برجام نمایه

نماینده آمریکا در امور ایران روز جمعه در کنفرانسی در بحرین مدعی شد که پیشرفت‌های هسته‌ای اخیر ایران سبب شده تا این کشور به نقطه بدون بازگشت برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نزدیک شود.

به گزارش مشرق، «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران روز جمعه مدعی شد که ایران در حال نزدیک شدن به نقطه بدون بازگشت برای احیای توافق هسته‌ای است.

وی که در جریان کنفرانس گفت‌وگوی منامه در بحرین صحبت می‌کرد، گفت که ایران در حال ایجاد خطر «غیرممکن» ساختن هرگونه انتفاع از احیای توافق هسته‌ای است.

بیشتر بخوانید:

عبارت «فریبکارانه و غلط‌انداز» مذاکرات هسته‌ای!

مالی گفت: «اگر ایران با این سرعت، پیشرفت‌هایی را که انجام داده، ادامه دهد، حتی اگر قرار باشد برای بازپس‌گیری منافع به برجام بازگردیم، این کار غیرممکن خواهد شد».

قرار است که گفت‌وگوها میان ایران و گروه ۴+۱ برای لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران روز هشتم آذرماه در وین اتریش برگزار شود.

این نخستین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و کشورهای باقیمانده در برجام در دولت «سید ابراهیم رئیسی» است.

بیشتر بخوانید:

مالی: با روسیه و چین درباره برجام صحبت کردم

نماینده آمریکا در امور ایران در ادامه سخنانش در کنفرانس منامه گفت: «پیشرفت‌های ایران در حال به صدا در آوردن زنگ خطر در سراسر منطقه است. این همان چیزی است که باعث می‌شود ساعت تندتر شده و همه ما بگوییم که زمان برای بازگشت به برجام کوتاه است».

این مقام آمریکایی با اشاره به این موضوع که آمریکا هدف مشترکی با روسیه و چین در این زمینه دارد، گفت: «چون همه ما می‌خواهیم از این بحران جلوگیری کنیم، بحرانی که اگر ایران به مسیر کنونی ادامه دهد، جرقه زده خواهد شد».

ساعتی پیش نیز رابرت مالی در صفحه شخصی خود در توییتر از تماس تلفنی با معاونان وزرای خارجه روسیه و چین درباره برجام خبر داد.

وی در این پیام توییتری نوشته بود: «صبح امروز تماس تلفنی بسیار سازنده‌ای با  ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و معاون وزیر خارجه چین داشتم. هر سه کشورمان، توافق قوی درباره ضرورت بازگشت به پایبندی کامل به برنامه جامع اقدام مشترک دارند. ما در حال کار با یکدیگر بوده تا با همسو کردن رویکردهایمان در حالی که به سوی هفتمین دور گفت‌وگوها می‌رویم، به آن (بازگشت به برجام) دست یابیم».

رابرت مالی در ادامه سخنانش در این کنفرانس منطقه‌ای گفت: « من می‌خواهم شفاف باشم، چون هیچگونه ابهامی درباره آن چیزی که به نظر می‌رسد آنها در حال انجام آن هستند وجود ندارد چون در حالی که پاهایشان را از مذاکرات هسته‌ای می‌کشند، به روند برنامه هسته‌ای خود تسریع می‌بخشند».

وی مدعی شد: «قصد ما، قصد شفاف ما، بازگشت به توافق و پاینبدی به توافق است چون نمی‌خواهیم شاهد بحران هسته‌ای باشیم.

نماینده آمریکا در امور ایران در حالی از «بازگشت به برجام» سخن به میان آورده که ایران، بر خلاف آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشده است.  دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تمامی تعهدات خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اعلام کرد از این توافق هسته‌ای خارج می‌شود. 

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز مذاکراتی در وین برگزار شد که به دلیل اصرار آمریکا بر عدم رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران بدون حصول نتیجه‌ای مشخص پایان یافت. 

از جمله دیگر موانع اصلی در آن مذاکرات این بود که دولت آمریکا از ارائه هر گونه ضمانت در خصوص عدم خروج مجدد از برجام خودداری کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها در صورتی که واشنگتن، به صورت قابل راستی‌آزمایی به تمامی تعهداتش عمل کند اقداماتی را که در واکنش به نقض عهد طرف‌های غربی در جهت کاهش تعهدات برجامی‌اش در پیش گرفته به عقب برخواهد گرداند. تهران گفته البته اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    8 0
    همین ترس ودست پاچگی آمریکا نشان دهنده راه درست ماست، وثابت میکنه ساختن بمب هسته ای تمام چیزی که آنها دارند را خواهد گرفت وقواعد بازی به کلی دگرگون خواهد شد، کاری که سالهاست باید انجام می‌دادیم، حتی روسیه وچین هم بازی مزورانه ای در این مورد دارند وامتیاز بازی با برگه ایران با این عمل از دستشان گرفته خواهد شد وایران را نه به چشم گوشت قربانی که به عنوان متحد خواهند پذیرفت
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    9 0
    باز این آمریکایی های رذل پدرسوخته بازی رو شروع کردن. این آمریکایی نفهم (رابرت مالی) باید بفهمه که آمریکا متهمه نه شاکی. رژیم کثافت آمریکا باید پاشو از روی حلقوم مردم ایران برداره.
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    6 0
    چقدر عالی!!!
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    8 0
    ما نزدیک می شویم یا آمریکای وحشی که هر روز یک تحریم جدید میکنه؟ معلومه چی میخوان، کل موشکی و کل علوم و پیشرفتهای علمی و صنعتی ما را. بحث هسته ای مسخره است و بهانه. فردا میگن چرا شورت میپوشید! و تحریممان میکنند. یانکی ها بجز زبان زور هیچی نمی فهمند
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.
  • حمیدرضا IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    درماندگی و ضعف در حرکات و گفتار کشورهای زورگو کاملا مشهود است.
  • CA ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    این طرفهای برجام معلوم نیست حرفشون چیه قراردادی رو امضا کردن و هرگز اجرا نکردن و حالا میخوان بندازن گردن ایران. اگر صادق هستند و واقعا میخواهند به برجام برگردند و ریگی به کفششون نیست خودشون بهتر از هر کسی میدونن که راهش اینه که باید برجام رو اجرا کنن و تضمین بدن که زیرش نخواهند زد و ایران هم اعلام کرده اگر اونها اجرا کنن برمیگرده. خسارت این 6 سال فریب و دروغ و ضربه به اقتصاد ایران رو هم نه تنها نمیخوان بدن بلکه میخوان بتونن باز تکرار کنن. حالا هم که زور تحریم ها تموم شده و چیزی برای تحریم ندارن به طور خودجوش از طریق شبکه پروپاگاندا و اینترنت و ماهواره بی در و پیکر ایران یک سری کشاورز و عده بیشتری غیر کشاورز رو وسط آبان کشوندن تو خیابون لابد برای گرفتن آب مورد نیاز برای آبیاری محصولی که تو آبان کاشته میشه و تو بهمن و اسفند بار میدهد کشاورزانی که تو 10 15 سالی که زاینده رود آب نداره تو فصل کاشت و داشت اینطور اعتراضی نداشتن و الان که غربیها نیاز به اهرم فشار برای امتیازگرفتن از ایران دارن یادشون افتاده. ان شاالله این مکرشون باعث بهبود مدیریت منابع آبی و مدیریت بهتر منابع اینترنتی و به نفع ایران خواهد شد و این عجزشون هم راه به جایی نمیبرد. اگر ملت آگاهانه و عاقلانه و همبسته عمل کنن دشمن به زانو درومده و نفع ثبات در اثر استقلال اقتصادی از بدخواهان و رقبای کثیف رو هم خواهند دید..
  • 4222 US ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    ایران داخل برجامه وطبق برجام داره عمل می کنه شما خارج شدی مذاکرات هم مذاکرات بازگشت آمریکا به برجامه نه احیا برجام ، شما هم جای این حرفها برو اول نمایندگان کنگره مثل تدکروز رو راضی کن
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    لفاظی و سفسطه بازی را کنار بگذارید . ایران همچنان طبق پیمان برجام عمل میکنه و عدول نکرده . آمریکا بدون بهانه . باید کلیه تحریم ها را لغو و راستی آزمائی و ضمانت همچنان بقوت خود باقیست . . همین . صحبت دیگری لازم نیست . و شلوغش نکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس