روسیه تصاویر ماهواره‌ای مربوط به انفجار بیروت را در اختیار لبنان قرار می‌دهد

پس از آنکه فرانسه و ایتالیا از ارائه تصاویر ماهواره‌ای مربوط به زمان انفجار بندر بیروت به لبنان خودداری کردند، آژانس فضایی فدرال روسیه اعلام کرد که این تصاویر را در اختیار لبنان قرار می‌دهد.

به گزارش مشرق، روسیه، عصر امروز (چهارشنبه)، به درخواست بیروت درباره تصاویر ماهواره‌ای انفجار بندر بیروت پاسخ مثبت داد.

بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، آژانس فضایی فدرال روسیه اعلام کرد: «تمام تصاویر ماهواره‌ای موجود برای بندر بیروت چه تصاویر پیش از انفجار و چه تصاویر پس از انفجار به لبنان داده خواهد شد».

ریاست جمهوری لبنان، هفتم ماه جاری اعلام کرد که رسما از مسکو درخواست کرده تصاویر ماهواره‌ای مربوط به روز انفجار در بندر بیروت را در اختیار مقامات قضایی این کشور قرار دهد.

این خواسته «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در تاریخ مذکور در دیدار با «الکساندر روداکوف» سفیر روسیه در بیروت در حالی مطرح شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه نیز چند روز پیش این دیدار در بخشی از اظهاراتش اشاره کرده بود که مسکو امکان کمک به روند تحقیقات در خصوص انفجار بندر بیروت را مورد بررسی قرار خواهد داد و تصاویر مربوط به ماهواره‌ها را در صورت موجود بودن، به طرف لبنانی ارائه خواهد کرد.

لبنان زمانی تصاویر ماهواره‌ای را از روسیه درخواست که فرانسه خواسته این کشور برای دریافت تصاویر را بی‌پاسخ گذاشت.

 رئیس جمهور لبنان پس از انفجار بندر بیروت از «امانوئل» ماکرون» ‌ همتای فرانسوی خود درخواست کرده بود که تصاویر ماهواره‌ای مربوط به انفجار در بندرگاه بیروت را در اختیار این کشور قرار دهد تا این گونه به کشف زوایای پنهان پرونده کمک شود.

  «حسان دیاب» نخست‌وزیر پیشین لبنان نیز اعلام کرده بود که از رئیس جمهور فرانسه تصاویر مربوط به پیش از وقوع انفجار، زمان انفجار و پس از آن را درخواست کرده است. درخواست مشابهی نیز برای کشور ایتالیا فرستاده شد؛ اما حسان دیاب در این خصوص گفت: «قاعدتا باید تصاویر را به ما می‌دادند؛ اما این رخ نداد و نمی‌دانم چرا».

کشور لبنان در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۲۰۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.

 تحقیقات در خصوص انفجار بندر بیروت همچنان ادامه دارد و مقامات این کشور هنوز درباره علت وقوع انفجار توضیحی روشنی ارائه نکرده‌اند.

با این حال، روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، اخیرا به نقل از منابعی ویژه خبر داد که در تحقیقات صورت گرفته برای سؤال‌هایی از قبیل اینکه چه کسی کشتی حامل نیترات آمونیم را به لبنان و برای چه کسی آورده است، پاسخ داده شده است.

منابع مذکور در گفت‌وگو با این روزنامه فاش کردند پول کشتی از یک بانک مستقر در یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پرداخت شده که شعبه اصلی آن در سوئیس قرار دارد و افرادی وابسته به جریان «المستقبل» حزب «سعد الحریری» محموله را وارد بندر بیروت کرده‌اند. با این حال این منابع گفتند که این اقدام بدون اطلاع سعد الحریری صورت گرفته است.

منابع یادشده همچنین بیان کردند که به احتمال زیاد محموله در بندر بیروت انبار شده سپس از آنجا برای گروه‌های مسلح معارضی که در مرزهای سوریه و لبنان مستقر بوده‌اند، فرستاده شده است و پس از عملیات مذکور، مقادیری از مواد در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت باقی می‌ماند و به علت جوشکاری و شلعه‌ور شدن آتش در نزدیکی انبار منفجر می‌شود.

طبق گفته این منابع، فرضیه جوشکاری در تحقیقات منطقی‌ترین علت برای وقوع انفجار در بندر بیروت عنوان شده است.

 سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان از زمان انفجار بندر بیروت تا به امروز در سه سخنرانی خود خواستار انتشار نتایج تحقیقات برای عموم مردم شد به‌نحوی که پیش‌تر، خطاب به قاضی پرونده گفت: «اگر تمایل نداری تحقیقات را برای مردم منتشر کنی، حداقل خانواده‌های قربانیان را جمع کن و به آن‌ها بگو که فرزندانشان چگونه شهید شده‌اند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 0
    سعد حریری و سمیر جعجع وابسته شدید به عربستان وهابی داعش پرور هستند . معلوم است که آنهایی که سوریه و عراق و لیبی و لبنان را به ویرانه تبدیل می کنند ، از عربستان و رژیم منحوس صهیونیستی ، دستور می گیرند . آخه بی رحم ، تو میدان جنگ نمی توانید بجنگید ، با زن و بچه مردم چی کار دارید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس