پاشینیان

هواداران حزب مخالف ارمنستان با تجمع در پایتخت این کشور از دولت ارمنستان خواستند تا از توافق با باکو در زمینه تعیین حدود مرزی خودداری شود.

به گزارش مشرق، رسانه‌ها از برگزاری تظاهراتی در پایتخت ارمنستان و درخواست  مردم در اتخاذ مواضع قاطعانه‌تر از سوی دولت ارمنستان در تقابل با جمهوری آذربایجان خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» هواداران حزب مخالف در شهر «ایروان» پایتخت ارمنستان به خیابان‌ها آمدند. در این تظاهرات که بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی برگزار شد، مردم خواهان اتخاذ مواضع قاطعانه‌تر از سوی دولت «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان مقابل باکو شدند.

معترضان از مقامات ارمنستان خواستند اسناد تعیین حدود مرز بین دو کشور امضا نشود و با طرح‌های جمهوری آذربایجان برای ساخت کریدورهای حمل و نقل در سراسر ارمنستان مخالفت شوند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان درگیر مناقشه‌ای چند دهه‌ای بر سر منطقه جدایی طلب قره باغ کوهستانی هستند، منطقه‌ای که در داخل جمهوری آذربایجان قرار دارد، اما از زمان پایان جنگ در سال ۱۹۹۴ تحت کنترل نیروهای ارمنستانی قرار داشت.

نبرد شدیدی که در سپتامبر ۲۰۲۰ شروع شد، شش هفته بعد با توافق صلح با میانجیگری روسیه به پایان رسید و  باعث شد جمهوری  آذربایجان کنترل بخش قابل توجهی از قره باغ کوهستانی را به دست گیرد و تمام مناطقی را که خارج از منطقه جدایی طلب تحت کنترل نیروهای ارمنستان بود، پس بگیرد.

تظاهرات روز دوشنبه پس از درگیری‌های هفته گذشته در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان صورت گرفت که دستکم هفت نظامی آذربایجان و یک نظامی ارمنستانی کشته شدند.

نخست‌وزیر ارمنستان چندی قبل در جلسه کابینه در واکنش به هشدارهای اخیر جمهوری آذربایجان مبنی بر بازرسی شهروندان و وسایل نقلیه ارمنستان در بخشی از جاده «گوریس-کاپان» که باکو تحت کنترل خود درآورده است، گفت دولت ارمنستان تصمیم گرفته تا شهروندان و وسایل نقلیه این کشور از جاده جایگزین استفاده کنند.

 پاشینیان در سخنرانی خود یادآور شد که از آگوست ۲۰۲۱ (سه ماه پیش)، مقام‌های جمهوری آذربایجان از کامیون‌های باری ایران در بخش‌های «عیوزلی و چایزمی» که از قلمرو آنها در جاده گوریس-کاپان عبور می‌کنند، عوارض گمرکی دریافت می‌کند.

نخست‌وزیر ارمنستان صریح کرد که کارهای ساخت و ساز بزرگ دیگری برای ساخت جاده‌های جایگزین در تاتو-لتسن، شورنوخ و وروتان و مکان‌های دیگر ادامه دارد.

پیش از این رسانه‌های ارمنستان گزارش کرده بودند که جاده ۴۳ کیلومتری تاتو به اغوانی تا پایان ماه نوامبر آماده خواهد شد تا جایگزین جاده گوریس-کاپان شود. اظهارات پاشینیان در حالی مطرح شد که حدود سه ماه پیش خبرگزاری روسی «تاس» گزارش کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان بخشی از بزرگراه بین‌المللی گوریس-کاپان و بخش‌های کارمکرار-شورنوخ و گوریس-وروتان را که ارمنستان را به ایران متصل می‌کند، مسدود کرده اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    23 17
    حدود مزری باید تعیین بشود سی سال .اشغال گری ..حدود مزری را مخدوش کردند..ارمنستان مجبور هست به قوانین ببن الملی تن دهد
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      11 12
      شما چرا غصه ارمنستان رو میخوری؟؟؟ اگه خیلی انسان دوستی ات گل کرده برو دومیلیون تومن به یک خیریه شهرت یا یک فقیر کمک کن.
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      13 3
      تو چقدر گیجی یارو ازطرف آزربایجان حرف زده وارمستان اشعال گر ناميده
    • LU ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      2 14
      حدود مرزی باید مشخص گردد دو سرزمین ٱذربایجان و ار منستان باید به ٱغوش مادر خود بازگردند اسرائیل باید از خاک ٱذربایجان اخراج شود تا دریاچه وان هم مال ایران است
    • مجتبی از زنجان IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      2 16
      ایران باید تک قومی فارس بشه الان همه210کشور در جهان زبان دارند اونام باید برای تک قومی شدن بجنگند پس حداقل نام استان معمولی باشه نام قوم نباشه برید تقسیمات210کشور رو ببنید
    • حسین IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      21 3
      جالبه هیچ کشوری و سازمان ملل و حتی خود ارمنستان هم قره باغ رو مال خودشون نمیدونن بعد یه عده وطنی شدن کاسه داغتر از اش.... باباجون بیش از 5 قطع نامه سازمان ملل در محکومیت اشغال قره باغ توسط ارمنستان وجود دارد....
    • مجتبی از زنجان IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 6
      الان کردهای سوریه ادعای خاک سوریه رو دارند و الان از14استان6استان(شمال سوریه)رو گرفته اند یا تالش ها و لزگی ها و آوارها ادعای کل خاک جمهوری آذربایجان رو دارند یا روس های قزاقستان ادعای کل خاک قزاقستان رو دارند یا روس ها ادعای کل خاک اوکراین رو دارند یا کاتالانها ادعای خاک بیشتر اسپانیا رو دارند یا کشمیری ها در هند این گفتمان ادعای خاک کشورها نژاد پرستانه هستش جمع کنید و خیلی هاادعای خاک جمهوری اسلامی رو دارند آدم چه بگه از قدیم دایانسان گللر تورپاغین آلالار
    • خطاب به حسین IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 3
      جالبه ترکیه شده آتیش بیار منطقه و مداخله گر در امور داخلی آذربایجان امثال توی پانترک با دمتون گردو میشکنید... پان ترک جماعت جون به جونش کنی فقط حرف مفت میزنه تا بگه گرگ هستم.اقرار علیف به حیدر علیف گفت ترک خواندن ما قطعا اشتباهه چون ما ترک نیستیم،حالا این وسط ترکیه شده کاسه داغ تر از آش برای ....
  • فرهنگ IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    12 3
    ارمنستان خواه یا ناخواه باید این مسله رو حل کنه والا به قول آقای علیف مشت آهنین بالای سرش هستم تازه ما رحم کردیم و مثل ارامنه جنایت نکردیم .(جنایات خجالی )
    • مجتبی از زنجان IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      2 6
      بازم میگم همه کشور دنیا از قومیت های مختلف تشکیل شده اند یعنی210کشور هر کشوری برای تک قومی شدن از هر روشی استفاده نکنه تجزیه میشه از قدیم میگن گلک مشکل غاباقن توتان
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 2
      البته الهام علیف حواسش باشه که یدالله فوق ایدیهم.جناب پان ترک فرهنگی! شما نمیخواد مثل اردوغان برای همه تعیین تکلیف کنی،هنوز مشت آهنی نخوردی که اولدورم بولدورم یادت بره...جنایات عثمانی و جنایات علیف رو هم از یاد نبردیم و نمیبریم.
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    7 0
    ایثن که موضوع جدیدی نیست . اقلیتی در ارمنستان طرفدار جنگ هستند ولی اکثریت که پاشینیان نماینده آنهاست طرفدار اتمام مناقشه و صلح
  • 1670676951 IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 0
    یابا مذاکره یا با زور ارمنستان باید اراضی اشغالی رو پس بدهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس