کشور افغانستان , طالبان ,

نماینده آمریکا در امور افغانستان در واکنش به نامه‌ طالبان به کنگره‌ گفت که این گروه بحران اقتصادی افغانستان را اشتباه تفسیر کرده است.

به گزارش مشرق، توماس وِست، نماینده آمریکا در امور افغانستان به نامه‌ طالبان به کنگره‌ آن کشور واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید:

تحقیر آمریکا به دست طالبان

وِست گفت که طالبان در این نامه حقایق مربوط به بحران اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان را اشتباه تفسیر کرده‌اند.

توماس وِست افزود که افغانستان حتی پیش از ماه آگوست از بحران بشردوستانه‌ وحشتناک رنج می‌برد و جنگ، خشکسالی‌های پی‌درپی و کرونا وضعیت را بدتر کرده بود.

وِست خاطرنشان کرد: «مقامات آمریکا سال‌ها به طالبان تصریح کردند که اگر آنها به‌جای حل و فصل بر مبنای مذاکره با افغان‌های هم‌وطن خود، به دنبال تسلط نظامی باشند، همه کمک‌های اساسی غیربشردوستانه توسط جامعه بین‌المللی متوقف می‌شود – اقتصاد کشوری که به شدت به این کمک‌ها در ارایه خدمات اساسی وابسته است، و حالا این اتفاق افتاده است.»

وی تصریح کرد که طالبان باید مشروعیت و حمایت را از طریق اقداماتی برای مبارزه با تروریسم، تشکیل یک دولت فراگیر و احترام به حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران از جمله دست‌رسی آنان به آموزش و کار به‌دست آورند.

نماینده آمریکا در امور افغانستان مدعی شد که کشورش دیپلماسی شفاف و صادقانه‌ در قبال طالبان دارد و به کمک‌هایش به افغانستان ادامه می‌دهد.

به‌گفته‌ وی، آمریکا ۴۳۴ میلیون دلار برای کمک به افغانستان اختصاص داده است و به همکاری خود با سازمان ملل متحد برای ارایه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان ادامه خواهد داد تا در زمستان پیش رو نیازهای آنان رفع شود.

این در حالی است که امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ گروه طالبان در نامه‌ای سرگشاده به اعضای کنگره‌ آمریکا مسأله‌ اساسی مردم افغانستان را «امنیت مالی» خوانده و گفته بود که وضع تحریم آمریکا بر طالبان، بدترین خاطره‌ مردم افغانستان از آن کشور خواهد بود.

در این نامه آمده است: «جای تعجب است که با اعلام دولت جدید افغانستان (طالبان)، دولت امریکا محدودیت بالای ذخایر بانک مرکزی ما وضع کرد. این بر خلاف انتظارات ما (طالبان) و توافق‌نامه‌ی دوحه است.»

متقی در این نامه نوشته است که طالبان گام‌های عملی برای تأمین حکومت‌داری خوب، امنیت و شفافیت برداشته و موفق شده‌اند که جزایر قدرت، فساد، اختلاس، غصب و سایر محرومیت‌ها را از بین ببرند.

به گفته‌ او، طالبان امنیت سرتاسری را در افغانستان تأمین کرده‌اند که در حال حاضر از خاک افغانستان هیچ تهدیدی برای کشورهای منطقه و جهان وجود ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس