چرا سعودی‌ها مانع از اکتشاف نفت در مناطق «الجوف» یمن شدند؟

برخی از منابع می‌گویند که رهبران قبایل یمنی وابسته به عربستان و دارای تابعیت سعودی در پس ممانعت شرکت‌های بین المللی از اکتشاف و شناسایی میدان‌های نفتی در بسیاری از مناطق الجوف قرار داشتند.

به گزارش مشرق، چهار استان یمنی «مأرب»، «الجوف»، «شبوه» و «حضر موت»، دارای منابع نفتی و گازی است که تحقیقات علمی و شرکت‌های بین المللی اکتشافی حجم این منابع را بیش از مجموع میدان‌های نفتی منطقه خلیج فارس می‌دانند، به همین دلیل طی سه دهه اخیر توافقی سعودی – آمریکایی – غربی در خفا وجود داشت تا مانع هرگونه بهره برداری یمنی‌ها از ذخایر نفتی و گازی خود جهت رشد و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشورشان شوند.

بیشتر بخوانید:

حمله هوایی جنگنده‌های سعودی به صنعاء

وبگاه «ویکی لیکس» اسناد محرمانه‌ای از وزارت خارجه عربستان سعودی منتشر کرده که فاش می‌کند، کمیته‌ای عالی به ریاست شاهزاده «سلطان بن عبد العزیز»، وزیر دفاع وقت عربستان و مسئول پرونده یمن و عضویت «سعودالفیصل»، وزیر خارجه اسبق عربستان، رئیس وقت دستگاه اطلاعات این کشور و غیره تشکیل شد.

این کمیته مأموریت داشت، مجری طرحی باشد که هدف آن، احداث کانالی از عربستان به دریای عرب، با عبور از استان حضرموت بود تا سعودی‌ها را از تنگه‌های «هرمز» و «باب المندب» بی نیاز کند. بدون اینکه، این اسناد توضیح دهد که چه عاملی باعث شده تا این طرح اجرایی نشود.

اما گزارش‌ها و پژوهش‌های زمین شناسی جدید از کشف و شناسایی میدان‌های نفتی بزرگی در استان «الجوف» در شمال یمن خبر داده و تأکید می‌کنند که با کشف و شناسایی این میدان‌ها، یمن تبدیل به یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان نفت در منطقه و جهان می‌شود.

چرا سعودی‌ها مانع از اکتشاف نفت در مناطق «الجوف» یمن شدند؟

الجوف، در کنار ثروت زراعی و کشاورزی‌اش به خاطر برخورداری از خاک حاصل خیز و آب‌های زیر زمینی، دارای بزرگ ترین ذخایر نفت و گاز نه تنها در یمن، بلکه در منطقه است و همین باعث می شود، این استان به قطب اول تولید در اقتصاد یمن و در عین حال تأمین کننده‌ نیازهای غذایی این کشور تبدیل شود.

بر اساس توافق بین دولت وقت یمن و شرکت اکتشاف نفت و گاز «هنت» آمریکا، تعدادی از شرکت های نفتی بین المللی از ابتدای دهه هشتاد فعالیت خود را جهت اکتشاف و شناسایی میدان‌های نفتی و گازی در منطقه مأرب – الجوف آغاز کرده بودند.

اما با وجود ده‌ها چاه نفتی که در آن سوی مرزها و در خاک عربستان سعودی وجود داشت، هیچ یک از این شرکت‌ها نتوانستند، حتی یک چاه یا میدان نفتی را در خاک یمن کشف و شناسایی کنند.

برخی از منابع می‌گویند که رهبران قبایل یمنی وابسته به عربستان و دارای تابعیت سعودی در پس ممانعت شرکت‌های بین المللی از اکتشاف و شناسایی میدان‌های نفتی در بسیاری از مناطق الجوف قرار داشتند.

استان الجوف، با وجود این ظرفیت‌ها و ثروت‌های زیر زمینی برآورد شده، همچنان منتظر است تا میزان واقعی ثروت‌های نفتی‌اش اعلام شود، آنچه برای مردم این استان مبرهن است، اینکه شرکت‌های خارجی اگرچه از این استان خارج شده‌اند، اما آثار و نشانه‌هایی از خود در نقاط مختلف الجوف بر جا گذاشته‌اند، از جمله اینکه در میان درختان و بیابان‌ها تجهیزات اکتشاف نفت را یافته‌اند، علاوه بر اینکه در جای جای بیابان‌های الجوف تپه‌های شنی دیده می‌شود که برای مردم سؤال برانگیز است.

گفتنی است که منطقه الجوف از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جوار دو منطقه نفتی بزرگ، یکی در خاک عربستان سعودی و دیگری در استان نفتی مأرب یمن واقع شده است.

ناظران می‌گویند، در پس نادیده گرفتن منطقه الجوف و بی توجهی به آن، دلایل و اسباب سیاسی قرار دارد و توجیهات امنیتی بهانه‌ای بیش نیستند.

براساس گزارش‌های اقتصادی، یمن دارای ذخایر نفتی بزرگی است که ۳۴ درصد از ذخایر نفتی جهان را تشکیل می‌دهد، همچنین، بزرگ ترین میدان نفتی دنیا  در مرزهای مشترک بین یمن و عربستان سعودی قرار دارد، به نحوی که بخشی از این میدان به راحتی و در عمق ۱۸۰۰ متری در خاک عربستان قرار دارد.

اما بر اساس این گزارش‌ها، بخش اعظم این میدان بزرگ نفتی در خاک یمن قرار دارد که بزرگ ترین میدان نفتی دنیا می‌باشد، ذخایر این میدان به اندازه‌ای است که  اگر عربستان سعودی در حال حاضر ۳۴ درصد ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد، اکتشاف و شناسایی میدان‌ها و چاه‌های نفتی یمن باعث می شود تا این کشور بیش از ۳۴ درصد از ذخایر نفتی جهان را در اختیار داشته باشد.

در این راستا، گزارش‌ها افشا کردند که منازعات بین المللی بین آمریکا و روسیه در سال‌های گذشته در یمن به دلیل میدان‌ها و چاه‌های نفتی این کشور بوده، نه عامل دیگر.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 0
    ثروت به این بزرگی در دستان هم تباران ما هست و میتونه باعث تقویت جبهه مقاومت و مردم هم تبار ما در یمن بشه اونوقت انقد بی عرضگی به خرج میدیم که همونم از دست در بره . یک پدافند هوایی ناقابل ما نمیتونیم به دوستان خودمون برسونیم؟تنها برگ برنده سعودی ها حملات هوایی شون هست که اونم با یک سامانه نه انچنان پیشرفته میتونیم این برگ رو هم از دستشون در بیاریم
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 0
      اگر ايران می توانست سامانه های ضدهوایی ویا علم وفناوری آن را به‌ یمن منتقل میکرد تا خودشون بسازندتا انصارالله جنگنده‌های سعودي را سرنگون یا فراری می داد اکنون انصارالله بادرشکستن دشمنان تمام شهرهای اشغالی یمن را آزاد کرده بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس