دیدگاه کشورهای منطقه درباره ایجاد مکانیزم "۳+۳" برای حل مسائل قفقاز

سفیر کشورمان در ترکیه در یادداشتی بر حمایت ایران از پیشنهاد همکاری منطقه‌ای اردوغان در حوزه قفقاز تاکید کرد.

به گزارش مشرق، محمد فرازمند، سفیر ایران در ترکیه طی یادداشتی در خبرگزاری آناتولی اعلام کرد:«تهران از پیشنهاد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نوامبر ۲۰۲۰ در زمینه تشکیل سازوکار همکاری منطقه‌ای در قفقاز جنوبی با مشارکت کشورهای جمهوری آذربایحان، ارمنستان و گرجستان به عنوان ۳ کشور این منطقه و همچنین با حضور ترکیه، ایران و روسیه در قالب ۳+۳ حمایت می‌کند».

بیشتر بخوانید:

افزایش ۹۴ درصدی تردد ترانزیتی ایران از آذربایجان

وی در این یادداشت خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران با اشتیاق از این ایده استقبال کرد و نخستین تحرک دییلماتیک در جهت تحقق بخشیدن به این ایده را نیز در سطح وزیر امور خارجه انجام داد و در بهمن ماه سال ۱۳۹۹( فوریه ۲۰۲۱) وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران در سفر دوره ای به باکو، ایروان، مسکو، تفلیس و آنکارا بر اهمیت شکل گیری هرچه سریعتر این ابتکار تاکید کرد. بجز یک کشور، سایر کشورها بطور اصولی با این ابتکار اعلام موافقت کردند».

فرازمند در ادامه بیان کرد:«ابتکار ۳+۳ دقیقاً در راستای اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یعنی حل مشکلات منطقه توسط کشورهای ذی نفع منطقه، به حداقل رساندن زمینه های تنش و توسعه همکاری‌های و ایجاد یک منطقه قدرتمند از طریق هم افزایی توانایی های کشورهای منطقه است. دولت آقای رئیسی نیز با اعلام اینکه همسایگان الویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هستند، بر این مبانی صحه گذاشته و تاکنون چندین بار موافقت خود را با ابتکار ۳+۳ (و یا ۲+۳ تا زمان آمادگی گرجستان برای پیوستن به این مجموعه) اعلام داشته است».

سفیر ایران در ترکیه یادآوری کرد:«شایان ذکر است حتی در اثنای جنگ بین دو همسایه شمالی ایران در سال ۲۰۲۰ نیز معاون سیاسی وقت وزارت امور خارجه ایران با سفر به باکو، ایروان و همچنین مسکو و آنکارا پیشنهاد مشابهی را برای ایجاد یک مکانیزم کنترل تنش در قفقاز و حل اختلافات به شکل عادلانه از طریق مسالمت آمیز برای پایان دادن به اشغال اراضی آذربایجان و ایجاد صلح پایدار مطرح کرد».

در ادامه متن این یادداشت آمده است:‌ «ناگفته پیداست که در عرصه دیپلماسی، ابتکارات و ایده‌ها به‌ ویژه سازکارهای جمعی از زمان طرح ایده تا تحقق آن، نیازمند هماهنگی و تقریب دیدگاهها، فراهم شدن شرایط ذهنی و عینی بین طرف های مختلف ابتکار است، اما آنچه مهم است حفظ اراده جمعی، تداوم پیگیری‌ها و پشتکار برای به بار نشاندن ایده های سازنده است. خوشبختانه برای تحقق ابتکار ۳+۳ و یا (۲+۳) اراده جمعی و منافع مشترک و درک متقابل بالایی بین کشورهای ذی نفع وجود دارد. بدون شک استقرار صلح و ثبات و پایان دادن به یک تنش ۳۰ ساله در منطقه استراتژیک قفقاز جنوبی و باز شدن فرصت‌های توسعه و تجارت و سرمایه‌گذاری و حمل و نقل روان به سود همه ملت های این منطقه است».

فرازمند در پایان با تاکید بر این‌که «جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که با تمامی کشورهای داخل در این ابتکار روابط حسنه ای دارد»، افزود:«بسیار امیدوار و مشتاق تحقق این ساز و کار است و باور دارد در چارچوب این ابتکار، افق های روشنی از همکاری‌های سیاسی، امنیتی، تجاری، اقتصادی و ترانزیتی بر روی ملت‌های منطقه باز خواهد شد، مزیت بزرگ این ابتکار آن است که هیچ یک از طرف‌های ذی حق در آن کنار گذاشته نشده‌اند. شایان ذکر این ۳ کشور همسایه قفقاز یعنی ایران، ترکیه و روسیه قبلاً تجربه موفقی را در کاهش تنش و کنترل خونریزی در سوریه ارائه کرده‌اند»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    چقدر خشن
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 4
    بابا گول این مرتیکه اردوغان را نخورید هدفش چیز دیگه است
  • مهدی IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 1
    آخی چطوره ایران پیشنهاد بده اردوغان و ترکیه حمایت کنه قشمو کیش داده شد چین دریای خزر داده شد روسیه و کشورهای دوروبرش قرباغو دودستی دادین اذربایجان عراق بودو حشد شبی که اونم میگن باید منحل شه تا بوده همین بود سردمداران ایران کاش به فکر خاک پرستی وطن پرستی بودن فرداد ترکنمچای وقردادهایی که ایرانو کوچیکترو ذلیلتر کرد خداییش ملت ایران چه گناهی کردن آخه اینهمه بدبختی با مدیران بیعرضه از محمدعلی شاهو فتحعلی شاهو رضا شاهو قاجار و وووووو تاریخ خوبی نداره ایران ذره ذره خاکشو فروختن خوردنو بردنو ماند ایرانو عقب ماندگیش
  • علی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    اردوغان بده بود که
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 1
    این پیشنهاد خیلی وقت بود داده شده بود 3+3 در همان روزی که اردوغان شعر آراز را خواند . ولی جنجالی راه افتادکه اصل مطلب از یادها بره . ایران مانور بازی کرد پیش روسیه شکایت کرد ارمنستان را تحریک کرد دید کار به جایی نمی بره بالاخره تسلیم شد .
  • NL ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    0 0
    مردم ترکیه و ایران از یک‌خانواده هستند.‌ بخصوص از نظر شکل و‌قیافه و ژنتیک مردم ترکیه‌خیلی شبیه فارس ها هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس