کد خبر 1300951
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: شورای آتلانتیک در یادداشتی با اشاره به سفر اخیر رییس ستاد کل نیروهای مسلح به مسکو، برنامه خرید تسلیحات از روسیه را مورد ارزیابی قرار داده است. نویسنده بیان داشته که ایران پیش از انقلاب نیز به تسلیحات روسی علاقه‌مند بود و پس از جنگ تحمیلی، بیش از پیش برای تجهیز نیروهای نظامی‌اش به روسیه روی آورد.

از موارد مهم خریداری‌شده توسط ایران در گذشته می‌توان به سامانه موشکی S300، تانک‌های T72، زیردریایی‌های KiloClass، خودروهای زرهی BMP، بالگردهای Mi17 و موشک‌های هدایت‌شونده Metis-M اشاره داشت. جنگنده‌های Su30، تانک‌های T90 و سامانه S400 مهمترین موارد در لیست خرید ایران برای آینده است.

 تجهیز ناوگان هوایی برای ایران بسیار مهم است. با وجود توان موشکی بالا، ایران نیازمند یک ناوگان هوایی متعارف قوی برای مقابله با تهدیدات هوایی اسرائیل و آمریکا علیه تأسیسات هسته‌ای است. جنگنده‌های Mig35 و هواپیماهای آموزشی Yak130 و بالگردهای Mi24 از جمله مهم‌ترین نمونه‌هایی هستند که می‌توانند ناوگان هوایی ایران را تقویت کنند.

 روسیه به چند دلیل بهترین فروشنده تسلیحات برای ایران است:

 روسیه هیچ تحریمی علیه ایران به دلیل نقض حقوق بشر یا تروریسم ندارد. مواردی که اکثر کشورهای غربی را از فروش سلاح به تهران منع می‌کند.

مزیت مهم دیگر برای ایران، هزینه نسبتاً پایین تهیه و نگهداری تجهیزات روسی در مقایسه با موارد مشابه اروپایی و آمریکایی است.

 سومین مزیت مهم برای ایران این است که قوانین روسیه شرکت‌ها را موظف به ارائه گزارش در مورد صادرات تسلیحات نمی‌کند و در واقع محرمانگی را تشویق می‌کند.

در کنار موارد مذکور، ملاحظات سیاسی مسکو نسبت به روابطش با عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و هم‌چنین نوع واکنش آمریکا به این خریدهای تسلیحاتی از جمله مسائلی است که می‌تواند بر اراده روسیه تأثیر بگذارد. چنان‌چه با وجود خواست ایران، در گذشته نیز سامانه S300 با تأخیر بسیار به ایران تحویل داده شد.

چرا روسیه بهترین فروشنده تسلیحات به ایران است؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    17 36
    ما پولی نداریم که هزینه کنیم . ما تو حداقل حقوق ها موندیم . آیا می صرفه نفت بدیم به اون کمونیستا برا ۴ تا اسباب بازی که وقتی بخوایم استفاده کنیم ازش به هیچ کار نیاد . آذربایجان ، عربستان و اسرائیل همه متحد روسیه هستن ، اگر بدونه می‌خوایم به اینا آسیب بزنیم یک فشنگ هم به ما نمیده . خیلی باید خوش خیال بود که روسیه میاد سوخو ۳۰ رو کامل تحویل ایران میده ‌.
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      29 11
      خیلی ناراحت شدی که پولو قرا نیست به امپریالیست ها بدیم؟؟؟ ازون F-35 ها با هشتصدو خورده ای اشکال رفع نشده دلت میخواد؟؟! قدرتمند شدن ایران داد خیلی ها رو در داخل و خارج درآورده، فقط تو نیستی!!!!!
    • آرش IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      9 16
      کارشناس کی بودی تو؟؟؟!!!!
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      2 3
      در زمینه اشکالات F-35 اگه منظورتون هست، یکی از کارشناساش خود پنتاگونه که شاکیه و اگر مقاله هاش رو به انگلیسی سرچ کنید Defensenews, Nationalinterest, Popular mechanics فقط سه تا از منابع معتبری هستند که راجع به 871 اشکال F-35 گزارش دادن که دارن روش کار میکنن شاید موفق بشن به مرور زمان در آیندهٔ رفعشون کنن. اگه سوال دیگه ای هم دارین بفرمایید!!!!!
    • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      4 0
      یکدونه اف 35 . تازگی افتاد تو آب . در مدیترانه. .اونهم از روی ناو انگلیسی ملکه . که میخواست پرواز کنه
    • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 1
      چرا ؟؟ مونده شدی .. البته از اولش همینطوری بودی . پولش ملکه میخوره. . اهدائی امثال عربستان .. دود کبابشان هم بشما میرسه ..
    • میشناسیم IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      3 1
      آسیب بزنیم! پَرت نگو لطفا. اوناییکه آسیب میزنن به مردم منطقه همون رژیم نوکرصفت و دیکتاتوریِ سعودی و رفیق جنایتکار صهیونیستی‌شه. نه ما که فقط دفاع کردن رو یاد مردم یمن و فلسطین میدیم تا جلوی ظلم کردن بهشون بگیرن. بتعبیری از پس خودشون بربیان مقابل زورگویان و جنایتکاران. بیدارشو خواهش میکنم!
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    8 4
    من یه دنبال کننده آماتورم و کارشناس نیستم. اما به نظر میرسه مهمترین خریدهای ما در بحث هوایی مخصوصا جنگنده مولتی رول برای نیروی هوایی و بالگرد های نیمه سنگین و سنگین برای نیروی زمینی باشه. با توجه به اینکه ما بالگردهای سبک خوبی طراحی و نمونه سازی کردیم همکاری با روسیه در این بخش میتونه فقط توی موارد گلوگاهی مثل موتور بالگرد باشه و یا در بحث زیر دریایی هم میتونه توی تکنولوژی های حساس و گلوگاهی باشه. چون به نظر بیشتر مشکل ما در تولید انبودزیر دریایی و ناوشکن و نیروی زرهی و پدافنددوربرد ، بحث بودجه هست. خب به جای صرف بودجه برای خرید میتونیم بسازیم و در صورت نیاز در برخی بخش ها از کمک روسها استفاده کنیم.
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      25 1
      تنها راه همونیه که مثلأ هند رفته، باید جنگنده ها و..... روسی و چینی وارد کنیم و در عین حال روی طرحهای داخلی سرمایه گذاری و کارکنیم چون در طول این مدت هم نیاز داریم از کشور خودمون دفاع کنیم، نمیتونیم صبر کنیم تا جنگنده مناسب ایرانی تولیدی ب‌شه.
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    10 3
    همون جمله آخر نشانگر عدم تعهد روسیه است . اضافه کنید تاخیر 3 دهه راه اندازی نیروگاه اتمی . عدم توجه به ایران در مناقشه باکو ایروان و صد البته سو استفاده از زحمات ایران در سوریه و الی ماشا الله . در کل کشوریست که با کارتها بازی میکند . فعلا چاره ای نیست . میسازیم و فراموش نمی کنیم . .
    • US ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      6 0
      من طرفدار هیچ قدرت خارجی نیستم. برای من ایران و منافع ملت ایران مهم است و بس. بله شما درست فرمودید روسها تاخیر داشتند اما بد نیست بدانید که کارشکنیهای مقامات غرب گرای ایران در این تاخیر موثر بود. در پروژه آزادراه تهران شمال هم مسئولین غرب گرای ایران همین رفتار را با چینی ها داشتند که باعث تاخیر در این پروژه شد. در مسئله ورود واکسن از روسیه و چین همین اتفاق افتاد. که باعث دلخوری روسها و چینی ها شد و تا آمدن دولت جدید به ایران واکسن ندادند. در برجام هم همین اتفاق افتاد و مخالفتهای ظریف با مقامات چینی و روسی بخصوص دعوای ظریف با لاوروف باعث شد که وزیرخارجه روسیه مذاکرات را ترک کند.
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      1 0
      بحث عدم اجرای تعهدات به غرب یا شرق و شوروی و روسیه و انگلیس و امریکا و ... برنمیگرده. موضوع اینه که یا باید زیر بیرقشون باشی تا بهت سلاح بفروشند مثل قدیم خودمون و الان اعراب و ... یا اینکه به اندازه کافی قوی باشی. هرچقدر که قویتر باشی اونها توی قراردادهاشون بیشتر خوش حسابی میکنند. روسیه وقتی به قرارداد اس سیصد عمل کرد که دید منافعش در اجرای تعهد هست. چرا منافعش در اجرا بود؟ چون دید ایران دیگه اون ایران 8 سال و 10 سال و 20 سال قبل نیست. قوی تر شده.
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      0 0
      بعداز امدن سردارباقری از روسیه قطعأ اسرائیل خبیث بخاطرقراردادهای تسلیحاتی به روسیه رفته بودن پس روسیه اگه سوخو به ایران بفروشه حتمأ ازمدل قدیمی هست که برد کمتری نسبت به ارتقا یافته اش داره یعنی سوخو30smبجای سوخو30sm2. مبارکه
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    18 1
    نباید فراموش کنیم که روس ها در قضیه تحویل دادن سامانه S 300 آنهم در شرایطی که ایران نیاز به این سامانه داشت رو مرتب به تاخیر انداخت ... این یعنی نباید به روس ها خیلی خوشبین بود ! تاسیسات اتمی منجمله تاسیسات اتمی بوشهر هم به همین شکل با تاخیر چندین ساله و .... روس ها مواجه شده بود ! ما در عین حال که با روس ها ارتباط و مراودات داریم باید هوشیار باشیم .. اتکا به هیچ قدرتی نباید داشته باشیم جز قدرت خود .. پاینده ایران بزرگ و مقتدر
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      9 11
      فراموش نمی‌کنیم ولی می‌دانیم که دشمن اصلی ما یانکی ها و صهیونیست‌ها هستند پس تا زمانی که به خودکفایی نرسیدیم مجبوریم با چین و روسیه کار کنیم که بهترین انتخاب‌های فعلی ما هستند ، حداقل اینها نمی‌خوان عین یانکی‌ها سر ماها رو گوش تا گوش ببرن!!!
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    5 16
    چون بهترین و پیشرفته ترین سامانه اس 300 را در کمترین زمان و با بهترین قیمت به ما فروخت و بعد از اون هم سامنه های اس 400 را به سوریه و امارات وعربستان نفروخت .بنابراین روسیه بهترین فروشنده تسلیحات به ماست
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      2 3
      خرید فقط از انگلیس و آمریکا!!! یه نمونش این تانکهای انگلیسی که نه پولشو دادن بهمون نه خودشونو باحال نیستن خداییش ؟؟! یکم انصاف داشته باشید!! خخخخخخخ
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      4 0
      روسیه هم دنبال منافع خودش و دوشیدن بیشتر عرب ها هست ، ما باید به سمت خودکفایی در تولید تسلیحات مورد نیاز ایران عزیز باشیم .. و طی چند سال گذشته هم در خیلی از موارد موفق عمل کردیم در این جهت ..
  • TR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    13 19
    چونکه ارباب پوتین داره از مهره ایران استفاده میکنه ، مثلا به صدام تانک میداد به ایران تیربار
    • آرش IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      5 4
      بی نام و نشان جان ما فقط یک ارباب داریم اونم خداست. اونی که ارباب پرسته اردوغان توسری خوره که کسانی رو می پرسته که علیهش کودتا کردند. یکیم نیست بهش بگه حداقل اگه ارباب می خوای ایران بزرگ قدرتمند خیلی از آمریکا و اسرائیل ارباب بهتریه. این ایران بود که موقع کودتا اردوغان رو نجات داد. ای مگس عرصه سیــــــــــــــمرغ نه جولانگه توست ... عرض خود می بری و زحمت ما می داری.
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      5 4
      چیه، ارباب بایدن و ارباب نفتالی ازینکه ایران سلاح بخره ناراحتن؟
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      4 1
      روس ها هم پیرو منافع ملی ،. منافع حداکثری خودشون هستند و قطعا" با کشی عهد اخوت و برادری ندارند پس باید در عین حال که با روس ها مراودات و روابط داریم در جهت خودکفایی در زمینه های تولید نیازهای داخلی کشور باشیم همچون سامانه بومی ساخت ایران که خودکفایی رسیدیم و یا موارد دیگر ... ما ایرانیان آقا و ارباب خویش هستیم ولی با کشورهای دیگر هم روابط محترمانه داریم، شیخ نشین های عربی دنبال ارباب هستند چون کوچک و ضعیف هستند و مشروعیت داخلی ندارند به قدرت های منطقه ای و جهانی متصل و آویزون می‌شوند، خوشبختانه ایران بزرگ ابرقدرت منطقه است
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 1
    روسیه باید اولا پشتیبانی کامل از جنگنده هلیکوپترهایی که به ما می فروشد بدهد دوما خط تولید این ها را در ایران راه بیندازد و حتی ایران را وارد ساخت موتور این جنگنده هلیکوپترها کنه حالا نصف قراردادی که بسته می شه در روسیه و نصف دیگر باید در ایران ساخته بشه ساخته بشود و نه اینکه قطعاتش بیاد اینجا سرهم بندی بشه چون ایران بازار بزرگیه نیازهایش هم بسیاره اگر روس ها پذیرفتن بله می شود مثلا روی لیست 20 فروند میل 35 ، 50 فروند میل 28 و 100 فروند سوخوی 30 سفارشی ، 10 فروند میگ 35 ، 10 فروند یاک 130 و البته حداقل 100 هلیکوپتر غیرنظامی در کلاس های مختلف برای امداد ، آتش نشانی و ... کار کرد پول این ها با تهاتر نفتی پرداخت بشه و یا انتقال طلب و پول های بلوکه شده ما در عراق یا چین به مقصد مسکو و اگر غیر این باشد حتی خرید 1 جنگنده هم از روس ها اشتباهه ما هم اکنون در نقطه بازدارندگی هستیم عجله ایی نیست کم کم جنگنده های نسل 5 و 6 و انواع هلیکوپترها را خودمان خواهیم ساخت .
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 0
    این همه سامانه دفاعی داریم باز بریم اس 400 بخریم؟ مگه جاهل هستیم؟ تانک تی 90 همون تی 72 هست با کمی ارتقا که اونم خودمون بلدیم مگه ما نادان هستیم که به این چیزا پول بدیم؟ سوخو 30 حالا باز یه چیزی اونم در کنار سوخو 35 با پشتیبانی کامل و انتقال برخی فناوری ها یا این جماعت نمی دونم تجهیزات نظامی چیه یا جاهلن
  • سیدمرتضی JP ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 0
    بنظر من بهترین گزینه ممکن برای ما چین هست اتفاقا نه روسیه روسا توی تحویل دهی وپشتیبانی خیلی بازی در میارن برای مت۹۶جنگنده جی۱۰سی رو تو یک سال نیم داره تحویل پاکستان میده بعدش الان چین الکترونیک وموشکهای هوا به هوای خوبی داره که میتونیم از اون بخریم وحتی اف۴هاروبا اونا ارتقا بدیم یعنی یک رادار واوینیک جدید ویک راه حل سریع برای دفاع هوایی و از همه مهتر روسها هوایپیمای پیش اخطار دارن اما اواکس نداره ما به اواکس هم نیاز داریم که میتونیم از چین تأمین کنیم اما پدافند وزرهی چینی ها خوبن اما هیچکس مثل روسها تجربه نداره نمونش تانک ارماتا
  • رحمت عیدی IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 0
    درست است که برای روسیه همیشه منافع خودش اولویت اول است اما شرایط و تحولات روز و موقعیت ایران هم شرط است زمان قرارداد s300 با زمان حال خیلی فرق میکند، به هرحال شاید ایرانِ ابرقدرت تمام عیار(متحد سطح پایین تر از خودش نه رقیب) آنچنان که باید به مذاق روسها خوش نیاید ولی قطعا ایران قویِ مستقل بسیار مفید و مورد استقبال روسهاست واتحاد با این متحد از اولویت بالایی برایش برخوردار است، البته نوع نگاه روسیه به ایران به خصوصیات ذاتی و حکومتی آن و کمی هم تفاوت دیدگاه جهانی و محافظه کاریشان باز میگردد و البته یکی دو مورد دیگر
  • هوادار IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 0
    سیاست های حکمرانی ایران چه درحوزه‌ی خارجی و چه داخلی اصلا معلوم و واضح نیست ،هرچه آید خوش آید ... چون در ایران نخبگان حاکم نیستند. مثلا همین اعضای شوراهای عالی کشور مثل انقلاب فرهنگی چه دستاورد و عملکرد مثبتی داشتند. در روی همان پاشنه‌ی فشل میچرخد.
  • سعادت IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 4
    روسها همیشه دوست واقعی ما بودند. زمانی که در اوج تحریم بودیم به ما سامانه s300 را دادند. هواپیماهای میگ و سوخوی جنگنده، آنتونوف و توپولوف مسافربری را دادند. نیروگاه اتمی بوشهر را راه اندازی کردند و ....
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 1
    چون به غیر از روسیه کسی سلاح نمیفروشه به ایران
  • یوسف IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 0
    میدانم میتوانید بهترین خرید یعنی پیشرفته ترین هواپیما وجنگنده ونیروی زرهی را از مسکو بگیرید بعد امتیاز در گفتگو نمیدهید بلکه امتیاز میگیرید
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    سلام.خرید تجهیزات نظامی اشتباه،بیشتر این تجهیزات یا غربی هستن یا امارشون رو غربی دارن! بدرد کشورهای مثل ترکیه و مصر لیبی و .. (که اکثرا رژیم ها غربی دارن و مال جنگ های واقعی نیستن). وقتی این همه بی کار داریم،وقتی ظرفیت ساخت تجهیزات نظامی رو داریم،چرا باید خریدهای نظامی انجام بدیم! وقتی میشه با یک تیر موشک سامانه سوم خرداد(بومی!) یک پهباد فوق پیشرفته رو زد! دیگه چه اصراری که رفت تجهیزات قدیمی یا نه اصلا نو درجه یک! (که مطمعا امارشون رو غربی ها دارن! و همه ازشون دارن! ) رو بخریم! بله اگر قصد اینکه،چندتا بخرن،بعدا خودمون بهترش رو بسازیم،تفکر عالیه،ولی اگر قرار ارتش رو اینطور سامان دهی کنیم،بعدها به مشکل بر میخوریم! بازم امریکا هست! و بازم دشمنیش رو شدیدتر میکنه! و تحریم سنگین وضع خواهد کرد! اینده نگری درست حسابی،اینکه به مردم خودمون بهاء بدیم،بخصوص الان،که در تجهیزات نظامی خوبی پیش رفتیم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس