افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی است

قیمت‌های گران فعلی از هیچ منطق بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کنند و اقلا در بحث "لوازم خانگی" و صنایع صوتی و تصویری می‌دانیم که گرانی پس از ممنوعیت واردات برندهای خارجی رخ داده است.

سرویس اقتصاد مشرق _ رهبر معظم انقلاب، اخیراً و در بخشی از بیانات خود در دیدار با نخبگان و استعدادهای علمی کشور، به ماجرای ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور و لزوم حمایت از تولید داخلی اشاره کردند.

معظم‌له همچنین در نکته‌ای راهبردی پیرامون این مسئله تصریح کردند:

"وقتی جلوی واردات گرفته می‌شود، بنگاه داخلی نیز وظایفی دارد و نباید با استفاده از این موقعیت، قیمتها را افزایش، و یا کیفیت محصول را کاهش دهد."[1]

ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که پس از ممنوعیت واردات برندهای خارجی لوازم خانگی به ایران؛ متأسفانه شاهد افزایش قیمت این محصولات و برخی محصولات صوتی و تصویری در کشور بودیم.

محصولاتی که در داخل کشور خودمان تولید می‌شدند اما به محض اعلام ممنوعیت واردات کالاهای رقیب؛ قیمت‌های خودشان را بالاتر بردند.[2]

رخداد و رویکردی کاملا مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حکومت و مصالح کشور و مردم!

یعنی ساده‌ترین نکته‌ای که در قبال تصمیم راهبردی نظام اسلامی در حمایت از مردم و اقتصاد (ممنوعیت واردات برندهای خارجی) می‌بایست از سوی اینان رعایت می‌شد، نشد و صراحتا در قبال نجابت نظام شاهد یک اشتباه اقتصادی نابخشودنی بودیم.

دولت و مسئولان قضایی کشور در این زمینه مسئولیت‌های مستقیم و مشخصی دارند و البته می‌بایست که پیش از وقوع، فکر چنین رخدادی را نیز می‌کردند.

اما به هر روی این اتفاق روی داده و اکنون رهبری و مردم خواستار بازگشت قیمت‌ها به کانال واقعی خود هستند.

ذکر این نکته هم ضروریست که قیمت‌های گران فعلی از هیچ منطق بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کنند و اقلا در بحث لوازم خانگی و صنایع صوتی و تصویری می‌دانیم که گرانی پس از ممنوعیت واردات برندهای خارجی رخ داده است.

این گَپ قیمتی هم صرفا و فقط با نظارت کارای دولتی و قضایی بازگشت خواهد داشت و در غیر اینصورت به افزایش بیقاعده خود ادامه می‌دهد.

گلایه اقتصادی رهبر انقلاب/ بر بازار لوازم خانگی چه می‌گذرد؟!

جالب است که پیش از این، شاهد بودیم که معاون اول رئیس‌جمهور نیز با تولیدکنندگان لوازم خانگی جلسه‌ای برگزار کرد و خواستار کاهش قیمت‌ها شد.

آقای مخبر در این جلسه گفته بود:‌ -تولیدکنندگان لوازم خانگی- باید شرایطی را ایجاد کنند که با قیمت کمتر، کیفیت بالاتر تضمین شود.

اما این خواسته عملی نشد و برعکس آن رخ داد.

اکنون مردم هستند و مطالبه نظارت بر بازاری که قیمت‌هایش از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کند.

در این زمینه اگرچه رفتارهایی عمومی مردم مثل کمپین‌های اجتماعی برای نخریدن اقلام گران، تماس با نهادهای نظارتی و صبر عمومی چاره‌ساز خواهد بود اما راه حل اصلی چیزی نیست جز پیگیری گلایه رهبر معظم انقلاب از سوی هرکس که می‌تواند کاری معقولانه انجام دهد و مطالبه مردم از نهادهای قضایی و دولتی برای لجام زدن بر قیمت‌ها.

فاجعه‌ای که در بحث گران شدن اقلام صوتی و تصویری و لوازم خانگی پس از ممنوعیت واردات اقلام خارجی به کشور روی داد؛ اگر با تدبیر و نظارت درست مسئولان ذیربط مرتفع شود و قیمت‌ها به کانال واقعی بازگردد؛ یک درس خواهد بود. همانطور که اگر کسی زحمت نظارت بر بازار و جلوگیری از رشد بی‌قاعده قیمتی را به خود ندهد؛ بسا که فاجعه اشاره شده در سایر فهرست خریدهای بازاری نیز رخ دهد.

مقام معظم رهبری پیش از این در یکی از سخنرانی‌های خود در ایام دولت سابق تأکید کرده بودند که حل گرانی چاره‌هایی دارد و این چاره‌ها نیز در جلسات متعدد به مسئولان امر گوشزد شده است...[3]

***

1_mshrgh.ir/1300710

2_https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3809625

3_mshrgh.ir/1189086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    29 0
    مجرمین راست راست میچرخن و کسی مجازاتشون نمیکنه. نمیدونم چرا رییس قوه قضاییه نمیره ی سر به این حروم لقمه ها بزنه
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      3 0
      واقعا برخی از این تولید کنندگان گربه صفت هستن . آیا حمایت از تولید داخل توسط مسئولین و خرید لوازم داخلی توسط مردم باید بدین صورت توسط تولیدکنندگان قدرشناسی شود؟
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    5 6
    شایسته است که مقام رهبری برای حمایت از مصرف کنندگان اقدام عملی انجام دهند همچنانکه برای حمایت از تولید کنندگان اقدام عملی انجام داده اند.این تولید کنندگان به حرف توجهی نمی کنند.
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      15 1
      فرق است بین ممنوعیت عملی واردات کالای خارجی با توصیه های شفاهی جلوگیری از عدم افزایش قیمت کالای داخلی
  • K IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    32 10
    تنها راه پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی هست خودتون رو گول نزنید با ممنوعیت واردات و اقتصاد بسته فرصت صادرات رو هم از دست میدیم تولید کنندگان ایرانی هم اکثرا به سود منطقی در حد میانگین جهانی راضی نیستند
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      4 7
      و با اینکار تولید ایران حتی در حد موتنتاژ هم نابود خواهد شد.
    • ناشناس IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      2 0
      به 21:06 اولا : تولیدی( مونتاژی ) که گرانتر از بقیه دنیا تمام شود همان بهتر که تولید ( مونتاژ ) نشود دوما : تولید یعنی تبدیل مواد اولیه به کالای مصرفی . آن هم بر اساس دانش فنی بومی و با قابلیت صادرات . آشغال 20 سال پییش را مونتاژ کردن و استفاده از قطعات نامرغوب هندی و چینی و فروختن آن به 2 برابر قیمت جهانی در یک بازار انحصاری هنر نیست !! کی گفته هر کسی که کالای بنجل و گران عرضه میکند باید ازش حمایت شود ؟؟ این کار آخر رانتخواری و تضییع حق مصرف کنندگان است !!! حق الناس چی میشه ؟؟؟
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    9 0
    تلویزیون ایرانی 43 اینچ الن باید 2 و 300تا 500 باشه تازه با این گرونی بقیش جبابه
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    7 1
    اگر نظارت ها جدی باشد و الکی و نمایشی نباشد تولیدکنندگان متخلف و دلالان هم حساب دستشان خواهد آمد و جلوی گرانی ها گرفته خواهد شد اگر مسئولان وزارت خانه های صمت و جهاد کشاورزی به خودشان زحمت بدهند کارها درست خواهد شد آقای رئیسی بهتر است اشتباه آقای روحانی را تکرار نکند و از وزیران کار بکشد
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    8 0
    واقعیت اقتصاد ایران فعلا متاسفانه تورم وحشتناک وقابل لمس هست .ما همیشه تورم داشتیم اما مثلا اگر لبنیات گران میشد اول سال اون هم یکبار مثلا ده درصد گران میشد میوه وحبوبات ونیازمندیهای روزانه مردم با قیمت متعادل و فراوان دردسترس بودند اما از پارسال وخصوصا ابتدای امسال افزایش قیمتها ماهانه وهفتگی شده .میوه ای که دو سال پیش سه هزار تومن مشتری نداشت شده ۱۵,تومن برنج وحشتناک گرون شده از طرفی دولت فقط اصرار به قیمت گذاری دستوری داره امری که فقط فساد را ومحکوم به شکست هست .کارخانجات لوازم خانگی هم مشکلات زیاد دارند همین تامین کالا ومواد اولیه برای اونها وتامین دلار برای واردات قطعات مونتاژی مشکل بزرگی هست .یک لباسشویی ایرانی الان زیر ده میلیون نیست بخش بزرگی از لوازم خانگی مونتاژی ووابسته به نرخ دلار هست .دولت دلار رو برگردونه به ۱۵,تومن خیلی از چیزها خودش حل میشه .8873
  • مرتضی IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    23 0
    سلام در مورد گرانی لوازم خانگی و صوتی و تصویری باید بگویم با تجربه شصت سال ه که در این شغل دارم ذات تولید کنندگان داخلی از روز اول پلید و هدفشان فقط وفقط چپاول وغارت مردم است و متأسفانه مسولین که دراین کارخانجات شریک هستند با جلوگیری از واردات لوازم خانگی می‌خواهند همان بلایی را که درمسله خودرو به سر مردم بدبخت آوردند وتا توانستند مردم را غارت کردنجد حالا توسط کارخانه‌های لوازم خانگی هم پیاده کنند خدا باعث وبانی این وضعیت را خاروبی ابروتر بکنند
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      13 0
      احسنت درود بر شرف شما حقیقت را بیان نمودی
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    7 0
    کنترل بازار نیاز به ابزار داره با موعظه و نصیحت تولید کننده قیمتش پایین نمیاره ابزار هم اجازه واردات برای تعدیل قیمت هست .
  • رضا IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    19 0
    یه ساید گرفتیم امروز اومد ( امرسان) ورقش برا ترکیه هست، موتور ایتالیا، فیلتر سامسونگ کره بعد ادعاشون هم میشه
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    11 0
    مهمتر ازلوازم خانگی قیمتهای رعب اور وحیرت انگیز ماشین هست قیمت ماشین به ۶برابر قیمت واقعی اش رسیده وعین خیال مدیران نیست چرا بایدداشتن یه پراید به رویای محال خیلی ازمردم ازجمله خودم تبدیل بشه ما که هیچ پس اندازی نداریم اجاره نشین هستیم خانواده ۴نفره وحقوق ۴میلیون توشرکت میگیرم که فقط شکممون روسیر میکنیم
  • کامیار IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    4 0
    قیمت رو عرضه و تقاضا تعیین می‌کنه. وگرنه باید برای تک تک اقلام جلسه بذارید. مگه برای خودروسازان کم جلسه گذاشتن
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    وقتی اقتصاد کشوری مشکل داره سازمان جهانی هیچ کاری نمیتونه انجام بده اول ساختار اقتصادی باید درست بشه
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 1
    یخچال ۱۵تومن یکماه قبل شده 23تومن دزدی ازاین بالاتردستمال کاغذی 24تایی ۹۵هزارتومن ۴ماه قبل شده 240هزارتومن مگه چه اتفاقی افتاده دلار تواین ۴ماه ۲۰درصد گرون شده متولی نظارت این قیمتها کیه چرا باید ۴ماهه 150درصد کالا گرون بشه
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 0
    مملکت ول شده هر ۴ماه تولید کننده صد تا صدوپنجا درصد افزایش قیمت میده درحالیکه ارز نیمایی 23هزارتومن و۶برابر سال96شده اما کالاها 15تا20برابر شده تواین چهار سال نمونه همین دستمال کاغذی سال96بسته 12تایی هشت هزارتومان بود الان شده140هزارتومن مردم رو دارن میچاپن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس