کد خبر 1302567
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
«حماس» از مقبولیت مردمی تا مشروعیت سیاسی

بررسی‌ها نشان می دهد که دولت انگلیس به دلیل افزایش موج حمایت از فلسطینیان در این کشور و نیز تحت تأثیر فشارهای گسترده لابی صهیونیستی، جنبش مقاومت اسلامی «حماس» را تروریستی خوانده است.

به گزارش مشرق، دولت انگلیس اخیراً تصمیم خصمانه‌ای را علیه جنبش مقاومت اسلامی «حماس» اتخاذ کرده است. لندن روز جمعه گروه مقاومت اسلامی حماس را تروریستی خواند؛ تصمیمی که با واکنش‌های متعددی مواجه شد. در همین ارتباط، جنبش جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ما این تصمیم را در راستای خدمت به اشغالگری می‌دانیم.

بیشتر بخوانید:

واکنش عصائب اهل الحق عراق به اقدام انگلیس علیه حماس

اقدام خصمانه انگلیسی‌ها علیه جنبش مقاومت اسلامی حماس با واکنش جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز مواجه شد. این جبهه در بیانیه‌ای تأکید کرد: انگلیسی‌ها با تروریستی خواندن حماس مشروعیت مقاومت را هدف قرار داده‌اند. جنبش مجاهدین فلسطین نیز بیانیه‌ای را صادر کرد. این جنبش در بیانیه خود آورده است: اقدام انگلیس علیه حماس به مثابه تعرض به ملت و مقاومت فلسطین است.

انگلیس با صدور اعلامیه بالفور در سال ۱۹۱۷ نقش محوری در اشغال اراضی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی ایفا کرد این اقدام انگلیس در خارج از مرزهای فلسطین اشغالی نیز با واکنش‌هایی مواجه شد. در همین ارتباط، دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدام انگلیس در تروریستی خواندن حماس خدمت به پروژه صهیونیستی نبود. هدف از این اقدام، نابودی مسأله فلسطین بود. در این بیانیه همچنین آمده است: ما ضمن ایستادن در کنار ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت این کشور، از تمامی ملت‌های عربی و اسلامی می‌خواهیم تا به یاری فلسطینیان بشتابند.

اقدام انگلیس علیه حماس در امتداد سلسله سیاست‌های خصمانه این کشور علیه سرزمین فلسطین و گروه‌های مقاومت در آنجا، اتفاق افتاد. به گواه تاریخ، انگلیسی‌ها خود عامل اصلی اشغال اراضی فلسطینیان توسط رژیم صهونیستی هستند. در روز ۲ نوامبر سال ۱۹۱۷ بود که «آرتور جیمز بالفور» وزیر خارجه وقت انگلیس اعلامیه‌ای را به نام خود یعنی «بالفور» صادر کرد. او در این اعلامیه بر لزوم فراهم نمودن زمینه جهت تشکیل رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین اشغالی تاکید کرد.

«حماس» از مقبولیت مردمی تا مشروعیت سیاسی

در اعلامیه بالفور مشخص شد که انگلیس با تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطینیان کاملاً موافق است. پس از صدور اعلامیه نیز انگلیسی‌ها از هیچ تلاشی برای برپایی رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینیان دریغ نکردند. در سال ۱۹۲۲ میلادی نیز اعلامیه بالفور در جامعه ملل (سازمان ملل کنونی) به تصویب رسید.

پس از تأیید و تصویب اعلامیه مذکور توسط جامعه ملل، انگلیسی‌ها تمام تلاش خود را بر روی ترغیب و تشویق یهودیان سراسر جهان به مهاجرت به اراضی اشغالی فلسطین، متمرکز ساختند. آن‌ها به همین منظور، آژانس‌های مهاجرت یهود را تشکیل دادند؛ آژانس‌هایی که مسئولیت اصلی و اساسی آنها فراهم کردن زمینه جهت مهاجرت یهودیان سراسر جهان به فلسطین بود. بنابراین، لندن در مهاجرت یهودیان به اراضی فلسطینیان و نیز کوچ دادن اجباری فلسطینیان از سرزمین مادری خود نقشی محوری و اساسی ایفاء کرد.

پس از تصویب اعلامیه بالفور در جامعه ملل، انگلیس با راه اندازی آژانس‌های مهاجرت یهود، زمینه مهاجرت یهودیان سراسر جهان به اراضی فلسطینیان را فراهم کرد از آن زمان تاکنون، دولت انگلیس با تمامی قطعنامه‌های ضد صهیونیستی در سازمان ملل متحد مخالفت کرده است. بر اساس آنچه که گفته شد، اقدام اخیر انگلیسی‌ها علیه جنبش مقاومت اسلامی حماس عجیب و غریب نیست و در امتداد سلسله سیاست‌های خصمانه و خبیثانه لندن علیه سرزمین فلسطین و مقاومت آن، انجام شده است.

آنچه که دولتمردان انگلیسی آن را فراموش کرده‌اند، این است که جنبش مقاومت اسلامی حماس یک گروه سیاسی و مقاومتی مشروع در اراضی فلسطین محسوب می‌شود. هر چند که در طول سالیان متمادی تلاش‌های گسترده‌ای برای سلب مشروعیت از این جنبش انجام شده است، اما باید گفت که حماس در سال ۲۰۰۰ میلادی از طریق یک انتخابات دموکراتیک روی کار آمد؛ انتخاباتی که بر اساس مؤلفه‌های مد نظر خودِ اروپایی‌ها برگزار شد.

در جریان انتخابات مذکور که بر اساس ساز و کارهای کاملاً دموکراتیک برگزار شد، جنبش مقاومت اسلامی حماس توانست تعداد زیادی از کرسی‌های مجلس قانونگذاری فلسطین را تصاحب کند. بر این اساس، جنبش حماس نه تنها یک گروه نظامی و مقاومتی که یک گروه سیاسی و دموکراتیک نیز محسوب می‌شود. همانطور که گفته شد، این گروه در جریان یک انتخابات کاملاً دموکراتیک به قدرت رسید.

«حماس» از مقبولیت مردمی تا مشروعیت سیاسی

نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد، این است که مقاومت حماس یک حق مشروع بین المللی است. کنوانسیون ژنو و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد جملگی بر لزوم مقاومت در برابر ظلم و تجاوز طرف خارجی تأکید کرده‌اند. جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز هیچگاه از سلاح خود جز در برابر تجاوزها و تعرضات بیگانگان بهره برداری نکرده است.

شاید این سؤال به وجود آید که چرا انگلیس در برهه کنونی اقدام به درج نام حماس در لیست گروه‌های تروریستی مبادرت ورزیده است؟ واقعیت آن است که انگلیسی‌ها در حال حاضر به دلیل برخی تحولات داخلی در این کشور به شدت از سوی لابی صهیونیستی تحت فشار قرار دارند. آنها تحت القائات و فشارهای همین لابی صهیونیستی، جنبش مقاومت اسلامی حماس را تروریستی خواندند.

افزایش موج حمایت از فلسطینیان در انگلیس و گسترش فعالیت حامیان کمپین «BDS» در این کشور، موجب تا لندن برای رهایی از فشارهای لابی صهیونیست، حماس را تروریستی بخواند انگلیس اخیراً اوضاع نابسامانی را سپری می‌کند. طی مدت زمان گذشته جنبش‌های ضد صهیونیستی بسیاری در داخل انگلیس شکل گرفته‌اند. حمایت‌های مردمی در انگلیس از کمپین «BDS» (کمپین انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم رژیم صهیونیستی) بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. بسیاری از مردم انگلیس دولت این کشور را برای تحریم کالاها ساخت رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار داده‌اند.

افزون بر این، در جریان جنگ اخیر میان گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی که تحت عنوان نبرد «شمشیر قدس» اتفاق افتاد، بسیاری از مردم انگلیس با برپایی تجمعات گسترده در لندن و دیگر شهرهای این کشور، ضمن اعلام حمایت آشکار از فلسطینیان، قطع حمایت‌های تسلیحاتی لندن به تل آویو را خواستار شدند.

مجموع تحولات داخلی مذکور در انگلیس موجب شد تا لابی صهیونیستی فشارهای خود علیه لندن برای اتخاذ اقدامات ضد فلسطینی را گسترش دهد؛ فشارهایی که در نهایت به تروریستی خواندن جنبش مقاومت اسلامی حماس توسط دولت انگلیس منجر شد. انگلیس از رهگذر خوش خدمتی اخیر خود به تل آویو تلاش کرد تا از این رهگذر، از زیر بار فشارهای لابی صهیونیستی رهایی یابد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس