کد خبر 1303134
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
هراس رژیم اشغالگر قدس از آغاز مذاکرات

رژیم اشغالگر قدس با نزدیک شدن به تاریخ آغاز مذاکرات هسته ای کارزاری برای تخریب مذاکرات و گسترش ایران‌هراسی به راه انداخته است.

 به گزارش مشرق، رژیم صهیونیستی از احتمال احیای توافق هسته‌ای به شدت نگران است و از هر دستاویزی برای پیشبرد به شکست کشاندن آن استفاده می کند. پس از آنکه مقامات پیشین رژیم اشغالگر قدس نتوانستند دولت بایدن را متقاعد کنند که به برجام بازنگردد، مقامات دولت جدید به مسیر تعامل با آمریکا و در عین حال بیان انتقادات و کوبیدن برطبل ایران‌هراسی و تهدید روی آوردند. اکنون و در حالی که تنها چند روز به آغاز مذاکرات باقی مانده است، مقامات این رژیم به تکاپو افتاده‌اند.

اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در سفری رسمی به لندن رفته تا با نخست وزیر بریتانیا، وزیر خارجه این کشور، نمایندگان پارلمان و رهبران جامعه یهودی این کشور دیدار کند. هدف رئیس رژیم صهیونیستی ایجاد بی‌اعتمادی و ایران هراسی در مسئولین بریتانیایی نسبت به اهداف ایران در مذاکرات است.

به گزارش تایمزآو اسرائیل، هرتزوگ از انگلیسی‌ها خواسته تا نسبت به ایران سخت‌گیرانه‌تر رفتار کنند. هرتزوگ در بیانیه‌ای پیش از خروج از سرزمین‌های اشغالی گفت: اسرائیل نمی‌تواند اجازه دهد که ایران به توانایی ساخت سلاح‌های هسته‌ای دست یابد و انتظار دارد متحدانش نسبت به ایرانی‌ها سخت‌گیر و قاطع باشند.

وی در ادبیاتی تهدیدآمیز گفت که اسرائیل این موضع را برای همه دوستانش روشن و البته تاکید می‌کند که همه گزینه‌ها را برای دفاع از خود محفوظ می‌دارد.

مقامات رژیم اشغالگر قدس در دو دهه اخیر بارها تلاش کرده اند که ایالات متحده را به جنگ با ایران بکشانند و اکنون به سراغ متحدان غربی آمریکا رفته‌اند. آنها با هشدارهای مکرر در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی سعی در گسترش ایران هراسی دارند در حالی که ایران عضو توافق هسته ای است و به اذعان گزارش‌های آژانس شدید ترین بازرسی‌ها را پذیرفته است.

همزمان بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در کنفرانسی درباره امور امنیتی اسراییل که در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد درباره مذاکرات احیای توافق هسته ای گفت که من از توافقی حمایت می کنم که گسترده‌تر، قوی‌تر و طولانی‌تر باشد، ایران را به عقب براند، توانمندی‌های هسته ای فعلی اش را از بین ببرد و نظارتی موثر بر تاسیسات هسته ای آن و بر تولید تسلیحاتش اعمال کند.

ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی رژیم اسرائیل هم در پنل پایانی نشست منامه، مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران بی‌ثبات کننده‌ترین نیرو در سراسر منطقه است و دستیابی ایران به بمب اتم به تشدید رفتارهای خصمانه این کشور منجر خواهد شد.

هولاتا تاکید کرد که جامعه جهانی باید با قاطعیت مقابل بلندپروازی‌های ایران بایستد و مانع دستیابی ایران به بمب اتم شود، در غیر این صورت منطقه و جهان با تهدیدهای بی‌سابقه‌ای مواجه خواهد شد که مقدمه‌ای برای مسابقه تسلیحات اتمی در منطقه و فروپاشی پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای می‌شود.

رژیم صهیونیستی درحالی توانمندی تسلیحاتی متعارف و برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را که تحت قوی ترین بازرسی‌های آژانس قرار دارد، چالشی برای ثبات منطقه معرفی می‌کند که دارای صدها کلاهک هسته ای است و نظارت هیچ یک از نهادهای بین المللی را نیز نمی پذیرد. در این شرایط هدف این ریاکاری صهیونیستها انحراف توجهات از خطر واقعی برای صلح و امنیت ناشی از زرادخانه سلاح های هسته ای و فعالیت‌های پنهانی و خارج از نظارت بین المللی این رژیم است.

روزنامه هاآرتص در گزارش اخیر خود نوشت که نهادهای اطلاعاتی اسرائیل پیش‌بینی کرده‌اند که نمایندگان ایران به سختی بر مواضع خود پافشاری خواهند کرد اما ایالات متحده که به‌صورت مستقیم در این مذاکرات حضور ندارد، برای نهایی کردن این توافق، تقریبا با همه خواسته‌های ایران موافقت خواهد کرد.

طرف‌های غربی فارغ از نوع مناسبات و روابطی که با رژیم اشغالگر قدس دارند، باید تلاش کنند اثرات مخرب این رژیم را در مذاکرات آتی مدیریت کنند. اگر بنا باشد مشاوره‌های رژیم صهیونیستی مبنای عمل و رفتار آمریکا و غرب باشد، نباید انتظار چندانی از آن داشت. بخش عمده مشکلات کنونی این توافق ناشی از مشاوره‌هایی است که این رژیم به دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین‌ آمریکا داد و اکنون کلاف توافق هسته ای پیچیده‌تر از قبل شده است.

 این گزارش هاآرتص را می‌توان در راستای فشار بر دولت بایدن و بسیج مخالفان توافق با ایران در داخل آمریکا ارزیابی کرد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که نشست آتی نخستین نشست نمایندگان ایران و ۱+۴ در وین خواهد بود و قاعدتا در این نشست طرفین به بیان دیدگاه‌های خود و دستیابی به یک زبان و درک مشترک از یکدیگر خواهد پرداخت. بنابراین گزارش هاآرتص بیش از اینکه خبر مستند و موثقی از نتایج گفت و گوها و رویکرد آمریکا در این مذاکرات باشد با هدف فشار بر مذاکره کنندگان و دولت آمریکا تهیه شده است.

 موضوع دیگری که در ادبیات سیاسی وارونه نمایی می شود، این است که ایران با کاهش تعهدات برجامی خود در مسیر بدون بازگشت حرکت می‌کند و امکان احیای توافق هسته ای را کاهش می دهد. این در حالی است که ایران صرفا به تعهدات برجامی عمل نمی‌کند و کماکان به سایر تعهدات خود با ‌آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبند است.

علاوه براین ایران بارها تاکید کرده است که به محض اینکه طرف‌های غربی به تعهداتی که در سال ۲۰۱۵ داده بودند برگشته و دست از تحریم‌های ایران بردارند، ایران‌ آماده است به نقطه آغاز برگردد. طبیعی است که هر توافقی متشکل از مجموعه‌ای داده و ستانده است و هیچ توافقی به صورت یکطرفه پایدار نمی ماند.

 اگر طرفهای غربی واقعا از افزایش ذخایر اورانیوم و سطح غنی سازی ایران نگران هستند، می توانند به تعهدات خود برگشته و دست از تحریم‌های ظالمانه ملت ایران بردارند. واقعیت مهم  دیگر این است که بی‌اعتمادی ایران به غرب و مشخصا آمریکا مستندات محکم وغیر قابل‌انکار و روشنی دارد و واقعا اگر غرب  از افزایش مواد هسته ای ایران نگران است، صادقانه به تعهدات خود عمل کند.

 نهایت اینکه طرف‌های غربی فارغ از نوع مناسبات و روابطی که با رژیم اشغالگر قدس دارند باید تلاش کنند اثرات مخرب این رژیم را در مذاکرات آتی مدیریت کنند. اگر بنا باشد مشاوره‌های رژیم صهیونیستی مبنای عمل و رفتار آمریکا و غرب باشد، نباید انتظار چندانی از آن داشت. بخش عمده مشکلات کنونی این توافق ناشی از مشاوره‌هایی است که این رژیم به دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین‌ آمریکا داد و اکنون کلاف توافق هسته ای پیچیده‌تر از قبل شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید FR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    به قول حضرت آقا مذاکرات فریبه. در دولت قبل هم اسرائیل مخالف مذاکره بود
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    برجام به نفع اسرائیل چرا انقد خبرهای مسخره میزنید اگر نبود که نیروگاه هسته ای ایران منفجر نمیکرد اگر نبود که نزدیک مذاکرات نقش پلیس بد و زدن ایران بازی نمی کرد امریکا بدون اجازه اسرائیل اب هم نمیخوره
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    مگه مذاکره بد نبود؟!
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس