کد خبر 1303241
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
شریعتمداری - کراپ‌شده

آقای رئیسی، رئیس‌جمهور محترم کشورمان بلافاصله بعد از انتشار خبر حقوق‌های نجومی مورد اشاره، دستور برکناری مدیران شرکت یاد شده را صادر کرده‌اند.

به گزارش مشرق،  حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی تحت عنوان «انگور را دانه دانه می‌خورند!» نوشت:

۱- شخصی را حکایت کرده‌اند که سبدی از انگور پیش روی نهاده و به خوردن مشغول بود. او برخلاف معمول، انگور را با خوشه به دهان می‌کشید و در یک چشم بر هم زدن می‌بلعید و چوب خالی از دانه‌های انگور را بیرون آورده و به این سوی و آن سوی پرتاب می‌کرد. عابری با مشاهده این حالت به او گفت؛ عموجان! انگور را دانه دانه می‌خورند، نه خوشه، خوشه!. و یارو درحالی که به خوردن مشغول بود، در پاسخ گفت؛ آنکه دانه دانه می‌خورند بادمجان است، نه انگور!.

۲- دیروز فیش‌های حقوقی کارکنان شرکت دولتی پتروشیمی امیرکبیر منتشر شد. حالا نیم‌نگاهی به سه نمونه از میزان حقوق‌های ماهیانه سه تن از مدیران این شرکت بیندازید.

« ف - ر»، مدیر مالی ۲۱۵ میلیون تومان. « ع - ج»، مدیر منابع انسانی ۱۲۵ میلیون تومان و « ‬ح - الف» رئیس‌حراست (کسی که وظیفه‌اش گزارش پلشتی‌ها به مقامات مسئول است) ۸۴ میلیون تومان ...

۳- همه ساله بیش از ۷۰ درصد بودجه کل کشور به شرکت‌های دولتی (از جمله شرکت یاد شده) اختصاص داده می‌شود (سال گذشته ۷۵ درصد‎ بودجه و امسال اگرچه هنوز رقم رسمی اعلام نشده است ولی گفته می‌شود که درصد آن افزایش هم یافته است).

بر اساس آمار موجود از ۳۹۸ شرکت دولتی، ۳۲۳ شرکت زیانده هستند و سؤال این است که هفتاد و چند درصد بودجه کشور که از سفره توده‌های مردم برداشته می‌شود، به حلقوم چه کسانی ریخته می‌شود؟! بدیهی است که شرکت‌های کارآمد و مدیران لایق بیرون از این دایره‌اند.

۴- همان دیروز، یکی از کانال‌های خبری نزدیک به دولت خبر داد که آقای رئیسی، رئیس‌جمهور محترم کشورمان بلافاصله بعد از انتشار خبر حقوق‌های نجومی مورد اشاره، دستور برکناری مدیران شرکت یاد شده را صادر کرده‌اند. اقدامی درخور تقدیر که از جناب رئیسی غیر از این هم انتظار نرفته و نمی‌رود. ولی این اقدام اگرچه شایسته تحسین است ولی کامل نیست و به دو اقدام بسیار ضروری و حیاتی دیگر نیاز دارد.

اول؛ اینکه مدیران حرامخوار برای مجازات به قوه قضائیه معرفی شوند.

دوم؛ در حالی که بیش از سه ماه از شروع به کار دولت انقلابی و مردمی جناب رئیسی می‌گذرد، کار بررسی صلاحیت برخی از مدیرانی که در دولت قبل به بدنه قوه اجرائیه تزریق (بخوانید تحمیل) شده‌اند و از شایستگی لازم برای حضور در مسئولیت‌های حساس برخوردار نیستند، صورت نپذیرفته است.

بدیهی است که دولت از مدیران و مسئولان شایسته فراوانی برخوردار است و تعداد نالایق‌ها ‌اندک و کم‌شمارند ولی همین تعداد ‌اندک با اقدامات پلشت خود، از یک سو برای ملت و دولت مشکل می‌آفرینند و از سوی دیگر به موقعیت و شخصیت مدیران لایق فراوانی که ساختار اصلی دولت را تشکیل داده‌اند، لطمه می‌زنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    55 7
    ایـــــــول! همینـــه... سالها منتظر همچیـن خبرهایی بودیــم!
    • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      11 0
      این چنین زیر و زبر عالم نمی‌ماند مدام/ می‌نشاند چرخ هر کس را به جای خویشتن/
    • علي مشهدي IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 0
      به نظر ميرسد دولت مردمي آقاي رئيسي اين ....هايي كه به بيت المال چسبيده اند و حقوق نجومي ميگيرند و كم هم نيستند در شركت هاي دولتي و ...!!! و اكنون همچون افعي شده اند را زودتر بايد تعيين تكليف نمايد.
  • دادا IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    27 10
    ملت از دولت مجدانه میخواهد این اشخاص حرام خوار و بی وجدان که چنین حقوقهای نجومی گرفته اند همه گرفته شده ها پس گرفته بشود مگر کوه کندند که چنین حقوقهائی گرفتند یا چه شاهکاری کردند این است که کشور را به چنین وضعی انداختند
    • فراموش شده IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      5 0
      عزیز چی رو پس بگیرن ، سه سال پیش خونه خریده 5 میلیارد الآن شده 70 میلیارد . میره تو دادگاه با گردن کلفت میشینه میگه باشه 5 میلیاردی که دزدیدم رو پس میدم. اصلا یکی از شگردهای اینها همینه . میگن اگه فهمیدن فرعش رو پس میدیم نه اصلشو. طلاهای و دلارهای تو صندوق بانک مرکزیشو که نمیگیرن. اینها خائنن و باید مثل خائن باهاشون برخورد کرد. دلم برای بچه های این مملکت که سر گرسنه به بالین میذارن میسوزه.
  • کاظم IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    28 0
    چرا اسمشونو نمی گی؟ فاسد باید آبروش بره
    • علی IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 13
      مشکل قانونی داره.تا توی دادگاه قانونا محکوم نشن نمیشه.ولی بعد محکومیت قطعا حق با شماست.ممنون از حساسیتتون.
  • فراموش شده IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    10 0
    خوردن و بردن . عزیز دل آقای رئیس جمهور. همینها وبا همین پولها ده ها ملک تو زعفرانیه و فرمانیه و الهیه خریدن و مولتی میلیاردر شدن. بچه های همین ها هستن که با ماشین های میلیاردی دور دور میکنن. حالا شما برکنارش کن ، اون دیگه بارشو بسته و کیسه شو از فرصتی که بهش دادن پر کرده . حالا داشته باش پاداش پایان خدمت فرهنگیان رو که یه ماه حقوق این هاست و هنوز ندادین.
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      2 0
      باید به اینها فرصت تخلف ندهند و در اولین تخلف برکنار شوند و مادام‌العمر از بسیاری از خدمات دولتی محروم مخصوصا استخدام و نصب دوباره
  • حیدر کرار IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    این تنها یه شرکت ازهزاران شرکت دولتی میباشد هزاران نجومی بگیر مانده که افشا بشوند باید هر شرکت دولتی حقوق کار کنانشون رو روی سایت بازرسی قرار بدند تا همه چی شفاف باشه مردم تاوان کسری بوجه این دولتی ها رو ندن
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    9 8
    شرم آور واقعا اسلام و عدالت کجاست مجازات حقوق نجومی کجاس
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      1 16
      اگه یه مدیر حرامخور هست به اسلام ربطش نده
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      1 0
      راستی ثروت مملکت رو چه جوری میخورین؟دونه دونه یا لپ لپ!
  • ناشناس IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 5
    تحلیل بسیارخوبی بودولی انگوروبادمجان چه ربطی داشت چون عریضه خالی نباشه نبایدهرحرف بی ربطی رونوشت چه ربطی داشت چه مثل نابجایی
  • رضا IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    9 0
    والله صد رحمت به دزد خونه !
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 0
    و از جمله این مدیران نورچشمی . چند برابر دیگر مدیران حقوق نجومی میخوردند . آنهم در کمال آسودگی . که اینطور معلوم است از جمله مدیران مالی که جز خودشان و مدیزان بالاتر که کمتر از آنان لابد دریافتی نداشتند . آگاهی نداشته . .. یعنی سری به امور مالی اینگونه شرکت ها زده شود .
  • ناشناس IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    چرا اول برملا میشه وبعد اخراج .خب چی میشه اهالی خبر هردورا با هم اطلاع رسانی کنند.همزمان که باشه نجومی بگیران فرار ودولت معتبر میشود
  • DE ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 6
    خودت چطور انگور میخوری ؟؟ لف لُف و مشت مشت ؟؟؟؟ ...
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      5 5
      اپوزسیون داخلی و خارجی سالهاست که دنبال یک برگ سند و سوتی از حسین شریعتمداری هستند، چیزی پیدا نکردن.... مطمئن باش اگر چیزی بود، نمیتوانست اینقدر رک و بی مهابا علیه فساد و مفسدان قلم بزنه
    • DE ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      50 : 9 خیلی ها دزدی ها ی میلیاردی دارند و بدنام و بد سابقه اند اما پشتیبانی بالادستی را دارند و در امن و امان دارند می خورند و می برند . اینها که آن دزد بی پول و پارتی بادام زمینی نیستند ! فقط اظهار چاکری و بندگی بکن و خودت را به بدنه قدرت بچسبان ، حراف و بی شرم هم باش ، بچاپ و ببر ...
  • IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    باید علت نجومی بگیر شدن مدیران را بررسی کرد. علت آنست که همیشه نگران کنار رفتن مدیران یا بی انگیزه شدن و بخصوص از کشور خارج شدن مدیران هستیم. به همین علت به آنها اختیارات بی انتها می دهیم و دست آنها را باز می گذاریم.
    • US ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      علت نجومی بگیر شدن مدیران درنتیجه دولت های فاسد و ناکارآمد در طی سالهای پس از انقلاب بوده. دولت هایی که عمدتا اصلاح طلب بودند و عناصر نفوذی بسیاری در این دولت ها رخنه کرده بودند و از دشمنان ایران دستور داشتند تا میتوانند خرابکاری کنند هم خودشان بدزدند و هم زمینه دزدیدن سایرین را فراهم کنند تا موتور کشور و نظام را پایین بیاورند.
  • GB ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    ۲۱۵ میلیون؟ ؟ ؟ این بابا کجاست من برم کفشاشو واکس بزنم.
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      براش واکس و دستمال زدن که شده این . کمر خم میکنم سنگ بچینن ولی زیر منت کسی نمیرم
  • سامیه IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    مگر این شرکت ها خودشان درآمد ندارند که بیش از 70درصد بودجه خرج اینها می شده پس اگر درآمد ندارند به چه دردی می خورند
  • nabhan12 IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    عموزودباورنکنیدبخداقسم شعارمیدن مسعول کسی هست انجام میده نه حرف میزنه ازاین حرفها ازهمه مسعولین درامده کدوم تاحالا اجرای شده تاحالا کی ازاین حرامخوارها محاکمه شدن توزندان به سرمیبرن بخدا هرمسعولی که دزدی کنه نمیخوادزندان بره جارو بش بدن حکمش ۵ یا۱۰سال بدون حقوق خیابانهاجاروکنه تامردم ببینن
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 0
    اگر خود حراست درگیر نبود، این فساد زودتر آشکار می شد. شک نکنید اگر بخشهای نظارتی نظیر حراست فاسد نباشند و سالم باشند امکان بروز فساد بسیار سخت خواهد شد.
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 5
    روزنامه کیهان چکاره است که اینهمه بهش اهمیت ميديد
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    ب. ب = ؟
  • خوزستان IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    با سلام و احترام مدیر منابع انسانی یکی از چهره های بندر ماهشهر می باشد و حتی یکی از گزینه های مدیرعاملی برای امیرکبیر...چه شد واقعا؟؟؟ از طرفی گفته میشود که رییس روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفته که اسناد منتشر شده فاقد اصالت و فیش حقوقی نیست بلکه گزارش حساب گردش مالی می باشد. همهء ما هم حیران هستیم که اگر این موضوع کذب باشد پس چه بی رحمانه کمر به بی آبرویی وی برداشته شده و اگر هم حقیقت دارد دیگر به چشم خود نیز نمی توان اعتماد کرد و باید شفاف سازی صورت پذیرد. بنده فقط صرفا جهت اطلاع پست گذاشتم و قضاوت با ما نیست.
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    بایستی سقف واریزی حقوق تعیین بشه، فیش حقوقی این افراد آیتمهایی برای سوء استفاده داره، اصل حقوق در حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیونه ولی آیتم کارانه و ... حقوق رو تا ۲۰۰ میلیون بالا برده.
  • رضا IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    سلام چرا علی رغم تاکید فراوان مبنی رعایت حقوق ها باز عهدای رعایت نمی‌کنند چون برخورد قاطع نیست اینها باید اسامی شأن علنی برخورد شدید عبرت آموز بعمل آید .تا کسی جرات نکند.متاسفانه روند ادامه دارد
  • م IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    سلام به این لیست حقوق کارکنان و بازنستگان تامین اجتماعی و جاهای دبگم اضافه بشه خوبه مستمر بگیر میگره نهایت ۱۰ بعد اونا چقدر میگیرن به مشگلات و مسائل مردم توجه و رسیدگی کنید
  • بهلول IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    سلام ما ملت ایران از آن مقام محترم و مرضی الطرفین مجدانه خواهان واکاوی و تحقیق و تفحص از کلیه مدیران بالا دستی هستیم .
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 3
    سلام‌اول‌انقلاب‌لیست‌وزیران‌سابق‌ را‌خواستن‌اقای‌شریف‌امامی‌8هزارتو‌مانو‌یک‌کارمندگروه‌و‌پایه‌1200هزارتومان‌‌
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    طرف دوتا دونه بادام ازمغازه دزدید چقدر حبس شکنجه وشلاق زدنند واسم وابرویشان را بردنند.
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 1
    برو بابا.. ...با این کارهای نقطه ای مشکل حل نمیشه..
  • حسین ارومیه IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    بله حرف حق راگفتی دست بریزادباید مدیران نالایق محاکمه شوند
  • کارشناس IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    ولی فساد در بورس کماکان وجود دارد
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    فقط شما رو به خدا حق وما وبچه هایمان را از این کلاه برداران بگیرید
  • صنعت نفت IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    6 0
    با سلام. موضوع خصوصی سازی در صنعت نفت که بیشتر یک اقدام صوری بود تا واقعا خصوصی سازی، عامل عمده این فسادها است.چرا؟ عمده سهام شرکت های واگذار شده مال چند صندوق بازنشستگی است: 1- وزارت اموزش و پرورش 2- وزارت نفت 3- وزارت کار که همگی دولتی اند و بابت دیون خود، شده اند سهام دار! 40% سهام نیز در بسیاری شرکت ها متعلق به سهام عدالت است که متولی آن بازهم دولت است!. اما بررسی های دقیق میدانی و کارشناسی نشان می دهد که مجموعه شرکتهای واگذار شده تحت عنوان خصوصی سازی از نظارت کلیه دستگاه های نظارتی چون دیوان محاسابات، سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل 90، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه تقریبا معاف و در امانند! مسئولین حراست ها دراین شرکت ها نیزتوسط مدیران عامل همان شرکت ها انتخاب و حقوق و مزایای شان پرداخت می شود و بدیهی است" چاقو دسته خود را نمی برد"! اما شرکت های پتروشیمیایی د رقالب هلدینگ های عمده خلیج فارس و باختر، حکایت های وحشتناک تری از فساد در کلیه سطوح دارند! که پتروشیمی امیر کبیر در بحث حقوق های نجومی، فقط اندکی از بسیار است!.
  • میثم رضایی IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 0
    کل کار کار همین بود!!!؟اینا رو باید تا قرون اخر از حلقوم زن و بچشون بکشی بیرون. گند زدن تو مملکت
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    به خاطر اینکه کم نیاره مجبور شد سر ته ماجرا رو ببنده
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 4
    کیهان چقدر حقوق می گیرد ؟
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    آخرشو خراب کردی جناب شریعتمداری اتفاقا نالایقان از لایقان بیشترند, از شما بعیده ندونی!!!
  • علیرضا IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    چرا در کشوری مثل چین که یک و نیم میلیارد نفر زندگی میکنند چنین اتفاقاتی نمی افتاد ؟ و روز به روز هم در حال پیشرفت و توسعه هستند.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    در طول این مدّت کسی نیآمده بگوید چرا و چه مشکلی وجود دارد همیشه اگر نگوییم در اکثر موارد پای کارمندان و یا مسئولان حراست ادارات درگیر است. وقتی رییس اداره که در طول 30 سال شاهد بودم همیشه بیشترین اضافه کاری و ..... را به مأمور حراست داده و حقوق و اصلاً انتخابش توسط رئیس اداره می باشد میتواند در مقابل پلشتی ساکت نباشد و از حق دفاع کند و یا اصلا خودش یکی از عوامل فساد نباشد. برای صدق گفتارم کلیه اضافه کاریها ، ماموریتها و پاداشهای حراستی های کل ادارات بررسی تا مشخص شود چه گندی در این مملکت زده شده و در حال زدن است.
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 1
      لب کلام را شما گفتی
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    10 0
    کلیه اضافه کاریها ، ماموریتها و پاداشهای حراستی های کل ادارات بررسی تا مشخص شود چه گندی در این مملکت زده شده و در حال زدن است.
  • امیر US ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    11 0
    عجب عدالتی در این کشور حاکم است به یک مدیر پتروشیمی به اندازه 50معلم حقوق میدهند. اونوقت نماینده های ملت برای افزایش دو میلیونی معلم دااااااد میزدند که اقتصاد مملکت فلج میشود.
  • يحيا IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 9
    اين پلشتي ها از دوران سازندگي آنمرحوم شروع شد و اينها در دوره روحاني ذخيره نظام نام گرفتند. اميدوارم زياد از اين ذخاير ذخيره نکنيم. و بجاش مواد غذايي و نهاده دامي و مرغ ذخيره بکنيم.
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    تا در نرفتند دستور ممنوع الخروجی داده شود مطمعن باشید. همه راههارا پیشبینی کرده اند
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    درود بر رییسی که برکنارش کرده
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    دقیقا
  • م کیش IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    بهتر است شایسته سالاری جای فامیل سالاری رابگیرد.
  • محمدایوب IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    لازم جهت حفظ آبروی این دزدان حرام خوار مخفف نام آنها هم ذکر نشود بلکه از نامهای آدمهای خوشنام استفاده کنند.
  • حسابی IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    این افراد و رئیسان آنها را باید دستگیر نمود و تمام دارایی آنها را به نفع ملت گرفت و بدهی های کارمندان دولت مانند پاداش بازنشستگی فرهنگیان را داد. اینها عامل بدنامی و بدبختی دولت اند. این افراد کم هم نیستند وگرنه مملکت به این بدبختی دچار نمی شد.
  • نورعلی معافی IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    شما به دولت پاک دستان سید محمد خاتمی هم خیلی ایراد می گرفتی ازکجافهمیدی هرکس منتسب به دولت قبلی بی لیاقت است وشماوهمفکرانت پاکدشت هستند
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    فکر اساسی باید کرداسم دولتی باید از روی انها حذف شود هر کدام از انها اگر خصوصی بود هم پیشرفت میکرد هم سوداور میشد
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    تازه اینه چپاول رسمی است یعنی غیر رسمی انقدر خوردند سیر نشدند ازاین راه هم نتوانسته اند دندان طمع را بکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس